בין שלל ענייני השעה - הקורונה, יוקר המחיה, המתיחות בין חברי הקואליציה והעברת התקציב, מתכנסת היום פסגת האקלים 2021 בעיר גלזגו שבסקוטלנד. 

אין ברצוני להפחית לרגע משלל האירועים והבעיות הקיומיות הדחופות של החברה הישראלית, אולם מי שלא מבין את חשיבות הפסגה הזו, מרוב עצים מפספס את היער.

האנושות ניצבת מול שעת מבחן, לא פחות. הצעדים שבהם ננקוט עכשיו יעצבו את איכות חייהם של ילדינו, נכדינו ונינינו. האתגר האקלימי, שעליו מזהירים מדענים מאז שנות ה־80 של המאה הקודמת, ניצב מולנו במלוא חומרתו בימים אלו.

האתגר של האנושות הוא לבלום את התחממות כדור הארץ על ידי צמצום הפליטות הפחמניות. אם ההתחממות לא תיבלם והטמפרטורה בכדור הארץ תעלה מעל מעלה וחצי, אנו עתידים לראות כאוס אקלימי בעל השלכות על מגוון תחומי החיים. המערכת האקולוגית תשתנה: הדגה, בעלי החיים, הצמחייה, כולם יהיו תחת סכנה. שינוי שכזה יגרום באופן סביר ביותר לגלי הגירה, חוסר ביטחון תזונתי ואי־יציבות ביטחונית, מאבקים על משאבים מתכלים וכן הלאה.

אין בכוונתי להיות נביא זעם, אפשר לעצור את התהליך הזה. על האנושות (וכן, גם על ישראל כמדינה מפותחת וחברה אחראית במשפחת העמים) להסתכל על המציאות בעיניים פקוחות ולהבין מה מוטל על כף המאזניים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציב יעד שאפתני אך ריאלי של איפוס פליטות פחמניות ממשק החשמל עד 2035. על כלל מדינות העולם להצטרף ולהציב יעדים שאפתניים, ולעמוד בהם!

עלינו לשנות את אורחות חיינו: לצמצם את הייצור והצריכה חסרי הגבולות ולשנות משמעותית את עולם התחבורה ואת תעשיית המזון. עלינו להשקיע את הכספים ולכוון את המוחות המבריקים בעולם לפיתוח מואץ של אנרגיות מתחדשות ואורח חיים מקיים. זה אפשרי, וזהו צו השעה. 
הכותב הוא ח"כ מכחול לבן ויו"ר משותף בשדולה לסביבה וקיימות