סדרת מחקרים בנושא משבר האקלים, שהפך רלוונטי מאי פעם הודות לוועידת האקלים בגלזגו שבסקוטלנד, שכנעה את פרופסור ניר שביב ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, כי התחממות כדור הארץ היא פועל יוצא של תהליך מחזורי טבעי ללא כל קשר לפעילות האדם. בריאיון לאראל סג"ל, בתוכניתו ברדיו 103FM, אמר כי בניגוד לתחזית האימים שהוצגה בוועידת האקלים, הוא צופה שעד סוף המאה הטמפרטורות יעלו במעלה עד מעלה וחצי בלבד. 

"אקלים כדור הארץ הרבה פחות רגיש ממה שמפחידים אותנו, זה חלק מהעלייה בהתחממות ולא בני האדם, והעלייה בעתיד תהיה מתונה הרבה יותר", קבע בפתח דבריו. "זה אומר שיש לנו הרבה יותר מרווח פעולה, וצריך לעשות את הדברים בהיגיון", הסביר. 

לדבריו, תקופות חמות מקבילות לזו הנוכחית כבר התרחשו בכדור הארץ בעבר, כולל בעבר הלא רחוק. "ימי הביניים היו חמים כמו היום", קבע והוסיף, "לפני 5,000 שנה היה בבירור יותר חם, והיו תקופות שהיה בהן יותר קר או יותר חם. זה שצריך לדאוג לסביבה זה נכון, אבל אני חושב שהמשאבים ותשומת הלב שנותנים בעיקר לאקלים הוא שגוי כי יש בעיות אחרות שהן הרבה יותר חשובות". 

לטענתו של פרופסור שביב, הוויכוח סביב מקור ההתחממות כדור הארץ כבר מזמן נמצא מחוץ לשיח המדעי: "הוויכוח בחלקו עזב את הוויכוח המדעי, וזה לחלוטין פוליטי. לנהל ויכוח מדעי כשיש כל כך הרבה השלכות מסביב זה קשה, וקשה להגיש תקציבים". 



עוד אמר כי "לפני 20 אלף שנה, כדור הארץ היה בתקופת קרח והיה משמעותית יותר קר. מה שאנו כן, זה שהטמפרטורה ב-30 שנה האחרונות, עולה פחות ממה שהמודלים מנבאים. אומרים לנו שהטמפרטורה היא הכי חמה, אך אף אחד לא אומר שהיא חמה פחות ממה שניבאו". 

"זה לא שחור ולבן וצריך להסתכל על התמונה הכוללת", הסביר. "במאה ה-21 הטמפרטורה תעלה במעלה או מעלה בקצת. האם זו סיבה להפוך סדרי עולם? אני חושב שלא. לשרוד עלייה של מעלה כשהאוכלוסייה היא יותר מתקדמת, זה יותר קל מאשר עם רוב האוכלוסייה היא בעולם שלישי", סיכם פרופסור שביב. 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm