ביקורת בקואלציה על ההכרזה על שישה ארגונים אזרחיים ביהודה ושומרון כארגוני טרור, עליה הודיע שר הביטחון בני גנץ. חברת הכנסת, נעמה לזימי ממפלגת העבודה, תקפה בחריפות את גנץ ורשמה: "אלא אם כן קיים מידע מודיעיני שבגינו הוכרזו ארגוני זכויות אדם פלסטיניים כארגוני טרור, מדובר במהלך חמור ולא מובן מצד ישראל".

"מדינה ריבונית חזקה לא צריכה להירתע מארגוני זכויות אדם. יותר מכל מדובר באקט בלתי מוסרי שרומס זכויות לחינם״, הוסיפה. מטעמה נמסר כי היא התחייבה לדרוש תשובות לגבי ההחלטה ותוציא לשר הביטחון שאילתא בנושא.



חברת הכנסת, גבי לסקי ממרצ, התייחסה גם היא להחלטה ואמרה כי היא "מכירה את עבודתם של חלק מהארגונים שהוכרזו ע"י שר הבטחון כארגוני טרור, ואני סבורה שהוא טועה. ארגונים המגינים על זכויות קטינים תחת הכיבוש וזכויות עצורים ואסירים, הם ארגוני זכויות אדם. טוב יעשה אם יבטל את ההכרזה לאלתר".

גבי לסקי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
גבי לסקי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


ביקורות אלו מגיעות לאחר שאמש הודיע דובר משרד החוץ האמריקאי נד פרייס כי ארה"ב תדרוש מישראל הבהרות בעניין ההכרזה הזו. "נבקש מממשלת ישראל הבהרות לגבי הבסיס להכרזה על שישה ארגונים אזרחיים פלסטינים כארגוני טרור. ישראל לא נתנה לארה"ב אזהרה מוקדמת על המהלך הזה. אנחנו חושבים שכבוד לזכויות אדם זה עיקרון חשוב", אמר. 

על פי החלטת שר הביטחון גנץ, שישה ארגונים של החזית העממית ביהודה ושומרון הוכרזו כארגוני טרור. זאת, בתום פעילות משותפת של השב"כ והמטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (מט״ל), אשר אושרה על ידי הגורמים המשפטיים. מדובר בארגונים ועדת הנשים, המוסד המשפטי "אלצ'מיר", מוסד המחקר "ביסאן", ארגון "אלחק", התנועה העולמית להגנה על ילדים - סניף פלסטין (DCI-P) וועדת הפעילות החקלאית (UAWC).

ארגונים אלה הינם חלק מרשת ארגונים הפועלים בכיסוי בזירה הבינלאומית מטעם החזית העממית, על מנת לתמוך בפעילותו ולקדם את מטרותיו. לדברי משרד הביטחון, ארגונים אלו פעלו בכסות של "ארגוני חברה אזרחית", אולם משתייכים הלכה למעשה ומהווים זרוע של הנהגת הארגון, שמטרתה השמדת ישראל תוך נקיטת פעולות טרור.


שר הביטחון, בני גנץ, מסר בתגובה להחלטה: "ארגוני הביטחון ימשיכו לפעול ולהעצים את הפגיעה בטרור ובתשתית הטרור בכל מקום, ובכל האמצעים. אני קורא למדינות העולם ולארגונים, לסייע במאבק הזה, ולהימנע מקשר עם חברות וארגונים שמספקים את חומרי הבעירה לטרור".