מחקר גדול שנערך במשך למעלה מעשור מזהיר: מגורים ליד כביש סואן עלולים להגדיל את הסיכון לפתח דמנציה, בעקבות חשיפה מוגברת לרעשי התנועה הרבים. מלבד גורמי הסיכון הידועים, כגון מחלות לב וכלי דם ואורח חיים לא בריא, חשיפות סביבתיות כמו זיהום אוויר עשויות לשחק גם תפקיד בהתפתחות הדמנציה, שמהווה את אחד האתגרים הבריאותיים הגדולים בעולם.

חוקרים מדנמרק שממצאיהם פורסמו לאחרונה בכתב העת British Medical Journal, ביקשו לבחון את הקשר שבין מגורים ארוכי טווח לצד כבישים סואנים ורעשי תנועת רכבות, לבין הסיכוי לפתח דמנציה. זאת בקרב 2 מיליון מבוגרים מעל גיל 60 שהתגוררו בדנמרק בין השנים 2004 ל-2017. לפי מגורי המשתתפים, החוקרים העריכו את תנועת הכבישים ורעשי הרכבת מהגבוה יותר לנמוך. לאחר מכן, בהתבסס על רשומות משירותי הבריאות הלאומיים, החוקרים מצאו כי אנשים המתגוררים באזורים עם רעשי תחבורה רבים יותר נמצאים בסיכון גבוה יותר לדמנציה, ובמיוחד למחלת האלצהיימר.

החוקרים סבורים כי השפעת הרעשים על הבריאות מושפעת משחרור של הורמוני לחץ והפרעות שינה, המובילים לסוג של מחלת עורקים כליליים, לשינויים במערכת החיסון ויצירת דלקת - הנתפסים כאירועים מוקדמים בשלבים ראשוניים של דמנציה ואלצהיימר. אמנם החוקרים הדגישו כי היה מחסור במידע על רעשים תוך־ביתיים שעלולים להשפיע על החשיפה לרעש, אולם הם טענו כי עדיין, על סמך ממצאי המחקר, "הפחתת רעשי התחבורה צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של בריאות הציבור".