השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' שוחח היום (רביעי) עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM על הסערה שפרצה היום במליאה במהלך הדיון על הצעת החוק להנצחת קורבנות הטבח בכפר קאסם, אחריה הרגיש לא טוב ופונה לקבלת טיפול רפואי, והסביר: "אני בן למשפחה שכולה, זו סוגיה אישית עבורי ומקומם אותי שמנסים לעשות מזה פוליטיקה".

בפתח דבריו סיפר פריג' כי מצבו כעת יציב: "אני בסדר, יש לנו מזל שאלמנט הזמן משחק תפקיד. יצא לטובה. למען האמת הדבר הראשון שהרופא נתן לי זה כדור להורדת לחץ דם, זה לא בשליטתי יש דברים שהרבה יותר חזקים ממך. האירוע הזה של כפר קאסם, ברגע שמנסים לעשות מזה פוליטיקה זה מקומם אותי".

הוא הסביר מדוע התרגז במליאה: "ההיגיון הפשוט, לפני שלוש שנים שהייתי בכנסת כל שנה הגשתי את הצעת החוק הזו. אני בן למשפחה שכולה, סבא שלי ניצול, אבא שלי פצוע. אני איש מכפר קאסם, שישה מבני משפחתי הלכו. כואב לי, זו סוגיה אישית. לפני שנתיים וחצי כשהגשתי את הצעת החוק דיברתי עם עאידה, אמרנו שנוריד אותה ונעביר אותה לדיון מעמיק בוועדת הפנים. היא הסכימה והורדנו את זה.

"עכשיו פניתי אליה ואמרתי לה שאני בשיח עם חברי ממשלה, כדי למצוא נוסחה שתיתן להשלכות האירוע ביטוי במערכת החינוך. אמרתי לה 'אני מבקש ממך תורידי את הצעת החוק, אל תביכי אותנו ונעביר את זה לדיון בוועדת הפנים', היא לא הסכימה כי היא רוצה להביך אותי. שתביך אותי בתוך המשפחה, אצל הילדים שלי, אצל האחים שלי.

"מדינת ישראל לא הכירה בטבח. אני רוצה שמערך האמון אצל האזרח הערבי במדינה יגבר בכל תחומי האחריות. אני מבקש שהדבר הזה יחלחל לצעיר היהודי במיוחד כדי שאני אבטיח את שותפות הגורל, שיבין את הטעות והעוול ההיסטורי שנעשה. אני מבקש להאיר את עיניי ילדנו לעוול ולטעות הנוראית שנעשו כדי להבטיח עתיד בטוח לבן שלי ולנכד שלך".

"צריך להבין את הטעות שנעשתה - חייל הרג אזרח. כפר קאסם הייתה חלק ממדינת ישראל, 8 שנים אחרי קום המדינה, זה חייל שהרג אזרח. אתה פותח ספר אזרחות ואתה לא רואה את זה. כל מה שאני מבקש זה ללמד את זה באותו יום כדי להאיר את העיניים לצעירים ולנערים היהודים - זה דבר מינימלי. אני מנסה לקדם את זה, לעשות לי אצבע בעין כדי להביך אותי כבן משפחה שכולה? אני לא אתן יד לזה".

בהמשך התייחס פריג' לאישור בניית 3,000 יחידות דיור בשטחים ואמר: "לא נוח לנו, זה לא האג'נדה הפוליטית שלנו, אנחנו נגד זה ברור. מרצ מאמינה באג'נדה ונלחמת על פתרון שתי המדינות, אם הפתרון הזה ירד מהשולחן אתם מנשלים אותנו מהנכסים ומהאמונה שיש לנו. אנחנו הולכים להילחם על כל אפשרות שתשים חסם על פתרון שתי המדינות בעתיד.

"אנחנו סיכמנו בממשלה שדברים שלא מסכימים עליהם לא באים לדיון - אבל לא סיכמנו ששמים חסמים לפני. לא טוב לנו אז אנחנו משמיעים את דעתנו. סוגיית E1 היא חסם ברור לפתרון שאנחנו מאמינים שהוא הכי טוב לכל הצדדים וזה לא טוב אז אנחנו משמיעים את דעתנו איפה שצריך להשמיע אותה. 

"צריך לחזק ולדחוף את פתרון שתי המדינות, לא צריך להיות בת יענה ולשים את הראש באדמה כאילו אין פלסטינים ואין שכנים. האג'נדה שאנחנו מעלים אותה - אנחנו חושבים שזה בראש ובראשונה טוב למדינת ישראל". 

לסיום חילק פריג' מחמאות מפתיעות ליו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ': "מה שאני רואה אצל בצלאל זה שאני לא יכול להסכים אתו על כלום מבחינה אידיאולוגית. הוא לפחות אומר את הדברים דוגרי בניגוד לאחרים. הוא עושה את תפקידו יפה כאופוזיציה, מבחינתי שימשיך להיות שם, שיצעק ויגיד את כל מה שהוא רוצה, העיקר שאנחנו בקואליציה ואנחנו מקבלי ההחלטות והוא עכשיו בעמדת הצועק והמבקר - שיבושם לו. 

"אנחנו ממשיכים בעשייה ולצמצם את הפערים של אזרחי מדינת ישראל. גם הערבי הוא אזרח ומגיע לו לחיות חיים של כבוד. החשמל זו סוגיה בסיסית, אוי לי שאני נוגע בסוגיה כזו ומבקר בן אדם שנותנים לו חשמל. אלפי בתים אצל הערבים אין להם טופס 4. כל עוד אני לא מוצא פתרון של הזכות הבסיסית לאזרח במדינה דמוקרטית כמו ישראל האשמה היא עליי כמדינה ולא על האזרח". 

בהמשך עלה סמוטריץ לשיחה ואמר שהוא שמח לשמוע שעיסוואי בסדר, כי דאגו לו בכנסת, והוסיף: "אני מאוד מקווה שאנחנו נתחלף בתפקידים והוא יחזור לאופוזיציה מהר מאוד".

פריג' ענה: "אני משאיר אותכם עם בצלאל, תדברו ושבינתיים ייהנה באופוזיציה וימשיך לצעוק".