ראש מועצת השלטון הזמנית בסודן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, הודיע היום (שני) על מצב חירום ברחבי המדינה ועל פירוקה של הממשלה.

בורהאן הצהיר כי "אף צד או ישות לא יטילו על סודן צוואה", והוסיף כי יוקם פרלמנט חדש וצעיר במדינה. לדבריו, מועצת השלטון הזמנית תיצור סביבה מתאימה לקיום בחירות, שייערכו ביולי 2023. 

מוקדם יותר היום, כוחות צבא לא מזוהים כיתרו את ביתו של ראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוק, כך דווח בתקשורת במדינה. עוד דווח כי כוחות צבאיים פשטו על ביתו של יועץ התקשורת של חמדוק ועצרו גם אותו, וכן ארבעה שרי ממשלה נוספים. בהמשך, עלו דיווחים לפיהם הועבר חמדוק אל מקום לא ידוע, זאת לאחר שסירב לתמוך בנסיון ההפיכה. 

בתוך כך, משרד המידע במדינה מסר כי 12 מפגינים, שניסו להיאבק בנסיון ההפיכה, נפגעו באירוע ירי בחרטום. עוד קודם לכן דווח כי עשרות אלפי מפגינים יצאו לרחובות בנסיון להדוף את נסיון ההפיכה. 

לפי הדיווחים במדינה, רוב חברי הממשלה של סודן ומרבית מנהיגי המפלגה התומכת בשלטון נעצרו בחרטום, כך לפי עדי ראייה. בין היתר, נעצרו פייסל מוחמד סלאיח, שר לשעבר ויועץ לראש הממשלה, ומוחמד אל-פאקי סולימאן, בכיר במועצה הריבונית של סודן. 

מחאת ענק בסודן (צילום: REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah)
מחאת ענק בסודן (צילום: REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah)

כמו כן, נרשמו שיבושים ברשת האינטרנט בעיר חרטום הבירה. בתגובה לאירועים, קבוצות דמוקרטיות במדינה קראו לאזרחים לצאת לרחובות ולהראות התנגדות להפיכה הצבאית. בתוך כך, דיווחים נוספים מסרו כי כוחות הצבא במדינה השתלטו על תחנות הרדיו והטלוויזיה במדינה.

בעקבות ההתפתחויות נסגר גם שדה התעופה הבינלאומי בחרטום, כך לפי "אל ערביה". עם זאת, ממשלת סודן לא פרסמה הודעה רשמית על הפסקת הטיסות. 

כוחות צבא ברחובות סודן לפני ניסיון ההפיכה (צילום: REUTERS/El Tayeb Siddig)
כוחות צבא ברחובות סודן לפני ניסיון ההפיכה (צילום: REUTERS/El Tayeb Siddig)

כזכור, בתחילת השנה חתמה סודן רשמית על הסכם לנרמול היחסים עם ישראל. סודן הסכימה לנרמל את יחסיה עם ישראל בתמורה להוצאתה מרשימת המדינות תומכות הטרור של משרד החוץ האמריקאי. 

בחודש מאי האחרון שוחח חמדוק עם שליח "מעריב" בפריז, גדעון קוץ, בשיחה ראשונה עם כתב ישראלי, ואמר כי תהליך הנורמליזציה עם ישראל יימשך בכל מצב. "זהו האינטרס שלנו ואנחנו רוצים בו. התחייבנו ונעמוד בכך. אנחנו נחושים מאוד לעמוד בהסכם עם ישראל".