"צריך לשמור על עצמאות בנק ישראל במדיניות ניהול המטבע. עם זאת, הבנק המרכזי חייב לשנות את מדיניות ניהול יתרות מטבע החוץ והיא צריכה להתמתן". כך אומר ל"מעריב" מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. דבריו נאמרו על רקע הנפילה החדה בשערי הדולר והיורו בימים האחרונים.
שער החליפין של הדולר התקרב לרמה של 3.1 שקלים. גורמים בנקאיים הביעו חשש מהתערבות המבקר בנעשה בשוק המטבע. "היום הוא מתערב בשערי החליפין ומחר יתערב במדיניות הריבית. לא יהיה לזה סוף", אמרו.

בדוח הביקורת מהשבוע שעבר נטען שהיתרות במטבע החוץ גבוהות ומגיעות ל־207 מיליארד דולר. ההפסדים בגין ניהול יתרות המטבע נאמדים ב־70 מיליארד שקל, ובנק ישראל לא ניצל את העליות בשערי הדולר בזמן משבר הקורונה כדי לממש חלק מהרווחים. דוח זה מאלץ את בנק ישראל לצמצם את מעורבותו בשוק. זאת אחת הסיבות לירידה החדה בדולר מבלי שיעשה מאמץ לבלימת הנפילה.

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "מדיניות בנק ישראל בשוק המט"ח הוכיחה את עצמה בעשור האחרון ואפשרה למשק הישראלי לבצע התאמה מדורגת לתהליך תיסוף שער החליפין. זה מנע זעזועים ותשלום מחירים כואבים כגון גלי פיטורים נרחבים וסגירת מפעלים המונית".

עוד נאמר כי "העלייה ביתרות בשנים האחרונות נובעת בעיקרה מרכישות מט"ח שביצע הבנק, שהופעלו כחלק מכלי המדיניות. יתרת מט"ח משמעותית היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל וסייעה לבנק ישראל בהפעלת כליו וסייעה לכלכלה הישראלית לצלוח את משבר הקורונה".

למרות כל אלה, התעשיינים חוששים לגורלם. כפי שנחשף אתמול ב"מעריב", היום ייערך כנס חירום של התעשיינים בהשתתפות ראשי ענף ההייטק. נשיא התעשיינים רון תומר דורש את הרתמות הממשלה לסייע לתעשיינים בסדרה של צעדי חירום כלכליים, כי לדבריו בנק ישראל אינו יכול לשאת לבד בנטל המעורבות בשוק מטבע החוץ.