ביום שלישי האחרון התרחשה רעידת אדמה במזרח הים התיכון. הרעידה, אחת מני רבות הפוקדות את כדור הארץ מדי יום, הורגשה היטב ביישובים רבים בישראל. על פי אגף הסיסמולוגיה במכון הגיאולוגי, רעידת האדמה הייתה בעוצמה 5.8, והמוקד שלה היה 298 קילומטרים מזרחית להרקליון שבכרתים. הרעידה הורגשה גם במצרים, טורקיה, קפריסין ויוון.

אנשי המקצוע המדווחים על רעידות אדמה אינם מפריזים ומפחידים. ההפך, רובם מפחיתים מהסיכון הממשי הטמון ברעידות, כי הם לא כוללים את הסיכוי לדליפת חומרים מסוכנים, שריפות, תאונות דרכים, קריסות מוסדות חינוך ובתי חולים.

תרחיש הייחוס של הממשלה קובע כי בעת רעידת אדמה יש להיערך ל־7,000 הרוגים, 45 אלף פצועים, 9,000 לכודים בהריסות ו־170 אלף עקורים. הערכה זו הינה הערכת חסר. הסיכון חמור יותר, אך אי אפשר להיות מוכן לרעידת אדמה בלי להתכונן. כל השקעה של שקל בפעולות מניעה והיערכות תוכל לחסוך 4־13 שקלים שיידרשו להשקעה במענה ובשיקום ולטיפול בפצועים לאחר רעידה.


מוקד רעידת האדמה שהתרחשה בשבוע שעבר היה במים, מה שעלול היה להוביל לצונאמי. למעשה, שום מכשול פיזי לא מפריד בין מוקד הרעידה, מזרחית לכרתים, לחופי ישראל. צונאמי הינה תופעת טבע שהתרחשה בחופי ישראל לפחות 16 פעמים ב־2,000 השנים האחרונות; והיא עלולה לחזור על עצמה בכל עת.

הדרך הטובה ביותר שלא להיפגע ברעידת אדמה הינה להתרחק מיידית מכל מקווה מים גדול ולעלות למקום גבוה, רכס או מבנה עמיד. בבנייין יש לעלות לקומה שלישית ומעלה. ככלל, רצוי לבנות מבנים ומתקנים חשובים מחוץ ל"שטחי הצפה" מועדים.

לאחר רעידת אדמה יש להתרחק משפת המים במשך 10־12 השעות הראשונות, גם אם איבדתם או שכחתם שם משהו, אלא אם הנכם נמנים עם כוחות הצלה. הצונאמי עלול לחזור בגלים. כשבורחים מצונאמי מהיר, אין ליטול דבר – עוזבים תיקים, טלפונים, ארנקים ומצילים את הנפש. אין סיכוי לברוח ממים מתקרבים. הם מהירים מאוד ותוקפניים. כמו כן, אין להביט לאחור.

על מנת להיערך לרעידת אדמה, בדקו גם בכל מקום שאתם נמצאים מהו המקום החזק והעמיד ביותר, חדר ממ"ד, חדר מדרגות או המקביל לו. יש לחזק אלמנטים בלתי סטרוקטורליים ויש לחזק בתי ספר שאינם עמידים. יש למעלה מ־1,500 כאלה בישראל; כמו גם גני ילדים.

כמו כן, הצטיידו ברשימת ציוד למקרה של רעידת אדמה שפורסמה על ידי הרשויות. התאימו אותה לצרכים האישיים או המשפחתיים שלכם. רעננו אותה, בדקו אותה. הרשימה אמורה לכלול, בין היתר: מים, מזון, פנסים, נרות, סוללות, מסמכים אישיים (תעודת זהות ודרכון, תעודות המעידות על השכלה, בעלות על רכוש, רישיונות, כרטיסי אשראי, מרשמי תרופות).

עלינו להיערך לאירוע הבא. אסונות אינם ממתינים שנתפנה, הם מתרחשים במקביל לקורונה, כך למשל גם במקרה של סופות הוריקן, שריפות, מלחמות ועוד. בעולם הממשי שום דבר איננו ממתין עד שנשפר קשב, פניות ותשומת לב. לאף מדינה, ובוודאי שלא ליחיד, אין מותרות להיערך בהדרגה לאירועי אסון.

היכולות המבצעיות שהיו לישראל להתמודדות עם רעידות אדמה נשחקות בהדרגה. הגיע הזמן שניערך לאירוע מבעוד מועד - כל אחד בתחומו. כל אחד בד’ אמותיו. כל אחד בשטח השיפוט שלו, במקום עבודתו ובמוסדות החינוך של ילדיו/נכדיו.

הכותב הוא מומחה בניהול אירועי פתע רבי־נפגעים וחבר "מבטחי", פורום מפקדים לאומי