מחלות החורף הנפוצות – קווים לדמותן: מחלות ויראליות רבות מתפרצות בעונות המעבר וביתר שאת בחורף. בואו נערוך היכרות עם המרכזיות שבהן - ואיך כל זה קשור לנגיף הקורונה? התחמשו בסוודר ותה חם ותנו לד"ר דנה פלורנטין, מומחית ברפואת משפחה, ומנהלת מרפאה במחוז דן בקופת חולים כללית לתת לכם את כל התשובות.

הצטננות (התקררות, צינון - Common Cold)

היא דלקת זיהומית נגיפית של דרכי הנשימה העליונות. להצטננות גורמים הרבה מאוד סוגים של נגיפים - השכיחים ביותר הם רינו־וירוס (Rhinovirus). תסמיני ההצטננות מתפתחים במלואם תוך יום עד ארבעה ימים אחרי שנדבקים בנגיף, ונמשכים בדרך כלל כשלושה ימים. תסמיני המחלה עשויים לכלול, בין היתר: אף דולף, גודש באף, התעטשויות, שיעול, גרון צורב, גרון כואב, עייפות, ליחה, חום, כאבי ראש, כאבים ברחבי הגוף. בנוסף, ההרגשה הכללית היא רעה.

ההצטננות נפוצה בעיקר בעונות המעבר, כמו זו שאנחנו חווים בתקופה זו של השנה, אולם אפשר לחלות בה בכל עונות השנה. מבוגרים חולים בהצטננות 3-2 פעמים בשנה בממוצע, וילדים אפילו יותר.

מרבית האנשים מתאוששים מהמחלה כשבעה עד עשרה ימים לאחר ההידבקות. לרוב לא מדובר במחלה מסוכנת. הסיבוך הנפוץ ביותר הוא גודש במערות הפנים (סינוסיטיס). ילדים קטנים, קשישים וחולים במחלות כרוניות עלולים לפתח גם דלקת ריאות. ילדים קטנים ותינוקות עלולים לפתח גם דלקת אוזניים חדה על רקע ההצטננות.

אישה חולה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
אישה חולה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

האם צינון מידבק?

הווירוסים שגורמים למחלה נישאים בקלות באוויר בטיפות זעירות (רסס), ולכן יכולים לעבור בעיטוש או בשיעול מאדם לאדם. בנוסף, המחלה עלולה להתפשט גם באמצעות מגע ידיים (שנגעו קודם לכן באף, בפנים או במישהו או מישהי חולים) או ע"י שיתוף חפצים מזוהמים (למשל סמארטפונים וצעצועים). אם תגעו באף או בפה שלכם אחרי מגע או חשיפה שכאלו, סביר להניח שתחטפו צינון.

בשלושת הימים הראשונים שבמהלכם סובלים מהתסמינים או כשיש חום, המחלה מידבקת ואתם עלולים להעביר אותה לאחרים (או לקבל אותה מהם), וההידבקות הרבה יותר קלה ממה שאתם אולי חושבים. להבדיל ממחלות כמו צינון ושפעת, אין חיסון נגד הצטננות בשל ריבוי הווירוסים שעשויים לגרום להצטננות והקושי לפתח חיסון ממוקד נגדם.

רגע, אז מה ההבדל בין הצטננות לבין שפעת?

שפעת היא מחלת חום חריפה שהגורם לה הוא נגיף השפעת (Influenza Virus). תסמיני המחלה הם: חום גבוה, כאבי שרירים, כאבי ראש, שיעול, נזלת, חולשה והרגשה כללית רעה.

תסמיני השפעת חריפים יותר מהתסמינים של הצטננות רגילה והיא עלולה להיות מלווה גם בכאבי גרון, בדלקת בלחמיות העיניים, בשלשולים ובכאבי בטן ובהגדלת קשרי הלימפה בצוואר. במילים אחרות: השפעת היא מחלה קשה הרבה יותר מהצטננות. במהלך ההיסטוריה מתו משפעת מאות מיליוני בני אדם (בעיקר תינוקות וקשישים), ואילו מהצטננות לרוב לא מתים, ושכיחות הסיבוכים בה נמוכה יותר.

שפעת (צילום: ingimage ASAP)
שפעת (צילום: ingimage ASAP)

איך אפשר להעביר צינון מהר?

כל עוד מדובר בהצטננות פשוטה או בשפעת, המחלה תחלוף מאליה גם ללא טיפול. למרות זאת, כדי שלא נהיה כל כך מסכנים, הנה מספר טיפים שיכולים להקל על התסמינים.

1. מנוחה במיטה, שתייה מרובה וקצת מרק עוף של אמא.

2. אם יש חום, כדורי אקמול עשויים לעזור להורדתו ולשיפור ההרגשה הכללית.

3. סירופים וכדורים מכייחים עוזרים להוציא החוצה את הליחה מהריאות, וניתן להיעזר בהם. למשל: מוקוליט, ריאולין, סולבקס או מובקס.

4. סירופים וכדורים המכילים קודאין עוזרים לדכא את רפלקס השיעול, מה שיכול לעזור לישון טוב בלילה.

5. אם יש נזלת, ניתן להיעזר בטיפות אף או בספריי לאף כמו אוטריווין. מומלץ להגביל את הטיפול הזה לחמישה ימים, מאחר שטיפול ממושך בטיפות עלול לגרום באופן פרדוקסלי לנזלת כרונית. טיפול נוסף שניתן להיעזר בו הוא הזלפת מי מלח לאף. ניתן לקנות אותם בטיפות או בספרי וגם להכין לבד בבית. קיימים גם כדורים נגד נזלת כמו סינופד.

6. להקלה על כאבי הגרון ניתן להיעזר בכדורי מציצה המאלחשים מקומית את הגרון כגון סטרפסילס או קלגרון - והכי טוב: לקחת כוס מים מהברז, לערבב בה כפית מלח ורבע כפית אבקת סודה לשתייה ולגרגר.

7. מצויים גם כדורים משולבים כמו אקמול צינון יום לילה, טבע קולד, וכדומה.

8. אנשים אסתמטיים ומעשנים נזקקים לפעמים לאינהלציות ולטיפול במרחיבי סימפונות.

9. בחלק מהמצבים בהם יש זיהום חיידקי בנוסף למחלה הנגיפית יש צורך בטיפול אנטיביוטי. טיפול כזה מחייב מרשם רופא.

10. הכי חשוב – לנוח והרבה. אל תדאגו, העבודה לא תברח.

שפעת, מחלות, צילום אילוסטרציה  (צילום: אינגאימג)
שפעת, מחלות, צילום אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)

מתי כדאי לפנות לרופא?

1. אם יש חום גבוה (מעל 38 מעלות) הנמשך יותר משלושה ימים. 

2. אם יש שיעול מתגבר, כיח מוגלתי וכאבים בחזה.

3. אם אתם סובלים מקוצר נשימה. 

4. אם אתם סובלים מכאב אוזניים חד. 

5. אם אתם חשים כאב בפנים וסובלים מנזלת מוגלתית במשך יותר משבוע.

6. אם מתפתחים בו זמנית חום גבוה, כאבי ראש חזקים, קושי להסתכל באור והקאות.

הכירו את הברונכיט

ברונכיט (או ברונכיטיס, Bronchitis), מחלה נוספת הנפוצה בעיקר בעונות המעבר וכן בחורף, היא דלקת של הסימפונות (דרכי הנשימה). לדלקת זו מחוללים רבים – הן נגיפיים והן חיידקיים. לעתים המחלה מתחילה כהצטננות פשוטה ומסתבכת לדלקת סימפונות.

המחלה נפוצה בעיקר בקרב מעשנים, בחולי נפחת או בחולי ברונכיטיס כרונית (מחלות שאף הן נגרמות לרוב על רקע עישון) - וגם בחולים אסתמטיים. הברונכיט מתבטא בשיעול, בייצור רב של ליחה מוגלתית, לעיתים בקוצר נשימה, בהרגשה כללית רעה, בכאבי ראש, בחום ובחולשה.

בדרך כלל הדלקת חולפת מעצמה לאחר שבוע, עם או בלי טיפול אנטיביוטי. לעיתים דלקת סימפונות יכולה להחמיר ולהפוך לדלקת ריאות, במיוחד בחולים במחלות ריאה כרוניות, בחולים עם מחלות כרוניות אחרות ובמעשנים. עוד סיבה טובה להפסיק לעשן.

שיעול (צילום: אינג אימג')
שיעול (צילום: אינג אימג')

ואיך כל זה קשור לקורונה?

הקורונה היא גם מחלה ויראלית שמאופיינת בחום, כאבי ראש, איבוד חוש ריח וטעם, ולעיתים גם כאבי שרירים, כאבי בטן, שלשולים, בחילות, הקאות. הסיבוך הכי מסוכן של הקורונה הוא אי ספיקת ריאות, כאשר הסימן הראשון הוא קוצר נשימה וירידה ברמת הסטורציה. קבוצת סיכון לחלות במחלה יותר קשה כוללת קשישים, חולים עם עודף משקל ואנשים הסובלים ממחלות כרוניות.

מי שמחוסן לרוב לא נדבק, ואם פג תוקף החיסון אז כן, אפשר להידבק, אבל לרוב במקרה כזה המחלה תהיה יחסית קלה, ודומה לכל מחלות החורף האחרות שהוזכרו. 

במידה ומתעורר חשד למחלת קורונה עדיף לבצע בדיקת פי.סי.אר שהיא הבדיקה המדויקת לאבחון, בדיקה ביתית או בדיקה מהירה עלולה לפספס, כלומר להראות תוצאה תקינה כשבפועל חולים בקורונה.

בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)