מאות אלפי איראנים קמו השבוע לאנדרלמוסיה מפתיעה ובלתי מוכרת. ליקויים חריפים התגלו במערכות המחשב של רשת תחנות הדלק, ואספקתו של הנוזל היקר השתבשה. עד מהרה התברר כי מנגנון ההפעלה של רשת התחנות נפל קורבן למתקפת סייבר זרה. אומנם לאיראן אויבים רבים, אבל מעטים מהם מסוגלים לנהל מתקפה רחבה, מדויקת וגם יעילה. ישראל אינה מודה בכך באופן רשמי, אך המסרים שיוצאים מסגירים את אחריותה.

לא צריך אישור רשמי מירושלים, או מתל אביב, כדי להבחין במתרחש לנגד עינינו. צבא הסייבר של ישראל ואויבו האיראני מנהלים מערכה גלויה. יושבים פצחנים ברישיון בטהרן, חודרים למערכות ציבוריות בישראל, ומשבשים את פעולתן. בירושלים רואים שכך, שוקלים היטב, ומחליטים להנחות את גדודי המקלדת בתל אביב להשיב מלחמה. זה לא סרט. אלה החיים עצמם.

המערכה המקוונת בין ישראל לאיראן מתנהלת כבר יותר מעשור, אבל בשנתיים האחרונות הוכנסו למעגל המטרות גם אזרחים משני הצדדים. זמן קצר אחרי שפרץ משבר הקורונה, תקפו האיראנים, בזה אחר זה, שישה מתקני מים וביוב ברחבי ישראל. הפגיעה זוהתה ומיד תוקנה. מהלומת התגובה לא איחרה לבוא.

בתוך שבועות מעטים הותקפו מרחוק מתקני המחשב בנמל הימי הגדול באיראן, השוכן בעיר בנדר עבאס. לפני שלושה חודשים תקפו אלמונים גם את מערך המחשוב של חברת הרכבות האיראנית, באופן המזכיר את המתקפה על תחנות הדלק השבוע. בלבול רב נזרע בלוחות הזמנים, ואלפי נסיעות בוטלו.

תדלוק בתחנת דלק  (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
תדלוק בתחנת דלק (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

האיראנים לא שתקו. לפני שבועיים קרסו לפתע מערכות המחשב של בית החולים הלל יפה בחדרה. זו הייתה מתקפה רצינית מקודמתה, שאילצה את עובדי בית החולים להמיר את המחשבים בהתנהלות ידנית, ולו הייתה משוכללת וחמורה יותר, הייתה עלולה להעמיד חיי אדם בסכנה. המתקפה על תחנות הדלק באיראן היא, לפי כל הסימנים, פעולת התגמול הישראלית על הפגיעה בהלל יפה, ועל מתקפות סייבר נוספות מצדם שלא פורסמו. היא הייתה חריפה, נרחבת ומשמעותית. העוצמה היא עונש, אבל גם מסר: אם לא תפסיקו, תחטפו בריבית דריבית.

בית החולים ''הלל יפה'' בחדרה (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)
בית החולים ''הלל יפה'' בחדרה (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)

להגנתה של ישראל ייאמר כי האיראנים הם שהתחילו במתקפה על מטרות אזרחיות. אבל מי זוכר. שני הצדדים מצויים כבר בתוך סחרחרה של פעולה ותגובה, וזוהי רק ההתחלה. מצד אחד, יש נחמה בכך שהמערכה הזו, לפחות לעת עתה, אינה גובה חיי אדם. חגורות ההגנה שמעמידה ישראל אומנם הוכיחו יעילות רבה.

מצד שני, ככל שחולף הזמן, האויב משתכלל. תסריט כמו מתקפה על רשת החשמל, למשל, או על שרתי האינטרנט בישראל, או נזקים חמורים למערכת הבנקאית, הוא חיזיון סביר בעתיד הנראה לעין. רובנו הרי לא נלך לקנות גנרטור ליום שבו תושבת רשת החשמל למשך כמה ימים. אז לפחות גבו את הקבצים שלכם, את התיקיות ואת התמונות של הילדים. לא כדאי ליפול לידיו של פצחן איראני.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל