גם כשנדמה שהעניינים לא יכולים להסלים יותר, ההתרחשויות האחרונות בכותל ומעל במת הכנסת מלמדות אחרת. תפילת ראש החודש האחרונה בראש חודש חשוון הייתה רווית אלימות כלפי נשות הכותל וכלפי תומכים שבאו להתפלל יחד איתן, כמו גם כלפי ח"כ הרב גלעד קריב, שנשא בידיו ספר תורה המיועד לנשות הכותל.

דחיפות, צביטות, קללות ויריקות, שריקות, פגיעה ברכוש: זו מנת חלקן של נשות הכותל בכותל מדי חודש. תחשבו על כך. אישה מגיעה לכותל ולא יודעת איך תצא ממנו. האם תידחף ותופל ארצה? האם מישהו ינסה לקרוע את התיק שלה? או אולי ישפכו עליה כוס קפה רותח כפי שקרה לענת הופמן, יו"ר נשות הכותל? האם הסידורים שבידיה יחזרו שלמים או ייקרעו על ידי פורעים לגזרים, כפי שקרה בראש חודש תמוז?

האלימות בכותל אינה מטופלת כפי שהיה מצופה בידי רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ'. מאבטחי הקרן למורשת הכותל עומדים מנגד וחוץ מלחסום את הכנסת ספר התורה לעזרת הנשים בכותל, אינם עושים דבר. הם רואים את הפגיעה בנשות הכותל ונותנים לה להמשיך. הדברים מצטרפים לתחקירים האחרונים על רב הכותל, שחושפים כיצד המקום הקדוש מנוהל. בתחקירים עלו קשרים לכאורה עם בעלי הון, אפליה לכאורה בין הבאים בשערי הכותל על בסיס כלכלי ואידיאולוגי, התעלמות ועצימת עין לכאורה כשאלימות מתרחשת במקום ואפליה והדרת נשים וזרמים נוספים ביהדות.

הרב שמואל רבינוביץ בוועדת החקירה לאסון מירון (צילום: צילום מסך לע''מ)
הרב שמואל רבינוביץ בוועדת החקירה לאסון מירון (צילום: צילום מסך לע''מ)

לאחרונה, כשהעלו ח"כים אלון טל, מוסי רז והרב גלעד קריב את הנושא בכנסת, הציגו חברי כנסת מהמפלגות החרדיות וממפלגת הציונות הדתית חזית אחידה וגיבו את רב הכותל. חברי הכנסת החרדים אף הודיעו כי יחסמו בגופם את הכניסה לכותל אם ינסה ח"כ קריב להכניס ספר תורה לכותל בראש חודש כסלו. כך, למעשה, הם ממשיכים להבעיר את השטח וללבות את האלימות במקום.

בשבועות האחרונים אנחנו שומעות הבטחות ליישום מתווה הכותל, שלמעשה מכשיר את הרחבה הדרומית בכותל כך שתשמש לתפילה עבור נשות הכותל, אורתודוקסים ליברליים, הזרמים המתקדמים ביהדות וכל ישראלי שרוצה להתפלל במקום שוויוני. ארגונים חרד"ליים וחברי כנסת חרדים פועלים על מנת לסכל את המתווה ולהתנגד באופן אקטיבי לתפילת נשות הכותל במקום.

ראש חודש כסלו בפתח, ובלבנו חשש מאלימות במקום. מודעות הקוראות "להציל" את הכותל נתלות בעיר, חברי כנסת חרדים מאיימים כי יבעירו את הרחובות, פליירים ובהם קריאה להילחם במתווה הכותל וב"מחיקת המדינה היהודית", מופצים – והתחושה קשה. בראש חודש כסלו נקיים צעדה עם כיסויי ספרי תורה ריקים במחאה. ההתרחשויות האחרונות ואלו הצפויות בכותל בקרוב מוכיחות שוב כי חובה ליישם את מתווה הכותל - ויפה שעה אחת קודם. דרך הניהול הנוכחית של הכותל, המייצרת חיכוכים על בסיס קבוע ואינה עושה דבר על מנת לשלוט באלימות במקום, גורמת ליהודיות וליהודים רבים להרגיש במקום לא רצויים ולא בטוחים.

לאחר הרפורמה בכשרות, ולקראת הבשורות הצפויות בנושאי דת ומדינה נוספים, זה הזמן הממשלה תאשר באופן מיידי את מתווה הכותל ותביא סוף־סוף שקט, שלווה, ביטחון ושוויון לכותל המערבי, למען עם ישראל כולו, בארץ ובתפוצות.

הכותבת היא מנכ"לית נשות הכותל