ממשל ביידן העביר ללשכת ראש הממשלה נפתל בנט בימים האחרונים מחאה חריפה על ההחלטה לקדם תכנון ובנייה של כ-3,000 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות בגדה המערבית - כך אמרו לוואלה! גורמים שמעורים בנושא.

זו הפעם הראשונה בה ישראל מקדמת בנייה בהתנחלויות מאז כניסתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לתפקידו. הממשל האמריקני ניסה ללחוץ על ישראל לא לבצע את המהלך או לפחות לצמצם את מספר יחידות הדיור שיאושרו. בסופו של דבר, מספר יחידות הדיור שאושרו היה גדול מהתכנית המקורית.

הגורמים ציינו כי בשבוע שעבר, לאחר ההודעה על הכוונה לאשר את הבנייה בהתנחלויות, התקשר ממלא מקום שגריר ארצות הברית בירושלים מייקל ראתני ליועצת המדינית של ראש הממשלה נפתלי בנט, שמרית מאיר, והבהיר כי ארצות הברית רואה בחומרה את קידום התכנון והבנייה.

ראתני ציין כי ארצות הברית מודאגת במיוחד מהעובדה שכשני שלישים מסך כל יחידות הדיור שיובאו לאישור נמצאות בהתנחלויות המבודדות בעומק הגדה המערבית ומחוץ לגושי ההתנחלויות הגדולים. "זו הייתה שיחה קשה", אמר גורם שמעורה בפרטי השיחה.

במקביל לשיחה בין הדיפלומט האמריקני הבכיר ליועצת ראש הממשלה, אמר דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס ביום שישי בפומבי כי ארצות הברית מודאגת מהכוונה לאשר בנייה בהתנחלויות, וקרא לישראל ולפלסטינים להימנע מצעדים חד-צדדיים שמחריפים את המתיחות וחותרים תחת פתרון שתי המדינות.

בירושלים ובוושינגטון סירבו להגיב אך לא הכחישו את הפרטים. בלשכת ראש הממשלה אמרו בתגובה: "איננו מתייחסים לשיח פנימי עם הממשל האמריקני". דובר מטעם משרד החוץ האמריקני אמר בתגובה: "איננו מתייחסים על שיחות דיפלומטיות פרטיות".

בתוך כך, מחלקת המדינה של ארצות הברית אמרה הערב כי גורמיה מקיימים קשר ברמה מתקדמת עם השותפים הישראלים בנושא הרחבת הבנייה בהתנחלויות.