רפורמת הכלים החד פעמיים שמקדם שר האוצר אביגדור ליברמן נכנסה היום (שני) לתוקף, במסגרתה יוחל מס מיוחד על רכישת כלים חד פעמיים. מהלך זה ספג ביקורת מצד הציבור החרדי, שטען כי שינוי זה יפגע בו כלכלית. יו"ר פורום האקלים הישראלי, דב חנין, שוחח על כך עם ענת דוידוב וגולן יוכפז בתוכניתם ברדיו 103FM

חנין שיתף ואמר כי גם הוא לא שבע רצון מהאופן שבו קודמה הרפורמה. "אני מצטער על ההחלטה הזאת, אני בעד שאנשים יצמצמו מאוד את השימוש בפלסטיק חד פעמי אבל יש דרכים לעשות את זה – מסע הסברה, לייצר חלופות", הסביר. "בואו נחשוב על מהלך של סבסוד מדיחי כלים למשפחות ברוכות ילדים", הוסיף חנין. 

כשנשאל, האם הפתרון אכן טמון בסבסוד מדיחי כלים, מאחר שמשפחות חרדיות לא משתמשות בהם בסעודות שבת, השיב חנין: "אין בעיה, אפשר לייצר מדיחי כלים עם שעון שבת כמו שיש הרבה דברים חשמליים שמופעלים עם שעון שבת. יש פתרונות הלכתיים אבל הנקודה הלא פחות חשובה היא שפה בוחרים להתחיל במקום הכי נוח והכי מוחלש, זו טעות גדולה". 

חנין הוסיף: "הממשלה רוצה להתעסק במשבר אקלים? שיבטלו את עסקת קאצ"א שמאיימת על חוף אשקלון ומתקני ההתפלה, על שמורות הטבע בנגב, מעביר הנפט שלא שייך לנו למקומות אחרים – לאירופה". בתגובה נשאל האם רפורמת הכלים החד פעמיים היא סוג של נקמה של ליברמן בראשי המפלגות החרדיות, והשיב: "אני לא פרשן פוליטי. אני יכול להגיד שמתחמקים מלהתעמת עם הגורמים החזקים, תריבו עם בעלי המפעלים הפטרוכימיים, יש להם לוביסטים השפעה וקשרים, אבל זה מה שצריך לעשות". בנוסף, אמר חנין: "אני בעד להתמודד עם נושא החד פעמי אבל הדרך להתמודד היא אחרת, לייצר חלופות, לייצר הסברה ולהתחיל בגורמים החזקים בהם לא נוגעים".

ועידת האקלים תיפתח היום בגלזגו שבסקוטלנד. ארגון המטאורולוגיה העולמי פרסם דו"ח המציג תמונת מצב מדאיגה בנוגע למשבר האקלים לפיו אירועי מזג אוויר קיצוניים הופו להיות הנורמה. חנין התייחס להשתתפותה של ישראל בוועידת האקלים העולמית ואמר כי מדובר באירוע חשוב. "אני מברך על האמירה של ראש הממשלה, שישראל תהיה מאופסת פליטות בשנת 2050", אמר חנין, "זה צעד בכיוון הנכון שמעמיד אותנו בשורה אחת עם המדינות המפותחות בעולם והגיע הזמן להפסיק לפגר אחרי כולם". 

עוד אמר חנין כי מבחינתו השאלה היא לא מה יקרה בשנת 2050 אלא מה שקורה כבר הווה: "אני רוצה לראות את הממשלה פועלת היום כדי להתמודד עם הזיהומים הגדולים, מייצרת מהפכת תחבורה ציבורית, שתפחית זיהומים וגם תשחרר אותנו מהפקקים. דבר קל ופשוט – תפעילו מחדש את הרכבות בימי שישי ובמוצאי שבת. אתה יודע כמה פקקים תחסוך אם תפעיל מחדש את הרכבת?". 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm