ההסכם המשמעותי הראשון: 105 מנהיגי מדינות, בהם גם ראש הממשלה נפתלי בנט, חתמו הלילה (בין שני לשלישי) על הסכם לעציר כריתת היערות עד 2030. מדובר בהסכם המשמעותי הראשון שגובש בוועידת האקלים המתקיימת בגלזגו. 

בין מדינות החתומות על ההתחייבות גם ברזיל, שבשנים האחרונות ספגה ביקורת רבה על הרס יער האמזונס, כמו גם ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת, גרמניה ועוד. 

לפי תנאי ההסכם, 12 מדינות יעבירו סכום של כ-12 מיליארד דולר במהלך ארבע השנים הקרובות למדינות מתפתחות, על מנת להתמודד עם נזקי שריפות ולטובת שיקום קרקעות. 

כמו כן, מעל 30 חברות, מהגדולות בעולם, הודיעו כי יתחייבו לעצור את השקעותיהן בפעילויות בעלות קשר להרס היערות.

"בעולם הגלובלי אתה לא יכול לקחת אונייה ולהגיע אחרי שבועיים"

עברי ורבין, מומחה לאחריות תאגידית וקיימות ומנכ"ל גוד ויז'ן, שוחח הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על כך שבאי ועדת האקלים הגיעו לגלזגו במטוסים גדולים ומזהמים. ורבין אמר: "בעולם הגלובלי כשרוצים להגיע מהר אתה לא יכול לקחת אונייה ולהגיע אחרי שבועיים".

בפתח דבריו אמר ורבין: "זו האופציה התחבורתית היחידה, אין חוק נגד טיסות. טיסה במטוס סילוני היא בעלת טביעת רגל פחמנית משמעותית. מצד שני, לא רוצה להגיד פופוליזם אבל כאשר מדובר על טיסה מסחרית זה שונה לחלוטין מטיסה פרטית".

יוכפז ודוידוב טענו, כי לא מעט מבאי ועדת האקלים הגיעו במטוסים פרטיים. ורבין השיב: "זה נכון. לתת פחמן של מטוס קודם כל שורפת את הדלק הסילוני, וזה חלק קטן מהשרשרת. אנחנו מדברים על פליטות ישירות ועקיפות. תחשוב כמה עולה לייצר את הדלק בבתי הזיקוק לפני שנשרף במנוע של המטוס, כמה עולה לבנות את הטרמינל, כמה מלט נשפך שם. בעולם הגלובלי כשרוצים להגיע מהר אתה לא יכול לקחת אונייה ולהגיע אחרי שבועיים".

ברור שאי אפשר לעצור את הטיסות ברגע אחד, אבל אפשר להעביר אנשים לטיסות מסחריות גדולות?
"בוריס ג'ונסון וחלק מהנסיכים הגיעו באוטובוס חשמלי לוועידה, אפשר להשתמש ברכבות מלונדון אבל קשה לצפות ממנהיגים ומאנשים שייסעו שבועיים בדרכים עצם העובדה שמדברי על פחמן אני חושב שאנחנו עוברים החלפת דיסקט. קורה פה משהו, סדרי העדיפויות משתנים. הרבה שנים מדברים על הפחתות ואפילו אירופה לא עמדה ממש בכל היעדים שלה".

בסיום הריאיון נשאל ורבין, כיצד הוא רואה את העתיד הקרוב, והשיב: "עד 2019 התעופה עלתה משנה לשנה ב־6-5 אחוז. אח"כ שנתיים קורונה והייתה ירידה, ראינו שאפשר להסתדר בלי טיסות. זה נצרב לנו בתודעה שזה אפשרי, אני לא חושב שאנשים יפסיקו לטוס אבל אולי יעשו חשיבה שנייה. גם הזום משפר את היכולת ברמה העסקית".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm