בצה"ל הוחלט על עוצר אימונים בקומנדו הימי בעקבות סדרה של תקריות בטיחות חמורות בחודשיים האחרונים, שעל שתיים מהן אנחנו מדווחים לראשונה.

באחת מתאונות האימונים, שהתרחשה לפני כחודש, נקטעה חלקית אצבע של חיילת. בשבוע שעבר במהלך אימון מסכם ביחידה נגרם נזק כבד לשני כלי שיט מסווגים בעקבות התנגשות במהלך התרגיל, שהסתיימה ללא נפגעים.

זאת לאחר שרק לפני חודשיים התרחשה תאונה אחרת שבה נפגע קשה חייל באגף הטכני כתוצאה משריפה שהוצתה במהלך עבודתו על כלי השיט בשל אדי הדלק.

ועדת המומחים שחקרה את האירוע הראשון סיימה את עבודתה והתחקיר הוצג למפקד חיל הים. על פי המסתמן יינקטו צעדים פיקודיים באגף הטכני של השייטת, זאת לאחר סיומה של חקירת מצ"ח שהתנהלה במקביל. הבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה לגבי שני אירועי בטיחות נוספים שהתרחשו לאחרונה בקומנדו, אשר הובילו להחלטה לבצע השבוע עוצר אימונים.

חיילת שהייתה מאותרת לפלגה הטכנית בשייטת והייתה אמורה לצאת לקורס הגיעה ליחידה לפני היציאה להכשרה המקצועית. האגף הטכני הגדירו כי במהלך התקופה שעד ליציאתה לקורס היא תהיה על תקן צופה, אך במהלך טיפול בכלי שיט, על מנת להראות לה איך עובד המנוע, החיילת הכניסה את היד פנימה כשהמנוע פועל. היא איבדה את החלק העליון של אחת האצבעות. לאחר טיפולים רפואיים, עוברת בימים אלה החיילית את ההכשרה המקצועית והיא תשובץ בפלגה הטכנית למרות פציעתה.

בתחקירים שבוצעו לאחר האירוע נמצאו ליקויים והתנהלות בניגוד לנהלים המקובלים. בימים הקרובים צוות מומחים יציג למפקד השייטת את הממצאים לגבי התאונה הזו, והתחקיר אף יוצג למפקד חיל הים.

תאונת אימונים נוספת התרחשה בשבוע שעבר במהלך אימון מסכם של לוחמים ותיקים ביחידה. כלי שיט הנחשבים מסווגים יצאו עם הלוחמים למשימה. אחד הכלים, שעליו היה אחראי קצין בדרגת רב־סרן, התנגש בעוצמה בכלי אחר בתאונה שנגמרה ללא נפגעים, אך עם נזק כבד לכלים.

בין השאר, עלה בתחקירים בשייטת כי באירוע התרחשו שגיאות פיקודיות ומקצועיות של חלק מהקצינים.

מדובר צה"ל נמסר: "זרוע הים ושייטת 13 בפרט מתייחסים לאירועים בכובד ראש. כלל האירועים תוחקרו לעומק ביחידה, בוצעו בנושא שיחות פיקודיות ועצרו אימונים לרענון נוהלי הבטיחות. בגין חלק מהאירועים אף נפתחו צוותי חקירה זרועיים למניעת הישנות מקרים דומים, לשם הפקת לקחים מיטבית להמשך ומתוך דאגה מתמדת לשלומם של כלל משרתי הזרוע".