משלחת ישראלית ביקרה בימים האחרונים בסודן כדי להתרשם מהמצב הפנימי בעקבות ההפיכה הצבאית שבוצעה במדינה בשבוע שעבר - כך אמרו פקידים ישראלים בכירים. המשלחת, שככל הנראה כללה נציגים של המוסד, נפגשה בעיקר עם גורמים בצבא סודן.

דיפלומט מערבי ציין כי אחד הגורמים עמם נפגשה המשלחת הישראלית היה הגנרל עבד אל-רחים דאגלו. האחרון הוא בכיר במיליציה הצבאית הגדולה ביותר בסודן - כוחות הסיוע המהיר - שלקחה חלק בהפיכה הצבאית.

כמה שבועות לפני ההפיכה ביקר דאגלו בישראל יחד עם משלחת צבאית סודאנית שקיימה פגישות עם בכירים במטה לביטחון לאומי ועם גורמים נוספים במשרד ראש הממשלה בתל אביב.

פקידים ישראלים בכירים ציינו כי במהלך אותו ביקור סקרו נציגי צבא סודן את המשבר הפוליטי במדינה אבל לא אמרו דבר על כוונתם לבצע הפיכה צבאית.

בניגוד לשאר מדינות המערב שגינו את ההפיכה הצבאית בסודן ממשלת ישראל שמרה על שתיקה ולא אמרה דבר בנושא בפומבי. השתיקה בירושלים יוצרת תחושה בסודן לפיה ישראל תומכת בהפיכה הצבאית.

תהליך הנורמליזציה מול סודן נוהל בשנתיים האחרונות בעיקר על ידי המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה. הרוב המוחלט של המגעים בנושא הנורמליזציה היו מול מפקד צבא סודן הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן ואנשיו - שהם אלה שביצעו את ההפיכה.

הגנרל הסודני עבד אל־פתאח אל־בורהאן (צילום: רויטרס)
הגנרל הסודני עבד אל־פתאח אל־בורהאן (צילום: רויטרס)