שרת האנרגיה, קארין אלהרר, הגיעה היום (שלישי) יחד עם ראש הממשלה, נפתלי בנט, למתחם ועידת האו״ם לשינוי אקלים. לאחר שאמש, ביומה הראשון של הוועידה, אלהרר לא יכלה להיכנס לאולם בעקבות בעיות הנגשה לאנשים עם מוגבלות, כעת העניין סודר.

בפתיחת הפגישה של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, עם רה"מ בנט והשרה אלהרר, התנצל ג'ונסון על התקרית ואמר: ״הבנתי שהיה בלבול עם ההתנהלות אתמול. אני מאוד מתנצל על כך״.

לאחר מכן אמר רה"מ בנט לג'ונסון: "אני רוצה להודות לך על ארגון האירוע הבלתי נשכח הזה. הבאת את מנהיגי העולם, הראית מחויבות ונתת הזדמנות לכל אחד להעריך מחדש את המדיניות הלאומית ביחס לשינוי האקלים. אני יכול להגיד לך שבנוגע לישראל זה היה מהותי. עכשיו שינינו את המדיניות שלנו. לראשונה בהיסטוריה שלנו התחייבנו ל-0 פליטות עד שנת 2050 - and we mean business. זה היה קו פרשת המים עבורנו".

בהמשך התייחס בנט לתקרית עם אלהרר ואמר "אני רוצה להודות לך על ההתערבות המהירה באירוע המצער עם השרה קארין אלהרר. זו הזדמנות מלמדת עבור כולנו על החשיבות של נגישות לכולם. אני כ"כ גאה בשרה אלהרר, היא פשוט מדהימה".

בוריס ג'ונסון ונפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)
בוריס ג'ונסון ונפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)

לסיום הוסיף: "זה לא סוד שאתה חבר ענק של ישראל. אנחנו נדון באופן בו אפשר למנף את היחסים שלנו לשלב הבא". 

ג'ונסון אמר לבנט כי בריטניה צריכה ללמוד ממבצע חיסון הבוסטר בישראל. הוא ציין כי מבצע הבוסטר עודנו מתנהל בבריטניה, והוסיף כי עליהם לרוץ ב"מהירות ישראלית".

בוריס ג'ונסון ונפתלי בנט בוועידת האקלים בגלזגו. צילום: עומר מירון, לע"מ

בהמשך, נפגש בנט עם ביל גייטס. בפגישה השתתפה גם שרת האנרגיה, קארין אלהרר, ובסיומה הוחלט להקים קבוצת עבודה משותפת למדינת ישראל ולקרן גייטס בנושא החדשנות בתחום שינוי האקלים 

רה"מ בנט וגייטס שוחחו על החשיבות שברתימת המגזר העסקי בכלל, וענף ההיי-טק בפרט, למאבק העולמי במשבר האקלים. רה"מ בנט אמר, כי יפעל להסיר חסמים בישראל בתחום זה. עוד ציין רה"מ, כי ישראל פועלת לשיתוף פעולה אזורי עם שכנותיה בתחום האנרגיה והמים ואמר "למדינות באזורינו יש הרבה שטח אבל גם מחסור במים. לנו אין שטח, ישראל היא מדינה קטנה מאוד, אבל יש לנו את היכולת לייצר אנרגיה שמייצרת מים". 

מדברי ראש הממשלה בפתח הפגישה: "ישראל מוכרת כאומת הסטארט-אפ, ואני חושב שהגיע הזמן שנתעל את האנרגיה הלאומית שלנו, האנרגיה של האנשים וכוח המוח שלהם למלחמה בשינויי אקלים". 

שרת האנרגיה, קארין אלהרר: "אני שמחה על ההזדמנות להשתתף בפגישה עם היזם שהקים את אחת הקרנות החשובות בעולם להשקעה בתחום האנרגיה. כמי שמאמינה שחדשנות, לצד קידום אנרגיות ירוקות והתייעלות, היא אחת הדרכים המרכזיות למאבק במשבר האקלים הפקתי המון מהפגישה לגבי הדרך בה מדינת ישראל יכולה לקדם חברות ישראליות בתחום האנרגיה".

בנט, אלהרר וביל גייטס (צילום: חיים צח, לע''מ)
בנט, אלהרר וביל גייטס (צילום: חיים צח, לע''מ)

בנט וביל גייטס (צילום: חיים צח, לע''מ)
בנט וביל גייטס (צילום: חיים צח, לע''מ)

מוקדם יותר נפגש בנט עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, בוועידת האו"ם לשינוי אקלים. זוהי פגישתו הראשונה של מזכ"ל נאט"ו הנוכחי, מאז נכנס לתפקיד בשנת 2014, עם ראש ממשלה ישראלי.

נפתלי בנט וינס סטולטנברג (צילום: חיים צח, לע''מ)
נפתלי בנט וינס סטולטנברג (צילום: חיים צח, לע''מ)

מוקדם יותר התנצל ג'ורג' יוסטיס, השר הבריטי להגנת הסביבה, בפני אלהרר על התקרית המביכה אמש. "אני מתחרט על כך עמוקות. כנראה שלא יידענו כפי שצריך את ישראל על כך שהם צריכים לבקש שהשרה שלהם תיכנס מכניסה מונגשת. בבירור משהו שם השתבש", אמר.

כזכור, אתמול דווח כי האולם בו נאמו מנהיגי המדינות בוועידת האקלים לא היה מונגש לאנשים עם מוגבלויות. בעקבות כך, השרה קארין אלהרר לא יכלה להיכנס לאולם ולהיות נוכחת באולם בעת נאומו של ראש הממשלה נפתלי בנט. היא הובלה מכניסה אחת לאחרת במשך שעתיים ולאחר מכן התבקשה לעלות על שאטל שלא היה נגיש עבורה גם כן.