אלוף (במיל) ניצן אלון, מי שביצע את התחקיר הצה"לי בתחום ההשפעה, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאוניברסיטת ת"א שעסק בבטחון לאומי ודמוקרטיה בעידן של פוסט אמת ופייק ניוז, התייחס למבצע "שומר החומות" וטען כי תקיפת משרדי גוף התקשורת AP בעזה, הייתה לשיטתו "פיגוע עצמי-תודעתי".

"זה היה גול עצמי מבחינתנו", הוסיף, "לא כולם בצה"ל מקבלים את זה אבל אני משוכנע שמדובר בטעות. ההישג המבצעי לא היה פרופורציונלי לחלוטין לנזק הדיפלומטי התודעתי שהדבר הזה יצר".

האלוף ניצן אלון (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
האלוף ניצן אלון (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

לדבריו, ישנם לקחים רבים שנלמדו מאז המבצע, שחלקם נעוצים בתיאום בין ארגוני, התארגנות בתוך צה"ל, מיצוי הטכנולוגיות הקיימות ואף ציין כי ישנם פערים גם בתוך צה"ל: "יש תרבות אחרת וחוסר תקשורת בין דובר צה"ל לגופים אחרים, היבטים נוספים של פיקוד ושליטה והיבטים אחרים שעלו בתחקירים וצה"ל עוסק בלתקן אותם".

"כדי שיהיה קשר בין הפעולה במישור התודעתי לבין השגת התכליות האסטרטגיות צריך להגיע אל מקבלי ההחלטות בצד השני", ציין אלון. הוא טען כי החולשה המרכזית במערכה הישראלית היא בהשפעה על דעת קהל רחבה בעזה בזמן לחימה, לשם הפעלת לחץ על מקבלי ההחלטות בחמאס. 

"אל מול העובדות שהצבא מציג, התקשורת משדרת דברים אחרים לגמרי"

הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, נשא היום (ראשון) דברים בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב (INSS), שם טען כי נוכח לא פעם לדרך בה טעמים פוליטיים מעיבים על פעולות צה"ליות המסוקרות בתקשורת.

את דבריו ביסס על המבצע נגד המנהור ההתקפי בלבנון, שהצדיק לטעמו מבצע גדול, שכן מדובר בבנייה של למעלה מעשור על ידי חיזבאללה וכוח קודס. "פה ראינו את העוצמה של הרשתות החברתיות ושל התקשורת הישראלית. אל מול העובדות שאנחנו מנסים להציג, שיש פה אירוע שהוכן במשך עשור ותוכנית מסוכנת ביותר, אנחנו מוצאים תקשורת שמשדרת דברים אחרים לגמרי, שהכל נעשה מטעמים פוליטיים". 

גדי איזנקוט בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאונ' ת''א (צילום: ללא קרדיט)
גדי איזנקוט בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאונ' ת''א (צילום: ללא קרדיט)

הוא הוסיף כי התודעה הישראלית והאמון הציבורי מהווים רכיבים חיוניים בתפיסת הניצחון, וציין: "בגלל מציאות פוליטית במדינת ישראל, ורצון של גורמים מסוימים להציג את זה כמבצע שנבע מצרכים פוליטיים של דרג כזה או אחר – מצאתי את הצבא מתמודד במציאות מאוד מורכבת, להסביר שהמבצע הזה הוא סופר חשוב ולא פייק".