סערה במליאה: הצעת החוק הקוראת להנצחת קורבנות הטבח בכפר קאסם נפלה היום (רביעי) במהלך דיון סוער במליאה, ברוב של 93 מתנגדים נגד 12.

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', הטיח במהלך הדיון בחברי הרשימה המשותפת: "בושו לכם, אתם סוחרים ברגשות הערבים ובכאב שלנו למען עוד קולות".

השר פריג' נגד חברי הרשימה המשותפת במליאה, קרדיט: ערוץ כנסת

ח"כ תומא סלימאן נאמה בערבית ולאחר מיכן אמרה: "דיברתי על הטבח ועל כפר קאסם שכולכם מכירים וכל מי שהלך לצבא יודע בדיוק מה קרה שם. אני מצפה שתתחברו לרגע להרגשת האובדן, לרגש של עם שעבר עליו טבח, והצליח לשמור על עצמו במולדתו. הכרה, היא שלב הכרחי בדרך לתיקון, זו האמת שנכונה לטבח בכפר קאסם, נכונה לנכבה, ונכונה ליכולת לבנות עתיד משותף. הדרך לפיוס עם האזרחים הערבים ועם כלל העם הפלשתיני עוברת דרך הכרה בפשעי העבר. הממשלה הזו מכריזה שהיא ממשלת שינוי, ויהודית ערבית, אם היא כל מה שהיא מכריזה שהיא, עליה להעביר את החוק."

השר פריג' הוסיף: "אני פניתי היום לחברת הכנסת סלימאן. אני כבן כפר קאסם ובן למשפחה שכולה מבקש ממך, בואו נהפוך את זה להצעה לסדר שנדון בה בועדת החינוך. אבל התעקשתם כי רציתם לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה פנימית".

הוא צעק לעברה "תשתקי", והוסיף: "אתם רוצים לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה. אני חבר ממשלה, אתם סוחרים ברגשתות של הערבים. אני מכיר אותכם. לא יעזור לכם. בוז לכם, כי אתם מנצלים את הכאב שלנו בשביל כמה קולות כי זה מה שאתם עושים. אתם לא מתחשבים".

בתגובה לכך, השיבה ח"כ סלימאן: "הנושא כאוב, והוא כאוב לכולנו. ההתעקשות להעלות את החוק כל שנה לא באה להתנגח באף אחד ולא להביך אף אחד, אלא להיאבק על זכותם של אנשי כפר קאסם שיכבדו את האנשים שלהם ויזכירו את הטבח שלהם. כבוד השר עיסאווי עלה לדוכן הזה בזכות ההסכמה שלי. הייתי יכולה לא להסכים לתת לו לעלות. בזכותי הוא קיבל זמן דיבור על הדוכן הזה. למה? כי אני מכירה בכאב של כולם, ואני מכירה בכאב של מי שיושב בממשלת שינוי וחייב למלא את פיו מים כשמדובר על טבח בבני עמו. הכאב קשה מנשוא כנראה, לשבת בממשלה שדורסת אותך, את הנרטיב שלך ואת ההיסטוריה שלך".

עאידה תומא סלימאן במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עאידה תומא סלימאן במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


גם יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, תקף: "דווקא העם היהודי לא מכיר בטבח הנורא הזה?".

יו"ר הכנסת מיקי לוי ניגש לעזור לשר פריג' לרדת מהדוכן והגיש לו כוס מים. גם לאחר שירד מן הדוכן המשיך השר פריג' להתעמת עם חברי הרשימה המשותפת. ח"כ יואב קיש אמר: "אתם כקואליציה קבעתם חגיגה על התאריך הזה אז מה אתם רוצים?"

עאידה תומא סלימאן, עיסאווי פריג' (צילום: מרק ישראל סלם,הדר פרוש, פלאש 90)
עאידה תומא סלימאן, עיסאווי פריג' (צילום: מרק ישראל סלם,הדר פרוש, פלאש 90)


בדיון על הצעת חוק להנצחת זכרם של תושבי כפר קאסם הורחק ח"כ בן גביר מהמליאה, לאחר שמחא כפיים בזמן הריב של עיסאווי פריג' ממר"צ והמשותפת.

איתמר בן גביר במהומה במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איתמר בן גביר במהומה במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


קודם לכן, חבר הכנסת ויו"ר ועדת הפנים, ווליד טאהא, פתח את דבריו במליאה בדרישה להכיר בטבח בכפר קאסם. זאת, במקביל להצבעה על הצעת החוק, הקוראת להנצחת קורבנות האירוע. 

טרם הדיון בהצעת החוק, צייצה חברת הכנסת שהגישה את ההצעה, עאידה תומא-סלימאן כי "את הצעת החוק להנצחת טבח כפר קאסם - פשע מחריד נגד בני עמי שממשלות ישראל לא מתכחשות לו - ממשלת 'השינוי' מתכוונת להפיל. נראה האם למרצ ורע״ם יש כוח כלשהו בממשלה". את נאום הפתיחה סביב הדיון פתחה חברת הכנסת בשפה הערבית, וספגה ביקורת מהיושבים במליאה.

תומא-סלימאן בפתח הדיון: "דיברתי בערבית על הטבח ועל הכפר שכולכם מכירים. בזמן השלטון הצבאי תקפו חיילים משפחות של חקלאים, בשער הכפר עצרו אותם חיילי משמר הגבול, הורידו אותם מהמכוניות ושם ירו בהם למוות, 49 אזרחים פלסטינים נרצחו באותו יום רק כי היו ערבים. בין ההרוגים היו 12 נשים וילדות, עשרה נערים ושבעה ילדים בני 8-13".

חברת הכנסת הציגה את הדרישות שבעיניה, "יובילו לפיוס אמיתי" ובהן כללה את ההכרה בטבח, חשיפת המסמכים הקשורים בו ותמיכה בהחייאת הזיכרון של השהידים.

"המדינה צריכה לקחת אחריות על הטבח הנוראי שעשו חיילים במדים באוקטובר 1956, שנרצחו בו 49 אזרחים, נשים, זקנים וטף", הצהיר חבר הכנסת. "אני חוזר על אותה דרישה שהיא א-פוליטית וא-מפלגתית, זוהי דרישה ערכית, אנושית ומשפטית. הגיעה העת שמדינת ישראל תקבל אחריות על האירוע הזה ותשים קץ ל-65 שנים של התכחשות".

נזכיר כי בסוף השבוע יציינו את יום השנה ה-65. חבר הכנסת מוסי רז אמר קודם לכן במליאה כי הנשיא הרצוג מתכוון להשתתף באירוע שיתקיים ביום שישי. מלשכת הנשיא נמסר בתגובה: "לא נסגר סופית".

במהלך השבוע, בעקבות פניית השר לשיתוף פעולה אסטרטגי, עיסאווי פריג', נדחתה ההצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה על הצעת החוק. זאת על מנת לגבש עמדה מוסכמת של הקואליציה והאופוזיציה בנושא.