נשיא המדינה יצחק הרצוג יבקר מחר (שישי) בכפר קאסם ויישא דברים באירוע זיכרון להרוגי הטבח בעיר. הרצוג יהיה לנשיא השלישי שמבקר בכפר-קאסם, לאחר שקדמו לו ראובן (רובי) ריבלין ושמעון פרס.

הנשיא לשעבר ריבלין ביקר בכפר קאסם בשנת 2014 ולקח חלק בטקס לציון יום השנה ה-58 לטבח בו נהרגו 49 מתושבי העיר. לדברי ריבלין, "ההרג הנפשע בכפר קאסם הוא פרק חריג וקודר בתולדות היחסים בינינו, הערבים והיהודים החיים כאן. מדינת ישראל הכירה בפשע שנעשה כאן ובצדק, ובדין התנצלה עליו. גם אני כאן היום שב ואומר – פשע חמור נעשה כאן, פקודה בלתי חוקית מעליה מתנוסס דגל שחור ניתנה כאן". לדבריו, זה אירוע "המחייב חשבון נפש. עלינו להישיר מבט לאשר אירע. חובה עלינו ללמד את הדורות הבאים". 

הנשיא לשעבר, שמעון פרס ז"ל, היה לנשיא המדינה הראשון שביקר בעיר והביע התנצלות על המעשה. עם זאתהוא לא לקח חלק באירוע המרכזי בכפר לציון הטבח. 

בשבוע החולף, נושא הטבח בכפר קאסם שב לדיון הציבורי, כאשר במליאת הכנסת הונחה הצעת חוק להכרה רשמית בטבח. מדובר בהצעת חוק שהגישה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת), הנוגעת בהנצחתו של הטבח בכפר קאסם שהתרחש בשנת 1956, אז ירתה יחידה של משמר הגבול למוות ב-43 מתושבי הכפר, במה שהוגדר בדיעבד כ"פקודה בלתי חוקית בעליל". החוק מציע לחייב את הנצחתו של הטבח וללמד אותו בספרי הלימוד במערכת החינוך.

במהלך הדיון, פרצה מהומה, כאשר השר עיסאווי פריג' התעמת מילולית עם חברת הכנסת תומא-סלימאן, ואף נזקק לטיפול רפואי לאחר מכן. בריאיון שקיים ב-103FM, הסביר השר כי "אמרתי לה 'אני מבקש ממך תורידי את הצעת החוק, אל תביכי אותנו ונעביר את זה לדיון בוועדת הפנים', היא לא הסכימה כי היא רוצה להביך אותי. שתביך אותי בתוך המשפחה, אצל הילדים שלי, אצל האחים שלי. מדינת ישראל לא הכירה בטבח. אני רוצה שמערך האמון אצל האזרח הערבי במדינה יגבר בכל תחומי האחריות. אני מבקש שהדבר הזה יחלחל לצעיר היהודי במיוחד כדי שאני אבטיח את שותפות הגורל, שיבין את הטעות והעוול ההיסטורי שנעשה. אני מבקש להאיר את עיניי ילדנו לעוול ולטעות הנוראית שנעשו כדי להבטיח עתיד בטוח לבן שלי ולנכד שלך".

"צריך להבין את הטעות שנעשתה - חייל הרג אזרח. כפר קאסם הייתה חלק ממדינת ישראל, 8 שנים אחרי קום המדינה, זה חייל שהרג אזרח. אתה פותח ספר אזרחות ואתה לא רואה את זה. כל מה שאני מבקש זה ללמד את זה באותו יום כדי להאיר את העיניים לצעירים ולנערים היהודים - זה דבר מינימלי. אני מנסה לקדם את זה, לעשות לי אצבע בעין כדי להביך אותי כבן משפחה שכולה? אני לא אתן יד לזה".