הליכה ברחובות תל אביב הפכה בחודשים האחרונים למשימה כמעט בלתי אפשרית. קשישים וגמלאים שהולכים על מדרכות העיר מסכנים את חייהם. הכלים החשמליים שהפכו למכת מדינה הם בין הגורמים העיקריים לתאונות דרכים, ואין מי שיעצור את המרוץ המטורף על המדרכות.
לפני שנים רבות הטמיעו בנו את התחושה שהכביש הוא המקום המסוכן ביותר, והמדרכות הן המקום הבטוח.

אני זוכר את הסיסמה שליוותה את ילדותי: "הרכב לכביש - המדרכה לאיש". זאת לא הייתה הסיסמה היצירתית ביותר שבה נתקלתי בחיים, אבל היא הבהירה במדויק שהמדרכה נועדה רק להולכי רגל, והכביש נועד לכלי רכב. הסיסמה הזאת כבר מזמן לא נכונה. היום המדרכות הפכו מסוכנות לא פחות מהכבישים.

החוק קובע שרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים מותרת בשבילי אופניים בלבד. במקומות שבהם אין שבילי אופניים מותר לרכוב רק בצדו הימני של הכביש, ובשום מקרה לא על המדרכה. עיריית תל אביב־יפו השקיעה בסלילת שבילי אופניים מסודרים עשרות מיליוני שקלים, אבל העובדה הזאת לא מונעת מרוכבי הכלים החשמליים לנסוע ללא הפרעה גם על המדרכות.

לא ברור עד כמה נאכף החוק האוסר על נסיעת כלי רכב חשמליים על מדרכות, אבל לתחושתי האכיפה כמעט לא מורגשת. לפני כמה חודשים נתקלתי בפעולת אכיפה של משטרת ישראל בעקבות החובה לחבוש קסדות מגן, אבל עדיין לא נתקלתי באכיפה עירונית שמרתיעה רוכבי אופניים מלנוע על המדרכות.

החוק אוסר במפורש גם לחצות מעבר חציה להולכי רגל בנסיעה על כלי חשמלי. על פי החוק, על רוכב האופניים החשמליים לרדת מהאופניים ולחצות ברגל את מעבר החציה כדי שלא לפגוע בהולכי רגל.

כמובן שעל רוכבי האופניים גם אסור להתפרץ לכביש. אבל מי אוכף את החוק שהפרתו מסכנת גם את רוכבי האופניים, ובעיקר את הולכי הרגל שחוצים את הכביש במעברי חציה? לרוכבי האופניים יש כאמור שבילי אופניים מיוחדים ומעברי חציה מיוחדים, אבל במקומות שבהם אין מעברי חציה מיוחדים, הם מצטרפים להולכי הרגל וחוצים את מעברי החציה תוך כדי רכיבה.

לא רק האכיפה מעוררת אצלי גיחוך, אלא גם הקנסות שמוטלים על העבריינים שמפירים את החוק. קנס של 250 שקלים, שמוטל על רכיבה אסורה של כלי חשמלי על מדרכה, כנראה לא ירתיע רוכבי אופניים רבים. את אותו סכום בדיוק ישלמו רוכבי אופנועים וקטנועים שיבחרו לנסוע על המדרכה.

עלות הקנס על שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה או קריאת מסרון בעת רכיבה על כלי רכב חשמלי - מגיעה לאלף שקלים, סכום שהוא גבוה פי ארבעה מקנס על רכיבה על מדרכה בכלי חשמלי. שימוש באוזניות לביצוע שיחות טלפון, תוך רכיבה, מהווה הסחת דעת וניתוק של הרוכב ממה שמתרחש בשטח, דבר שהוא חמור לא פחות. עם זאת, הקנס עליו עומד על 250 שקלים בלבד.

כשאלה סכומי הקנסות, עולה השאלה אם עיריית תל אביב אולי מעדיפה לא להתעסק בכסף הקטן אלא לבצע אכיפה שמכניסה לקופת העירייה סכומים כספיים גדולים בהרבה, כמו אכיפה של חניה באדום לבן.