בלעדי ל"מעריב": תרחיש הייחוס של צה”ל במלחמה מול חיזבאללה הוא שבתקופה של שלושה שבועות יתרחשו שני אירועי חומ”ס (חומרים מסוכנים בעיר חיפה) וכן פגיעה בנמל העירוני בעקבות שיגור של טילים מדויקים מלבנון. על רקע זה, יתרגלו בחודש הבא פיקוד העורף, המשטרה וגופי ההצלה השונים את תרחיש הייחוס.

בעקבות עליית המדרגה ביכולות חיזבאללה בכמות הטילים, ויותר מכך - גם ביכולות הדיוק, הכין צה”ל כמה הערכות של הנזק שייגרם במדינה במלחמה. הערכות אלה נחשבות כבעלות סבירות גבוהה להתרחש בעימות הבא, לאחר עבודת חקר נתונים שנעשתה המשקללת את היכולות של חיזבאללה לצד היכולות של מערכות ההגנה של צה”ל. בצה”ל מביאים בחשבון כי בערך 6% מהירי שיבצע חיזבאללה יפגע בשטחים בנויים ולא ייורט על ידי מערכות ההגנה.

באזור התעשייה הסמוך במפרץ יש לא מעט אתרי חומ”ס אשר פגיעה בהם עלולה לגרום לפיצוץ גדול ביותר, ובעיקר לדליפת חומרים מסוכנים. מאחר שמדובר באזור שבו מתגוררים אזרחים רבים שעלולים להיחשף ולנשום את אותם חומרים מסוכנים, בישראל מתייחסים ברצינות גבוהה לפוטנציאל הנזק והאיום הגדול שנשקף מתרחיש כזה.

כמו בכל שנה לקראת תרגיל העורף הלאומי, מקבלים ראשי הרשויות את תרחישי הייחוס להיקף הנזק והנפגעים הצפוי להם בעריהם, כדי שיוכלו להיערך בהתאם. בין היתר, ראש הרשויות והגופים שעוסקים בחירום בכל רשות מקומית נדרשים לתכנן את פעולתם כך שיהיו מוכנים לפינוי של כ־4% מתושבי הרשות בעקבות פגיעה בבתיהם באופן ישיר או עקיף.

בשנים האחרונות נעשו מאמצים לצמצם את היקפי האיום במיגון המתקנים במפרץ חיפה, או לצמצם את כמות וסוג החומרים שמאוחסנים בהם, אבל הם עדיין נחשבים ליעד אסטרטגי לפגיעה מירי חיזבאללה, כמו גם נמלי הים בחיפה ובאשדוד. ההבדל המהותי בין המצב במלחמת לבנון השנייה ב־2006 למצב היום הוא בכך שחיזבאללה הולך וצובר יכולות מדויקות - נתון שהופך את האיום הזה להרבה יותר משמעותי בעימותים הבאים מול ארגון הטרור הלבנוני השיעי.

זאת ועוד. ב־10 בנובמבר השנה, לאחר שתרגיל העורף הלאומי יסתיים, יתקיים תרגיל משותף לפיקוד העורף וגופי ההצלה השונים בקריית שמונה אשר ידמה פגיעת טיל במפעל שבו חומרים מסוכנים. במקרה של אירוע אמיתי שכזה יפעיל פיקוד העורף התרעה מיוחדת, בנוסף להתרעה שתופעל בעקבות שיגור הטיל, והתושבים באזור יונחו להסתגר במקום המוגן ביותר שהם יכולים להיות בו, בחדר פנימי, לכבות מזגנים, לסגור דלתות וחלונות ולפעול בהתאם להוראות פיקוד העורף.

באירועים של חומרים מסוכנים אמור לפעול חמ”ל אחד לכלל גורמי ההצלה הרלוונטיים: פיקוד העורף, כיבוי אש, משטרה, מד”א וגורמים ממשלתיים נוספים. לאחר התמגנות מלאה, אמורים הכוחות יחד עם מנהל המפעל לאתר את מקור הדליפה של החומר המסוכן. במקביל, תבצע המשטרה חסימות כבישים כדי למנוע כניסה של אזרחים לאזור המסוכן. חיילי פיקוד העורף יעסקו בפינוי אוכלוסייה בהתאם לממדי דליפת החומר המסוכן, מידת המסוכנות שלו ורדיוס ההשפעה שלו על ריכוזי האוכלוסייה באזור.

בתוך כך אמר אתמול שר האוצר ויו”ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי "עימות עם איראן זה רק שאלה של זמן, ולא הרבה זמן". בראיון באולפן וואלה! עם טל שלו ויקי אדמקר הדגיש ליברמן כי "שום מהלך דיפלומטי או הסכם לא יעצור את תוכנית הגרעין האיראנית. הם רואים את צפון קוריאה, למרות המהלכים הדיפלומטיים, ורואים התעצמות חסרת תקדים שלה. אסור לעם היהודי לחיות באשליות. היטלר כתב את ספרו ב־1923 ואז תפס את השלטון. זו בעיה של הקהילה הבינלאומית, אבל קודם כל שלנו, כי הם הצהירו שהמדיניות שלהם היא השמדת ישראל, והם אכן מתכוונים לזה”. 

בתגובה לפרסום "מעריב" מסרה עו"ד שרית גולן יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה: "הכתובת חקוקה על הקיר, גם בצה"ל וגם במערכת הביטחון מבינים את מה שאנו אומרים זמן רב, השארת מתקנים פטרוכימיים וחומ"ס במפרץ חיפה מהווים נשק שנותנת מדינת ישראל לחיזבאללה. מדובר בסכנת נפשות. אנו יושבים על 'חבית חומר נפץ' וממתינים לפיצוץ, אסור להתעלם מהמציאות".

"עוד בינואר פנינו בדרישה להשלמת סקר הסיכונים המצרפי לאזור, אי השלמתו היא מחדל שיעלה בחיי אדם. הדרישה שלנו היא להשלמת הסקר והתחלת פעולות מעשיות להוצאת החומ"ס ממפרץ חיפה. אני פונה לשר האוצר אביגדור ליברמן, לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי, לשרת האנרגיה קארין אלהרר ולשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: אתם יודעים מה צריך לעשות, חובה עלינו לפנות את המפעלים בהתאם לדוח המקצועי שהוגש לממשלה הקודמת ע"י ועדת המנכ"לים ומוטב לעשות את זה היום ולהציל חיים לפני ועדת החקירה שתקום אחרי המלחמה".