מהפכת כלי הרכב החשמליים מסין נמשכת. כעת מושק בישראל לא רק יצרן כלי רכב חדש - SKYWORTH היא שחקנית חדשה בתחום הרכב החשמלי, יצרנית מסכים ענקית בסין ש"חצתה את הקווים" והחלה לפתח בעשור האחרון כלי רכב חשמליים. הפעם חוגגים גם יבואן חדש, מותג ודגם חדש - הכירו את הקרוסאובר החשמלי - SKYWELL ET5, רכב פנאי בעל חמישה מושבים (בשנה הבאה מתוכננת להגיע גם גרסת שבעה מושבים), עם מנוע חשמלי בהספק של 204 כ"ס, הילוך קדמי יחיד, האצה ל־100 קמ"ש ב־7.9 שניות, וסוללה חשמלית מכובדת, 72 קוט"ש, עם טווח חשמלי מוצהר של 520 קילומטר.

גם הטווח הריאלי טוב, טווח שכולל: נהיגת מבחן מעט “לוחצת", כבישים ישראליים בכלל, כבישים ישראליים בצפון הארץ בפרט, פקקים פה ושם, עליות ועוד - טווח אמיתי של 380־420 קילומטר.הטווח הזה הופך את ET5 לשחקן רלוונטי בשוק הרכב החשמלי, שבו רכב עם טווח הנמוך מ־400 קילומטר אמיתיים, לא יכול לנסוק, כך לפי טבלאות המכירות. כל מה שנותר לבדוק כעת הוא את ET5 בפועל, בכביש, מה בו ימצא חן בעיני הצרכן הישראלי, ומה מחירו ההתחלתי.

לפני הכל, חייבים לומר משהו על כניסת היצרנים/מותגים/דגמים מתוצרת סין לארצנו, ועל סין כמעצמת רכב חשמלי. שוק הרכב החשמלי הסיני הוא הגדול בעולם, עם ייצור של כמעט 5.5 מיליון כלי רכב עד 2020, ותכנון לעוד שלושה מיליוני כלי רכב חשמליים בשנים הקרובות. היא למעשה עוקפת את ייצור כלי הרכב החשמליים באירופה וארצות הברית גם יחד. סין שמה דגש על ייצור כלי רכב חשמליים לעם, פחות רוח וצלצולים, יותר מרווח פנים ופרקטיות, ועושה זאת במרץ, בגיבוי כלכלי נרחב.

בישראל, העמיתה המזרח תיכונית, נחתו, תוך מספר שנים מועט, מספר מותגים סיניים בולטים, בהם MG, אייווייס (Aiways), MAXUS מקבוצת SAIC הסינית, מעצמה קטנה משל עצמה, GAC, SERES וכלת השמחה SKYWELL, (צפוי גם AION בהמשך, ומותג GEELY בקרוב מאוד. עליו תקראו פה בשבוע הבא).


את סקייוול מייבאת לישראל קבוצת כדורי, חברת רכב גדולה, המתמחה בייצוא חלקי רכב (וגם ליסינג - הקבוצה מוכרת כאלף כלי רכב בשנה). זו חברה משפחתית שקמה לפני ארבעה דורות, הכוללת מאות עובדים, וכעת, זו סימנה לעצמה יעד חדש כמנוע צמיחה אסטרטגי - כלי רכב חשמליים.


באירוע השקה קיבלנו את פני הרכב החדש, סקייוול ET5, רכב נאה, עם עיצוב סיני חייזרי קלאסי, מסובב ראשים, פנסי לייזר־לד רוחביים מלוכסנים, עם איתות דינמי וסמל מסקרן במרכז. בפתיחת הדלתות מתגלה מרווח פנים גדול ליושבים מאחור, תא מטען עם פתיחה חשמלית, בנפח 467 ליטר, וסביבת נהג (תא נהג) מודרנית בניחוחות פרימיום, עם מסך מולטימדיה בגודל 12.8 אינץ', ולוח מחוונים דיגיטלי נאה בגודל 12.3 אינץ'. יצרנית מסכים, אמרנו?


בתא הנהג משטחים רוחביים דמויי עץ, פתחי אוורור מעוצבים, גימורים “מתכתיים", לרוחב כל הדשבורד, ולא מעט טכנולוגיה, כמו משטח טעינה אלחוטי לנייד, שקעי USB וחשמל, תאורת אווירה, גג שמש פנורמי עם וילון (מרמת הגימור האמצעית), חימום ואוורור במושבים הקדמיים, מצב “לינה" למושב הנהג (כיוון המושב עד שכיבה כולל הדום שנפתח לרגליים), מצלמת חניה היקפית (ברמת האבזור הגבוהה) ועוד.

SKYWELL (צילום: תומר פדר)
SKYWELL (צילום: תומר פדר)


בכל השפע שציינתי לא נמצאו זוג שיפטרים מאחורי ההגה לתפעול ושליטה בבלימה הרגנרטיבית ברכב, זו שמאיטה את הרכב ללא כל נגיעה בדוושת הבלם, זו שגורמת לנהג להרגיש יותר בשליטה על הנסיעה והבלימה ברכב, זו שמאחזרת אנרגיה לפי רמת הבלימה שאני בוחרת. ייאמר לזכות ET5, ברכב מערכת בלימה רגנרטיבית שעובדת לא רע, ואפילו שומרת על הטווח יפה, ואף מוסיפה לטווח קילומטרים בודדים בנסיעה מרובת האטות/בלימות/ירידות. ויש גם חיווי שוטף בלוח המחוונים על “המצב האנרגטי" של הסוללה בכל עת, אבל לי אין כל שליטה עליה.

בתחילת כל מבחן ברכב חשמלי, ישנן עשר הדקות הראשונות שבהן לוקח לאסימון שלי, שלנו - סוקרים, כתבים, עיתונאי רכב באשר הם, ואני מרשה לעצמי לדבר ברבים, מאחר שבשיחות פתוחות, מסתבר שאנחנו חווים את אותן חוויות - לרדת, לאט־לאט, ואז באחת נופל, ואנחנו מבינים שמדובר ברכב מבחן עם מנוע חשמלי 100%, וסטייל הנהיגה שלנו חייב לעבור התאמה למציאות ולטווח הנסיעה המוכתב על לוח המחוונים הדיגיטלי, טווח לא סלחני, אחרת נסיים בחיפוש ארוך אחר עמדת טעינה או פשוט על גרר.


אחרי שלחצנו את לחיצות ההתלהבות הראשונות ברכב, אני וקולגה שלי, וחזינו בצניחת נתון הטווח החשמלי, התאפסנו, ואחרי שהגדרנו את מצב הנהיגה, מצב קשיחות ההגה, ועוד הגדרות ומצבים במסך המולטימדיה, עברנו למצב “רכב חשמלי" ונהגנו הרבה יותר רגוע. רמת הגולן לפנינו, יום ארוך וגם מהנה על הפרק. על מערכת המולטימדיה המקורית הולבש ממשק בעברית, נחמד וצבעוני, רחוק מלהיות מושלם או אינטואיטיבי, אך מספיק כדי להבין מי נגד מי. חיבור הסמארטפון לבלוטות' היה מהיר (אין אפל קאר פליי, או אוטו אנדרואיד), מערכת השמע השביעה רצון, והמטענים הטעינו את יתר המכשירים שחיברנו. מה צריך יותר?


הנסיעה ב־ET5 עברה עליי בנעימים, עם האצות לא רעות כשהעזתי ללחוץ, מושבים תומכים לנהג וגם לנוסע, נסיעה משככת למדי בכבישים לא סלחניים ורעשי רוח ודרך סבירים בלבד. ברכב מערך בטיחות מקיף, והתרשמתי בעיקר ממערכת השמירה על נתיב, תיקון סטייה אקטיבי ומרכוז הרכב בנתיב - המערכת עובדת בצורה חלקה וטובה. ב־ET5 גם שש כריות אוויר, ודירוג הבטיחות שלה בישראל עומד על 7 מתוך 8 מרביים. זה ציון טוב. מבחני ריסוק רשמיים של ארגוני בטיחות בינלאומיים עדיין אין.


הקרוסאובר החדש והמרווח מושק בארץ עם שלוש רמות גימור, החל ב־175 אלף שקל, רמת אבזור התחלתית שאינה כוללת משטח טעינה לנייד וסאן־רוף, ועד 190 אלף שקל לרמת הפרימיום. רכב הפנאי החשמלי מגיע עם אחריות מעודדת רכישה, שמונה שנים על הסוללה או עד 150 אלף קילומטרים, וחמש שנים על הרכב או עד 150 אלף קילומטרים. עם טיפולים חינם לארבע השנים הראשונות או עד 120 אלף קילומטרים, וביקורת אחת לשנתיים.


בדצמבר ייפתח המטה המרכזי של SKYWELL בראשון לציון, והוא יכלול אולם תצוגה גדול, משרדי הנהלה, מרכז טרייד אין לכלי רכב חשמליים, ומוסך מרכזי, אחד מתוך ארבעה שישמשו את סקייוול בארץ. על פניו הכל נראה מושלם בחזון הקבוצה והמותג, בדגם החדש, וגם בדגמים החשמליים הבאים שלהם, שיגיעו בשנתיים הקרובות. ארץ קטנה, ושוק רכב חשמלי פצפון, גדוש מותגי ודגמי רכב חשמליים. הקרב על הכיס והלב של הצרכן הישראלי הופך מאתגר.

זמן טעינת ET5 מ־30 עד 80% בעמדת טעינה מהירה DC: כחצי שעה. זמן טעינה מלאה בעמדת טעינה ביתית AC: כ־11 שעות. 