גורם חדש למשבר האקלים, שתפס תאוצה מסוכנת בשנים האחרונות: השפעת השמש על העננים.

במחקר חדש של פרופ' ניר שביב מהאוניברסיטה העברית וחוקרי מכון החלל הלאומי באוניברסיטה הטכנית של דנמרק, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי היוקרתי Scientific Reports, התחקו החוקרים אחר השלכות התפרצויות של השמש על העננים וגילו כי מדובר בהשפעה שלילית על משבר האקלים.

החוקרים גילו כי התפרצויות אלה מקטינות את שטף הקרינה הקוסמית שמגיע לכדור הארץ, וכשזה קורה ישנה יצירה מופחתת של ''אירוסולים קטנים'' - צבירים מולקולריים קטנים באוויר שגדלים בדרך כלל עד שאדי מים יכולים להתעבות עליהם, וכך ליצור עננים.

החוקרים גילו שניתן לכמת את ההשפעה של התהליך על מאזן האנרגיה של כדור הארץ, באמצעות תצפיות לוויין מפורטות ומצאו שישנה עלייה במאזן האנרגיה של 2 ואט למטר רבוע (בדומה להשפעה של גזי החממה על כדור הארץ).

הדבר מפתיע במיוחד לאור כך שהקונצנזוס בקהילת האקלים עד היום גרס כי השפעת הקרינה הקוסמית על גרעיני התעבות לעננים חלשה מכדי להשפיע על האקלים, ולא קיים קשר חזק בין קרינה קוסמית ועננות.

המחקר תומך ביותר משני עשורים של תגליות המצביעות על תפקיד משמעותי של הקרינה הקוסמית בשינויי אקלים על פני כדור הארץ. מדובר בתמרור אזהרה נוסף למין האנושי המדגיש את חשיבות פעולות האדם למאבק במשבר האקלים.