כל אמריקאי שחי וחווה את שנות ה־60 במאה הקודמת מכיר את השאלה "איפה היית כשהנשיא ג'ון קנדי נרצח?" (22.11.1963). 32 שנה אחרי כן נרצח בתל אביב ראש הממשלה יצחק רבין. אנחנו היינו בעצרת בכיכר מלכי ישראל דאז, ב־4.11.1995, שבה ראש הממשלה המנוח חיזק והתחזק מרבבות תומכיו, אחרי חודשים קשים וסוערים של הסתה אלימה, מערכה מוכוונת נגדו, נגד ממשלתו ונגד כל המבקשים פתרון במשא ומתן, פשרה, סיום הכיבוש וההיפרדות מהפלסטינים.

הלכנו הביתה מהכיכר עם זוג חברים וכשישבנו בבית ושוחחנו, הגיעו עוד חברים שקראו "התנקשו ברבין". פתחנו את הטלוויזיה לאגרוף בפרצוף ולתחילתו של עידן חדש, קשה ואפל, הנמשך ומתעצם גם היום ושסופו מי ישורנו.

היום, אחרי 26 שנים, נראה לי שיש קשר ברור בין מה שהוביל לרצח הנורא של התקווה והשפיות, למתרחש עכשיו: ההסתה והשנאה והאיומים המופנים מצד הימינוביבימשיחיסטים כלפי ראש הממשלה בנט, שריו, היועמ"ש, התובעת במשפט נתניהו ואחרים, ובמקביל ההסתה והשנאה והאיומים שמופנים לאחראית על בריאות הציבור, שרון אלרעי־פרייס, מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש ואחרים.

כל משדרי ומחוללי השנאה, ההאשמות הפייקיות והאיומים הושוו כבר בתקשורת לסוג של כתות מטורפות. מכאן הימינו־דת הקיצונים, ומכאן מתנגדי החיסונים הקיצונים. שתי הקבוצות אגרסיביות מאוד, לא ניתנות לשכנוע, ממציאות ומאמצות קונספירציות הזויות כסיבה לפעולותיהן ומהוות לכולנו סכנה ברורה ומוחשית, יגאל־עמירית.

הוסיפו לכך את עליית האלימות בישראל 2021, אחרי שהמגיפה הכתה בנו באלפים; הרציחות והפשיעה במגזר הערבי, האלימות והפשיעה בדרום הארץ וההתפרעות בחברה הבדואית, אלימות נערי הגבעות כלפי פלסטינים בשטחים והאלימות הטקסטואלית בתקשורת וברשתות החברתיות – והרי לכם ההווה העתידי שלנו: זה ייגמר ברצח.

אני סבור שרה"מ הנצחי לשעבר הוא המתיר הגדול של כל הרצועות להסתה, לשנאה, לפילוג ולאלימות, מהרגע שבו הוחלט להגיש נגדו כתב אישום פלילי.

רצח רבין הוא תולדת של הסתה מרושעת ומכוונת, שבה נתניהו צעד אחרי ארון הקבורה הסמלי של רבין בהפגנת הימין ברעננה (מרץ 1994), וחלק את המרפסת עם אריאל שרון ומשה קצב מעל כיכר ציון והאספסוף שצרח "רבין בוגד!", "רבין רוצח!". שיא התהליך בהוצאת דין רודף ו/או מוֹסֵר וטקסי פולסא דנורא, שהתירו, באישור רבנים, את דמו של רבין.

“ללא פסק הלכה או דין רודף שחלו על רבין מפי מספר רבנים שאני יודע עליהם, הייתי מתקשה לרצוח; רצח כזה חייב להיות מגוּבּה", אמר הרוצח בחקירתו הראשונה. מדוע לא נחקרו אותם רבנים אפלים, ששליחותם נעשתה בידי פרוקסי רצחני ולא הועמדו לדין?

המשפטן המנוח משה נגבי כתב ב־2012 כי "האחריות למחדל המדהים של מתן חסינות לאותם רבנים רובצת בעיקר לפתח רשויות החוק. מדוע נכשלו? את ההסבר המשכנע היחידי שמעתי מפי הרב יואל בן־נון, הראשון שהוקיע את הרבנים שהתירו את דמו של יצחק רבין.

כשנשאל הרב בן־נון מדוע לא פנה עם השמות של אותם רבנים למשטרה אלא לרבנות הראשית, השיב כי למד לדעת שרשויות האכיפה פוחדות להתעסק איתם ועם חסידיהם הקנאים". בעיניי, אם המשרד לביטחון פנים, המשטרה והשב"כ יפחדו לפעול נגד כל המוקדים האלה של מסיתי העבר וההווה, כבסוג של טרור פנימי ובמלוא התוקף, זה יביא לתבוסת המשטר ולעתיד קשה של אנרכיה וכאוס.