ראש הממשלה נפתלי בנט נחת הבוקר (שישי) ברוסיה לביקורו המדיני הראשון במדינה בהזמנת נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. זמן קצר לאחר מכן, התקבל ראש הממשלה על ידי פוטין במעון הרשמי של נשיא רוסיה בעיר סוצ'י והפגישה בין השניים החלה.

הפגישה נערכה כחמש שעות, בסיומה יצאו המנהיגים לשוחח במרפסת המעון וטיילו יחד בשבילי המתחם, לכיוון חוף הים. הפגישה הייתה חמה וחיובית, ועסקה בשורת נושאים משמעותיים ביחסי שתי המדינות. נוכח התארכות הפגישה, תישאר פמליית ראש הממשלה ברוסיה ותמריא בחזרה לישראל עם צאת השבת.

בנט ופוטין במרפסת בסוצ'י

השר זאב אלקין, שליווה את הפגישה ושימש כמתורגמן, סיפר לאחריה כי הנושא המרכזי בפגישה היה המשכיות של היחסים הטובים בין ישראל לרוסיה: "כמי שנכח בפגישות עם פוטין במשך יותר מעשור אני יכול להעיד שזו הייתה אחת הפגישות הכי חמות והכי אינטימיות שאני זוכר. השיח בין הנשיא פוטין לראש הממשלה היה גם מאוד אישי והוא אף הזמין את ראש הממשלה לביתו הפרטי, מה שלא קורה בדרך כלל". עוד ציין: "גם הרוסים הוציאו הודעה חריגה ברמת ההדגשה שלהם על השיח הלבבי ביניהם". 

בהמשך, סיפר אלקין כי פוטין ובנט סיכמו על המשך המדיניות הקיימת והסיכומים הקיימים בין שתי המדינות בנוגע לסוריה, וציין כי חלק גדול מהפגישה עסק בנושאים האסטרטגיים כמו בלימת תוכנית הגרעין האיראנית: "דנו לעומק במצב של תוכנית הגרעין האיראנית ובמצב בסוריה. הדגשנו את הצורך בשימור מדיניות התיאום הקיימת עם רוסיה לגבי הפעילות הצבאית בסוריה".

אלקין הוסיף כי ראש הממשלה הדגיש בשני הנושאים האלו את תפיסת עולמו, גם מבחינת בלימת הגרעין האיראני והמגרעות בהסכם הקיים, וגם בלימת ההתבססות האיראנית בסוריה. היה דיון גם על סוגיות בילטרליות בין שתי המדינות וגם על החתימה על הסכם הסחר ודובר על כך שיתחילו למהלך בחצי שנה-שנה הקרובה במאמץ מרוכז משני צדדים. נשיא רוסיה לקח על עצמו לזרז את התהליך. 

עוד אמר כי "דובר גם על הקמת שני צוותי עבודה, אחד לגבי מתווה כניסה תיירים מרוסיה לישראל, כל עוד שלא אושר עדיין החיסון הרוסי בארגון הבריאות העולמי, אנו צופים שיהיה אישור בקרוב ואז נוכל בישראל להכיר בחיסון. צוות עבודה נוסף יתמקד באתגרי הקורונה. כמובן שנידונו עוד סוגיות ביטחוניות שלא אכנס לפרטיהן". 

בנט ופוטין מטיילים (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנט ופוטין מטיילים (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בנט כתב בחשבון הפייסבוק שלו לאחר הפגישה: "סיימתי לפני שעה קלה פגישה ראשונה, מצוינת, עם נשיא רוסיה, פוטין. השיחה התארכה מאוד, נמשכה יותר מחמש שעות, והייתה מעמיקה במיוחד".

"היחסים בין ישראל לרוסיה נשענים על עבר עשיר של קשר בין שני העמים. אנו זוכרים תמיד את התפקיד המכריע שמילאו הרוסים בהכנעת הנאצים במלחמת העולם השניה. אסור שהזיכרון ההיסטורי הזה ימחק, ועליו לעבור מדור לדור".

"רוסיה היא שחקן חשוב מאוד באזור, למעשה, היא סוג של שכנה שלנו מצפון, ולכן היחסים איתה הם גם אסטרטגיים, אבל גם כמעט יומיומיים, ועלינו לשמור על קו ישיר ואינטימי של שיח. על רקע החוף של סוצ‘י, פוטין ואני דנו בשורה רחבה של נושאים, מיחסו המיוחד לעם היהודי, ועד דרכים להתמודד עם האסלאם הפונדמנטיליסטי".

שר החוץ יאיר לפיד בירך את בנט על פגישתו המוצלחת וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מברך את ראש הממשלה נפתלי בנט  על פגישה חמה ומוצלחת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בהמשך לפגישה, שוחחתי אחר הצהריים עם שר החוץ לברוב והזמנתי אותו לבקר בישראל. היחסים בין ישראל לרוסיה חשובים, נמשיך לעבוד יחד למען בטחון מדינת ישראל בכל הזירות".

נפתלי בנט מגיע לפגישתו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין בסוצ'י, קרדיט: ניר שרף, לע"מ

קודם לכן, בפתח פגישתם, נשיא רוסיה וראש הממשלה הישראלי מסרו הצהרות לתקשורת. פוטין היה הראשון לברך את עמיתו הישראלי ואמר: "הרשה לי להודות לך על כך שהסכמת להגיע, אני מברך אותך עוד פעם שאתה עומד בראשות הממשלה עכשיו. אפשר להגיד שהביקור שלך הוא לרגל 30 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים שלנו".

הוא הוסיף: "בזמן הזה הצלחנו לקיים יחסים מיוחדים, יש לנו סיבות טובות לכך. בזמן הזה, בין ישראל לרוסיה נבנו יחסים ייחודיים, ויש לנו את כל הסיבות לכך. ראשית, כי ברית המועצות - ורוסיה כמדינה ממשיכה - עמדנו בראש בהקמת מדינת ישראל. דבר נוסף הוא שבישראל מתגוררת אולי הקהילה הגדולה ביותר של דוברי רוסית בעולם. יש הרבה ותיקי מלחמת העולם השנייה, ואנחנו מתייחסים לאנשים האלה בחום מיוחד".

בעניין הכלכלי הוסיף נשיא רוסיה כי "במשך שבעה חודשים של השנה היקף הסחר ההדדי גדל ב-50%, וזה דבר מאוד חשוב בו נדון אחר כך, יש עוד תחום שאנחנו רוצים להתקדם בו וזה תחום ההייטק. כפי שאתה יודע אנחנו מתאמצים לשקם את התשתיות בסוריה, יש פה בעיות ונושאים בעייתים כמובן, אבל יש גם הזדמנויות טובות לשיתוף פעולה, במיוחד מה שקשור ללוחמה בטרור. יש לנו המון נושאים שאנחנו צריכים לדון בהן, על אף הסכסוכים פנים פוליטיים שמתקיימים עכשיו בישראל אני מקווה שהיחסים עם רוסיה יימשכו כמו שהיו קודם, הצלחנו להשיג יחסים כלכליים טובים עם הממשלה הקודמת".

בנט ופוטין  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנט ופוטין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

ראש הממשלה בנט אמר בפתח הפגישה: "תודה על קבלת הפנים החמה. היחסים עם רוסיה, שבימים אלה אנחנו מציינים 30 שנים לכינונם, הם יחסים מיוחדים מאוד, גם בגלל העבר וגם בגלל ההווה והעתיד. אנחנו זוכרים היטב את העבר, את ההתגייסות המופלאה של האומה הרוסית ושל הצבא האדום להבסת הנאצים במלחמת העולם השנייה".

"אלה היו הימים המכריעים ביותר של העולם כולו וגם של העם היהודי. האחריות שלנו היא להנחיל את הכרת התודה לדורות הבאים דרך שיח, דרך תיעוד היסטורי וגם בהנצחה פיזית. למשל, האנדרטה לצבא האדום בעיר נתניה בישראל והאנדרטה לזכר המצור על לנינגרד בירושלים - שני מקומות שאתה, אדוני הנשיא, חנכת. באופן אישי, כתלמיד של ההיסטוריה, אי אפשר שלא להעריך את הגבורה של אותן שנים קשות של האומה הרוסית כולה", הוסיף.

עוד אמר כי "בימים אלה אנחנו משלימים הקמת מוזיאון חדש בישראל להנצחת הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה בכלל הצבאות, אבל התרומה המיוחדת והמשמעותית הייתה בצבא האדום, שם חצי מיליון יהודים נלחמו ו-200,000 יהודים נפלו במלחמה בתוך הצבא האדום נגד הנאצים. המוזיאון ייקרא על שם הנשיא חיים הרצוג, אביו של הנשיא המכהן של ישראל, ואשמח לשוחח איתך על זה".

"אני מצפה גם לשוחח על שלל נושאים בהווה, לחזק את הקשר של המדינות בתחום הכלכלי, בתחום הטכנולוגי, המדעי והתרבותי. יש לנו בישראל מיליון שגרירים, מיליון ישראלים דוברי רוסית שמהווים תרומה עצומה לתרבות הישראלית, למנטליות שהם מביאים איתן, מנטליות של עבודה קשה, של עוצמה, של חוזק. זו תרומה מאוד גדולה למדינת ישראל", המשיך.

בנט המריא לרוסיה לקראת פגישתו עם פוטין: "הקשר עם רוסיה - נדבך משמעותי במדיניות החוץ"

לפני ההמראה אמר בנט: "אני יוצא עכשיו לרוסיה כדי לפגוש את הנשיא פוטין. הקשר בין רוסיה לישראל הוא נדבך משמעותי במדיניות החוץ של מדינת ישראל, גם בגלל המעמד המיוחד של רוסיה באזור והמעמד הבינלאומי שלה, וגם בגלל מיליון דוברי הרוסית בישראל, המהווים גשר בין שתי המדינות".

בנט הוסיף: "באופן כללי, מדיניות החוץ והמעמד הבינלאומי של ישראל בהתחזקות משמעותית, יש אנרגיות גדולות, והכיוון טוב מאוד".

כזכור, מוקדם יותר השבוע דווח כי ישראל מתכוונת להכיר בקרוב במחוסנים בחיסון 'ספוטניק V' הרוסי, אשר יתיר לתיירים רוסים לבקר בישראל בכפוף לבדיקה סרולוגית בנתב"ג. זאת, כמען "מחווה" לפוטין טרם פגישתו עם בנט.

ראש הממשלה נפתלי בנט לחץ בחודשים האחרונים על שר החוץ יאיר לפיד, ועל יואל רזבוזוב בעניין ודוחף לאשר זאת במהרה. מנגד, משרד הבריאות לא מביע התלהבות מהרעיון, וזאת מפני שיעילותו מוטלת בספק ואינו קיבל עדיין אישור של ה-FDA.