הממשלה אישרה היום (ראשון) את התכנית למאבק במשבר האקלים שהביא המשרד להגנת הסביבה, אך דווקא מי שהיו אמורים לברך על כך - ארגוני הסביבה המובילים בישראל - מותחים על התכנית ביקורת חסרת תקדים. זאת, משום שהתכנית מטפלת בכל נושאי המעטפת של המאבק ולא בנושא הליבה: גמילתה של ישראל מדלקים פוסיליים כמקור אנרגיה עיקרי, ומגיעה ללא כל חקיקה מחייבת של חוק אקלים משמעותי אותו נאלץ המשרד להגנת הסביבה שלא לקדם בשל אי הסכמות בממשלה.

אלעד הוכמן, מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה, אומר למעריב: "החלטת ממשלה ללא חקיקה משמעותה עוד הצהרה שתתגלה במהירות כחסרת שיניים, כמו 'בשורות' רבות שהיו ונפלו. האוצר דואג לכך שרה"מ בנט יגיע לוועידת האקלים בגלזגו בחודש הבא עם הצהרות בלבד והמשמעות היא שישראל תביך את עצמה. בדיוק מול החידלון הזה נצעד יומיים לפני הועידה במצעד האקלים בת"א".

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול, אומרת: יומיים לפני פרסום דו"ח חמור של מבקר המדינה על חוסר ההתמודדות של ישראל עם משבר האקלים ובעוד באוצר מקדמים חוק הסדרים שמרוקן את כוחו של המשרד להגנת הסביבה להפחית זיהום תוך הגדלת כוחם של מפעלים מזהמים, התכנית היא בבחינת מפגן יחסי ציבור ריק מתוכן ומביך. משרדי האוצר והאנרגיה מכשילים את קידום חוק האקלים ותקצוב התכנית לא שווה דבר בלי תכנית יישום נלווית שמגובה בחוק. עובדים עלינו ועל העולם".

בארגון גרינפיס אומרים: "בנט יגיע לוועידת האקלים עם מילים גבוהות ובידיים ריקות. התוכנית מהווה אוסף של כוונות טובות ללא כיסוי כל עוד תעשיית הגז והנפט ממשיכה להרחיב את פעילותה בישראל בעידוד משרדי האנרגיה והאוצר. תוכנית שמקדמת גגות סולאריים ביד אחת וביד השניה פותחת את הים הישראלי לחיפושי גז ונפט לייצוא, היא לא פחות מצבועה".

בארגון "אדם, טבע ודין" מאשימים: "הפיל בחדר הוא הכשלת משרד האנרגיה את קידום חוק האקלים וזה כישלון צורב לממשלה ששמה חקיקת אקלים בקווי היסוד. התכנית מוצגת יומיים לפני פרסום דו"ח חמור של המבקר ולפני נסיעת בנט לגלזגו שם אל מול מדינות שאימצו חקיקת אקלים כבר לפני שנים הוא יגמגם באמצעות עוד החלטת ממשלה שתצטרף לאחיותיה הנטושות. ישראל לא עומדת בשום יעד שהציבה לעצמה בנושא ומדובר בעוד הצהרה פומפוזית".

יובל בגנו