‏ראש עיריית הרצליה משה פדלון פנה היום (רביעי) במכתב תלונה לשרת הפנים איילת שקד ולמפקד משטרת גלילות סנ"צ ארז קטעבי בטענה כי גורם בעל אינטרסים מתחום הפשיעה מפעיל עליו לחץ וניסיונות סחיטה מזה מספר חודשים, תוך שימוש לכאורה באמצעים פסולים. עותקים מהמכתב נשלחו גם לשר לביטחון הפנים עמר בר לב, היועמ"ש אביחי מנדלבליט וגורמים נוספים במשרד הפנים ובפרקליטות המדינה. 

במכתבו טען כי פדלון הגורם בעל האינטרסים שאיים עליו הוביל "קמפיין מתוזמר נגדו" וכן פעל נגדו, לטענתו, במסדרונות הכנסת. בין היתר, טען כי אותו גורם ניצל את תנועת ה"שולמנים" המקורבת לסגן השר אביר קארה כדי להלך עליו אימים, ואף סיפר: "הגורם המאיים חתר לכינוס ועדת הפנים של הכנסת על מנת לדון ב"מחדלי עיריית הרצליה בנושא העסקים".

פדלון ביקש משקד "לכנס לאלתר כל ועדה או דיון במשרד הפנים על מנת לעקור מן השורש את הלגיטימיות להלך אימים על ראש רשות במדינה דמוקרטית ולהטיל בו מורא, בשל אינטרסים כספיים גרידא. אני מבקש ממך להפעיל את צוות משרדך על מנת להנחות את הרשות כיצד לפעול במישורים משפטיים מכאן ואילך כדי לחסום כל אפשרות להתערבות חיצונית ופסולה בענייני מכרזים". 

 "ברצוני להתריע כי בחודשים האחרונים אני נתון למסכת סחיטה ואיומים לכאורה, הנעשים במישרין על ידי בעל אינטרס מסוים ובעקיפין לכאורה על ידו באמצעות ארסנל של כוחות נוספים, חלקם, כך עושה רושם, מתחום הפשיעה", כתב בפתח מכתבו. 

"מפרוץ משבר הקורונה מופעלים עליי ועל הרשות המקומית לחצים וניסיונות סחיטה לכאורה להפר הוראות חוק ולהעניק הארכת זיכיונות שניתנו באמצעות מכרזים פומביים לשני קיוסקים בחוף הים בהרצליה וזאת בניגוד לחוק, והכל תחת האמתלה של "סיוע לעסקים בעקבות משבר הקורונה".

פדלון המשיך וסיפר: "זכיין אשר זכה בעבר בשני מכרזים פומביים להפעלת קיוסקים במקרקעין של העירייה, המופעלים באמצעות החברה העירונית של העירייה (החברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה בע"מ), זיהה, כך נראה, את ההזדמנות הגלומה באי הוודאות ששררה במדינה בעקבות משבר הקורונה. 

"הזכיין דרש, כבר מיד עם פרוץ המשבר, להאריך תקופות חוזים מכוח מכרזים לתקופות ארוכות ומשמעותיות. דרישת הזכיין "לסיוע" הייתה חד משמעית - הארכת תקופות המכרז. הזכיין לא קיבל את עמדתנו כי הדבר אינו עולה בקנה אחד עם הוראות הדין ועם דיני המכרזים. עמדתנו גורסת כי לאחר סיום תקופות המכרז, יש חובה שבדין לקיים הליך פומבי. 

"מאז החל מחול שדים, שכלל עשרות פעולות, רובן אסורות לכאורה, שיורדות לחיי האישיים והכל במטרה לגרום לרשות ולגופיה להתכחש לחוק ולהאריך אוטומטית תקופות מכרז. יובהר כי עמדת החברה והעירייה גובתה בייעוץ משפטי סדור ומנומק ששלל מכל וכל אפשרות להארכה שכזו.  
זכיין סביר, כמו שאר הזכיינים שפועלים בעיר, היה מקבל את תשובת הרשות לבקשתו ומתמודד במכרזים שיבואו בתום תקופת המכרזים. 

"אלא שמאז הודעת העירייה הפך הזכיין לגורם מאיים הנוקט בצעדים כפייתיים שנועדו להלך אימים עליי ועל גורמי העירייה השונים. צעדיו כללו פעילויות רבות נגדי ונגד אחרים ברשות במישורים ציבוריים, תקשורתיים, רגולטוריים, פרלמנטריים ומיניסטריאליים כפי שאציג בהמשך. מקצת מן הדוגמאות הממחישות את הלחצים ופעילות הסחיטה לכאורה, כל האמור לעיל מתועד וממוסמך:

"אביר קארה, מראשי השולמנים, והיום חבר כנסת וסגן שר במשרד ראש הממשלה, הוביל הפגנה בה כרז אחד המשתתפים מתחת למרפסת ביתי -"רד לחתום כאן ומיד". יש תיעוד לכך שמשתתפי ההפגנה הגיעו בתשלום ושאין להם מושג על מה ההפגנה.  כחלק ממאמצי הלחץ, שלשלו ה"מפגינים" מנשרים ברוח דברים אלו לתיבות הדואר של שכניי.

"הגורם המאיים חתר לכינוס ועדת הפנים של הכנסת על מנת לדון ב"מחדלי עיריית הרצליה בנושא העסקים" ובהשתתפות הגורם המאיים בלבד - אף אחד מגורמי העירייה לא זומנו לוועדה ושמעו עליה לאחר מעשה. הוועדה, באורח מתמיה, קיבלה החלטה לגנות רשות מקומית אחת, שזוכה לכל התשבחות בהתמודדותה עם משבר הקורונה על מה שהגדירו כ"טיפולה הכושל במשבר הקורונה". אלא שמסתבר שמדובר בפעילות שכל מטרתה הייתה עריכת סרט תדמית נגטיבי נגד העירייה והעומד בראשה.

"כינוס הוועדה בתאריך 30.11.2020 היה תוצר של פעילות לובינג מגמתית ופסולה שייצגה אך ורק בעל אינטרס שיש לו "עניין מסוים" עם העירייה וגופיה. ברור לכל צופה בוועדה כי ההתייחסויות של חברי הכנסת התבססו על דף מסרים מוכן מראש, על תדרוכים שקריים, נטולי ביסוס ונטולי כל בדיקה, בניגוד לכללי האתיקה הנהוגים במוסדות הכנסת. 

"לא זו אף זו, תנועת השולמנים נוצלה על ידי מספר גורמים בתוך התנועה, לתועלתו האישית והבלעדית של אותו בעל אינטרס. התנועה שלחה מכתב בסגנון מאיים ומכפיש, החתום על ידי שתי "נציגות התנועה", רצוף בהמצאות ושקרים, כאשר כל מטרת המכתב היא לקשור את מצבו של הגורם המאיים לפעילות רחבה.

"עד לאן הגיעה הבושה? היא לא עצרה בתגובת חה"כ אביר קארה לכתבה בערוץ כאן 11, בתאריך 20.10.2021- "ועדיף פדלון, בוא נשב לדבר, נסגור את העניינים בינינו. אגב, זו לא הפעם הראשונה שמר קארה עוסק בעניינו האישי של בעל האינטרס. אני תוהה האם קידום ענייניו העסקיים של גורם מסוים מדיר שינה מעיני סגן שר בממשלת ישראל, עד כדי שהוא מבקש לסגור את הנושא "בינינו". ענייניו של בעל האינטרס הוא לא עניין אישי שלי או של העירייה. אינטרס הציבור ועקרון השוויון בפני החוק לא נסוגים בפגישה "בארבע עיניים". 

"אם לא די בכך, בעל האינטרס, "שולמן" פגיע וחלש לכאורה, גייס לשירותיו לא פחות מ-6 משרדי עורכי דין שיפעלו בשמו במנעד רחב של הליכים משפטיים, מנהליים ואזרחיים, נגדי אישית, נגד העירייה, נגד החברה ונגד אורגנים בחברה. מדובר במשרדי עורכי דין מובילים בישראל. כל בר דעת יכול לעשות לבד את חישובי העלות-תועלת של אותו בעל אינטרס ואת היקף ההטרדה המשפטית שאנו נדרשים לעסוק בה, יום ביומו. 

"עניינו של בעל האינטרס עלה לא אחת ולא פעמיים על ידי חבר מועצת עיר, כאילו הפרת דיני מכרזים הוא נושא פוליטי. לפני מספר חודשים הגיע קומץ אנשים למשרדי החברה העירונית ואיימו לכאורה על מנכ"ל החברה, בצורה שאינה משתמעת לשני פנים "שלא יתעסק יותר עם המתחם של" אותו גורם מאיים. הנושא דווח למשטרת ישראל.

"הגורם המאיים רכש מודעות רבות בעיתונות המקומית וברשתות החברתיות המטילות דופי בראש העירייה וסגניתו, בניסיון לקשור את האינטרס האישי שלו להאריך את תקופת המכרזים שלו לנושאים אחרים הקשורים לעסקים בעיר. מטרת הקמפיינים הייתה להציג את ארסנל הכלים של בעל האינטרס ולשרטט את דמותו כבור כספי ללא תחתית, המוכן לעשות הכל כדי להאריך את מכרזיו.

"הקמפיין המתוזמר כלל ראיונות יזומים באמצעי התקשורת השונים במטרה להעניק תחושה למאזין והצופה שהעירייה מתעמרת כביכול במאות בעלי עסקים ברחבי העיר, כאשר מדובר על בעל עסק אחד בלבד. ברור שתוכן הכתבות הינם שקרים והצגת מצגי שווא.

"בעל האינטרס עודד נבחרי ציבור רבים, חלקם פקידים בכירים ואחרים חברי כנסת, שרים ועוזריהם ליצור עמי קשר ולרמוז לי כי עליי "לבוא לקראת בעל העסק". מעולם, בכל 50 שנותיי במגזר הציבורי, לא חוויתי מגויסות כה גדולה לדגל של כלל המערכות עבור נושא מסוים, קל וחומר עבור בעל אינטרס אחד.

"בעל האינטרס העביר, במישרין ובעקיפין, איומים ברורים כי "יש לו חומר על ראש העירייה", "בקרוב יעלה קמפיין בתקשורת", "יש לנו תיבת שרצים נגד ראש העיר". הדבר הגיע באמצעות שליחיו ואף באמצעות תגובות רשמיות שנתן למערכות התקשורת. 

"חשוב לציין שבעל העסק קיבל סיוע בהתאם להנחיות המדינה ומשרד הפנים וגם סיוע עירוני כפי שקיבלו כלל הזכיינים בעיר, מעבר להקלות שקיבלו בעלי עסקים בעיר שאינם זכיינים, והכל בהתאם לכללים: 

"פטור מתשלום ארנונה לתקופה של חמישה חודשים; פטור מתשלום שכירות למשך חמישה חודשים ובסכום מצטבר של כמעט 900 אלף שקלים לפני מע"מ. צוות עירוני שעסק בהרחבת ההטבות בשכירות פנה מספר פעמים אל בעל האינטרס, כפי שפנה לכל הזכיינים בעיר, כדי להעניק לו את ההטבות. בעל האינטרס סירב לשתף פעולה עם הצוות, לכאורה בשל הצורך לספק דוחות כספיים המעידים על ירידה בהכנסות. 

"למען הגילוי הנאות, לאחרונה הגישה החברה העירונית לבית המשפט תביעת פינוי של הקיוסקים האמורים בנימוק של הפרות מהותיות של ההתקשרות: העברת הניהול של חלק מבין הפעילויות לצדדים שלישיים בניגוד להסכם שנחתם בין הצדדים, בנייה בלתי חוקית לכאורה והשתלטות על שטחי ציבור, אי המצאת נתונים כספיים אודות היקפי הפעילות בניגוד להסכם (השכירות לנכסים אמורה להיות מושפעת מדוחות אלו), הפקעת מחירים לציבור בניגוד להוראות ההסכם".