שיחותיו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין עם הנרי קיסינג'ר, שהביאו להפסקת האש במלחמת ההתשה, נחשפות לראשונה לקראת עצרת חיל התותחנים שתתקיים מחר, בסימן 50 שנה למלחמת ההתשה.

אוגוסט 1970, ערב הסכמי הפסקת האש שיסיימו את מלחמת ההתשה. שגריר ישראל בארה"ב דאז יצחק רבין שולח מברק בהול לראש הממשלה גולדה מאיר ובו הוא מעדכן אותה בשיחתו האחרונה עם היועץ לביטחון הלאומי האמריקאי הנרי קיסינג'ר (שלימים כיהן כשר החוץ של ארה"ב), על ההתקדמות במשא ומתן ובפרטים האחרונים לקראת חתימת ההסכם.

בפירוט מדוקדק ובתוספת מילים בכתב ידו, מדווח רבין לגולדה על השיחה שניהל עם קיסינג'ר ועל הסוגיות שעלו במהלכה. רבין מציין כי העלה בפניו את האיומים הקיימים על ישראל מצד צבאות ערב, על הרצון של ישראל להיענות ליוזמה האמריקאית ועל החשש הכבד מפני הסלמה והטעייה מצד האויב.

המברק של רבין לגולדה (צילום: ארכיון צה''ל ומערכת הביטחון)
המברק של רבין לגולדה (צילום: ארכיון צה''ל ומערכת הביטחון)

רבין מבקש לעמוד על לוחות זמנים מדויקים של משלחת אווירית נוספת ואמצעים מיוחדים לחימוש הצבא הישראלי ומתייחס להסכם שעתיד להיחתם ממש בימים הקרובים, וכך הוא אומר לקיסינג'ר: "אנחנו נמצאים עתה בפינה כאשר אל ראשנו מכוון האקדח הסובייטי ובלבנו חשש כבד כלפי גורמים נכבדים בממשל האמריקאי".

רבין מצטט את תשובתו של קיסינג'ר לדברים: "הנשיא פתח ואמר שבעניין הסובייטי הוא יותר חשדני מאיתנו. הוא מכיר ויודע אותם... יוזמת השלום זכתה להתלהבות גדולה בעולם ובמיוחד בארה"ב". רבין חותם את המברק ומציין כי נקבע מועד לפגישה רשמית עם ראש הממשלה בארה"ב, ומסיים בהפצרה בפני גולדה: "אסור בשום פנים ואופן לפרסם דבר על הביקור. אויבינו ינצלו אותו כדי לחבל ולדחות".

המסמך הנדיר שנחשף לראשונה מספק הצצה מיוחדת אל מאחורי הקלעים של השיחות שהביאו להפסקת האש במלחמה. יש במסמכים אלו עדות נוספת לקשר העמוק בין ארה"ב לישראל ולברית שנקשרה עוד בימים אלו.  

תא"ל במיל, אורי מנוס ששירת כמפקד סוללה בחיל התותחנים במהלך המלחמה סיפר: "באותם ימים ידענו שאנחנו הולכים לקראת הפסקת אש. בקשתי מהלוחמים לנקוט במשנה זהירות כי ידענו שככל שנתקדם לעבר הפסקת האש המצרים יחפשו לעשות פעולות שיגרמו נזק רחב כדי להוכיח שידם על העליונה ולהשיב את הכבוד האבוד שלהם אחרי מלחמת ששת הימים. חיכינו להפסקת האש, היינו עייפים ומותשים מהמלחמה הבלתי פוסקת שנמשכה כמעט שלוש שנים. לא הייתה טלוויזיה, אפילו לא רדיו. כל מה שידענו הגיע אלינו דרך שמועות וביום שזה נחתם, הרגשנו הקלה מאוד גדולה". 

ביום חמישי ה-28 באוקטובר 2021, תתקיים עצרת חיל התותחנים בסימן חמישים שנה למלחמת ההתשה. העצרת מתקיימת ביוזמת עמותת יד התותחנים בראשה עומד תא"ל במיל, דני כסיף. האירוע יתקיים באמפי קיסריה בהשתתפות המשפחות השכולות, מעוטרים, לוחמי ומפקדי החייל בעבר ובהווה ואורחים. בעצרת יוצגו אמצעי לחימה מתקדמים בהובלת התעשיות הביטחוניות הישראליות , ומפגש ותיקים מאז ועד היום.