אני אוהבת מעדניות בכל ליבי, מבחינתי זה השופינג האולטימטיבי כי בסופו אני זוכה גם לאכול מטעמים. 
בכלל שיטוט בין מדפים עמוסים בגבינות, שימורים מכל העולם, דגים כבושים, זיתים במרירות שונה, תסלינים, שמני זית, ריבות ושוקולדים שולח אותי היישר לטיולים בחו"ל ולריחות של עולמות חדשים כי מעדניה היא סוג של מכבש היתוך קולינרי שם ניתן למצוא את כל העולמות במדף אחד.
כמובן שלכל עיר יש את המעדניות שלה וכתל אביבית גם אני משוטטת אצל יום טוב בלוינסקי או עדינה בשנקין לצד מעדניות רוסיות באיזור בת ים או מעדניות אסייאתיות בתחנה המרכזית. עולמות זרים כבר אמרתי?

הנה כמה מעדניות חדשות שנפתחו מממש לאחרונה ואחת וותיקה שאולי אתם לא מכירים ושווה לכם לקפוץ

עדניה // ירושלים
בלב ירושלים, שוכן הגן הבוטני בגבעת רם עם מגוון הצמחים הגדול בישראל. בצמוד לריאה ירוקה מופלאה זו, נפתח בימים אלו מרכז חדש לקולינריה ארץ ישראלית: 'עדניה' (ובפירוש המילוני="גן בראשיתי בו על פי התורה שיכן אלוהים את אדם וחווה").  עדניה, תציע ׳מטבח-מעדנייה׳ - מטבח שעושה שימוש בחומרי הגלם ומוצרים של חקלאים ויצרנים מקומיים ומשלב אותם בתפריט שמוצע במקום "מהמדף לצלחת". בצמוד למעדניה קיימת משתלה שהינה מוסד מוכר לכל ירושלמי שהבעלים שלה, חברו לשף נדב מלין, ממובילי תנועת סלואו פוד בישראל כדי להקים את עדניה. ההשראה להקמת 'עדניה' מקורה ברשת Eataly האיטלקית, שהבשורה שלה דאז הייתה לקדם תרבות קולינרית מקומית ולהנחיל את ערכי הסלואו פוד לגסטרונומיה מקיימת.
המעדניה תציע תפריט קל של אוכל טרי המוכן במקום ממוצרי המעדנייה לצד מגוון מוצרי מזון לפיקניק או לקחת הביתה, פלטות של גבינות, קפה טחון, דגים ועוד. כמו כן יפעל מרכז ידע בנושא מזון מודע - שוק יצרנים מקומיים, אירוח סדנאות, ארוחות מיוחדות והרצאות. יערכו שיתופי פעולה עם יצרנים שכנים מאזור ירושלים, סיורי ליקוט ועוד. 
פתוח בכל ימות השבוע למעט שבת, בין השעות 08:00-18:00 באמצ"ש , שישי 08:00-14:00 כתובת: זלמן שניאור 1, ירושלים

מעדנית עדניה בירושלים (צילום: אסף קרלה)
מעדנית עדניה בירושלים (צילום: אסף קרלה)

״החצר האחורית״ // מתחם ״חוצות שפיים״ 
אל מתחם ״חוצות שפיים״ הצטרפה מעדנייה חדשה, ״החצר האחורית״ שתמכור מגוון מוצרים של יצרנים מקומיים כגון שמן זית, טחינה, גבינות, ירקות הישר מהשדה, פסטות טריות, קפה מהגל השלישי, לחמים ודברי מאפה טריים וריחניים, אוכל מוכן וגם משקאות אלכוהוליים על טהרת התוצרת המקומית של ארצנו.ניתן למצוא כאן את הדבש המופלא של מכוורת יוסף, יינות מיקבים ארטיזנליים מהארץ והעולם, גבינות מובחרות של מחלבת נטור ועוד רבים וטובים. כמו כן מציעים במקום מארזים מיוחדים אותם ניתן להרכיב באופן עצמי או לפי המלצת הצוות שניתן לקחת לים או לטיול באזור המושבים באזור.
על המקום אמונים גילעד ירקוני שבאמתחתו עבר וניסיון עשיר במסעדנות- החל מבר באבן יהודה, :״אייזק״, ועד ייצור של שמן זית מקומי. במקום גם חצר לישיבה, וסוכה בה ניתן לדגום ולטעום מדברי המאפה ושאר נשנושים נוספים.
החצר האחורי מתחם ״חוצות שפיים״ 09-8349-115

החצר האחורית (צילום: יחצ)
החצר האחורית (צילום: יחצ)

Deli Vino- גבינות ויינות ממקומות מיוחדים // נתניה
Vino Deli הוקמה על ידי שלושה חברי ילדות, יזמים, הפועלים בתעשיית היין העולמית מזה שנים- וובה דיאצנקו, פבל שמאיב ויפים אבייב, המנהלים את קבוצת חברות ISSI Group העוסקת בייבוא ושיווק יין בעולם ומפיצה יינות ברוסיה. הגישה לשווקים מזרח אירופאים הפכה את דלי וינו למקום בו ניתן למצוא מגוון גדול במיוחד של שמפניות ויינות גיאורגיים, סלובניים ועוד לצד אירופה קלאסית .לצד היינות ניתן לקנות מגוון ענק של גבינות ומוצרים ולאכול מתפריט מתשנה שכולל אוכל גיאורגי, פלטות של גבינות ונקניקים, כריכים ועוד. בערבים מתקיימים במקום ארועי יין שמחים וטעימות יין רוחביים.
מתחם הקניות "פיאנו סנטר" בלב שכונת עיר ימים בנתניה. 

דלי וינו  (צילום: ליה גולדמן)
דלי וינו (צילום: ליה גולדמן)

הילולה - אוכל מבושל // ראשל"צ
"רק ככה", מסעדת כריכי החלה של שף רותם בן מויאל, משיקה מעדניית בוטיק חדשה: הילולה – אוכל ביתי אותנטי שנולדה בעקבות הביקוש להרחיב את תפריט "רק ככה" גם לעולמות האוכל הביתי, ולהציע מאכלים נוספים שיתנו מענה רחב יותר ללקוחות המסעדה. "הילולה" תפעל בימי שישי וערבי חג בתוך מסעדת "רק ככה", ובין המנות שתציע: אסאדו וירקות שורש / חציל ממולא בשר  / קבב סינייה עם עגבניות ובצל /  תבשיל מוח / מפרום /  שימדורה על הזייתון (קציצות בקר) / שוק טלה / החריימה של רותם  / קוסקוס  /  אורז טנזיה  / סלט קישואים /  מטבוחה  ועוד
הילולה – מעדניית בוטיק מבית "רק ככה", ימי שישי וערבי חג, טל: 03-7309821 רוטשילד 104, ראשון-לציון\

הילולה מעדניה (צילום: מוטי וגמן)
הילולה מעדניה (צילום: מוטי וגמן)

עלמא // כיכר קדומים יפו
 עלמא היא מעדנייה בבעלות השפיות והיזמיות מורן אהרון ואלישבע אנגלברג,שהן גם הבעלים של חללי האירועים וקייטרינג "הבית ביפו" ו-HAYAMA. החלל מכיל מגוון צנוע יחסית למעדניות, תמצאו בו רק גבינות ויינות מקומיים לצד קוסאות ארוזות ממיטב התוצרת שתי השפיות מייצרות, הימי שישי מגוון האוכל המבושל גדל ונוצר מין הפנינג של קניות, אוכל ויין מסביב. ניתן למצוא: פסטה בעבודת יד, כבד קצוץ, דבש ענבים ירקות ופירות בימי שישי,סלטים וממרחים, חלות לשבת, תבשילים משתנים, ממולאים ועוד וכמובן לשתות כוס יין, לקחת כריך או למלא סלסלת פיקניק ולשבת בכיכר הקסומה
עלמא מורכבת משלוש חנויות שמשלימות אחת את השניה: מעדניה; חנות יין וחנות פרחים וכלי אוכל והגשה בעבודת יד, שיצרו בעלי מוגבלויות מעמותת "שילובים". 

עלמא, כיכר קדומים 9, יפו העתיקה, 054-5277121, ראשון-שבת 17:00-09:00

אלישבע אנגלברג ומורן אהרון. מעדניית עלמא (צילום: אפיק גבאי)
אלישבע אנגלברג ומורן אהרון. מעדניית עלמא (צילום: אפיק גבאי)

ואחת וותיקה- איבגי הירושלמית
מעדניית איבגי משוק מחנה יהודה המוכרת היטב כבר עשרות שנים הוקמה בשנת 1936 על ידי סבו של נתנאל איבגי שפתח לאחרונה סניף נוסף במודיעין. נתנאל איבגי הנכד,  נולד וגדל במעדנייה וממשיך את דרך המשפחה בכי קרוב למעדניה של סבא. "כל הילדות שלי עברה בשוק", הוא מספר, "גדלתי ברחוב אגריפס ובמשך היום ביליתי את שעותי הפנויות בשוק. סבא היה נוהג להכין דגים מעושנים, גבינות וחמוצים במו ידיו עבור המעדנייה. אני המשכתי את דרכו של סבא, בתוספת שדרוג שיתאים לתקופה".
כיום יש לאיבגי סניף בשוק מחנה יהודה וסניף חדש במודיעים. במעדניה ניתן להשיג מעדני טונה ושלל דגים משובחים מאיטליה כולל טונה איטלקית ואנשובי שנכבשו בעבודת יד, זיתים מיוון, צרפת ואטליה, מגוון גדול של חמוצים מופלאים, יינות משובחים, חרדלים, ארטישוק כבוש, פטריות כמהין, שמנן זית תוצרת הארץ ותוצרת חוץ . זו בהחלט מעדניה ששווה לקפוץ אליה כשאתם בירושלים.

סניף שוק מחנה יהודה – רח' עץ חיים 41, טלפון: 02-6242049

מעדניי איבגי (צילום: יחצ)
מעדניי איבגי (צילום: יחצ)