קבוצה של 31 מדענים ישראלים, חברי האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה, העבירו ללשכת ראש הממשלה בנט ולשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מכתב שבו הם קוראים לממשלה לפעול לביטול הסכם שינוע הנפט מהאמירויות הערביות לאירופה דרך החברה הממשלתית קצא"א בישראל.

"צוות המומחים זיהה סיכונים משמעותיים הנובעים מההסכם, למשק המים, לערכי טבע ולמערכות אקולוגיות רגישות וכן לבריאות הציבור. בראש ההמלצות של צוות זה עומדת אמירה חד־משמעית של המדענים, נגד אישור ההסכם. ההמלצה הגורפת של המדענים, והיא לעצור את ההסכם", כותבים המדענים ומוסיפים:

"הסיכון לתקלות מצינור קצא"א הוא ממשי. לאור היסטוריית הדליפות ממתקני קצא"א וממתקנים דומים בעולם, עולה כי השאלה הרלוונטית היא אינה האם תתרחש דליפה, אלא מתי ובאיזה היקף. הנזק שעלול להיגרם מדליפה הוא עצום ובעל השלכות על כלל אזרחי המדינה".

המדענים מסבירים בפנייתם, כי הסיכונים הצפויים מאישור ההסכם, קשורים למשק המים, לזיהום ים, לשונית האלמוגים באילת, למערכת האקולוגית שבים התיכון, לזיהום יבשתי ולזיהום אוויר.

בסיכום הפנייה, כותבים המדענים: "ההסכם מגביר את הסיכון לאירועי שפך נפט בים וביבשה ותועלותיו פחותות באופן משמעותי מהעלויות הפוטנציאליות שהוא מייצר. עקרון הזהירות המונעת מחייב שלא לאשרו".

החברה להגנת הטבע הגישה בחודש מאי עתירה לבג"צ נגד ההסכם, ולאחר מספר דחיות מצד המדינה היא אמורה להעביר את תגובתה לבית המשפט בימים הקרובים. בחברה להגנת הטבע, חוזרים וקוראים לראש הממשלה בנט ולשר החוץ לפיד לפעול לביטול ההסכם.

בתוך כך, מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי שגריר איחוד האמירויות בישראל, מוחמד אל־חאג'ה, אמר לשרה תמר זנדברג בפגישתם כי הסכם קצא"א הוא הסכם מסחרי בין חברות פרטיות, שאינו נוגע ליחסים המדיניים.