דוח חדש של נציג האו"ם מזהיר כי ישנו סיכוי גובר שבוסניה והרצגובינה תתפרק בקרוב ועלולה להידרדר מחדש לעימות בין הקהילות היריבות, 26 שנה אחרי סיום מלחמת האזרחים העקובה מדם.

הנציג העליון של הקהילה הבינלאומית לבוסניה והרצגובינה כריסטיאן שמידט התריע בדוח חדש שהגיע לידי "הגרדיאן" הבריטי מפני ההשלכות, אם הבדלנים הסרבים יממשו את האיום להקים מחדש כוח צבאי משלהם במקום צבא מאוחד.

מילורד דודיק, הנציג הסרבי בנשיאות המשולשת של בוסניה, שידוע בעמדותיו הבדלניות בעד פרישת רפובליקת סרפסקה הסרבית מהאיחוד, הכריז בחודש שעבר כי הסרבים יפרשו ממוסדות המדינה ובהם הצבא, הרשות השופטת העליונה וסוכנות המודיעין, במחאה על כך שהמוסדות הוקמו על פי החלטות של שליחים בינלאומיים.

דודיק אף איים כי הוא יאלץ את צבא בוסניה לסגת מסרפסקה והתריע כי אם המערב ינסה להתערב באופן צבאי בהתרחשויות באזור,  "חברים" יגיעו לסייע לרפובליקה הסרבית. דודיק מחזיק בקשרים קרובים עם סרביה ועם רוסיה.

בדוח החדש שהגיש למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הזהיר שמידט כי הצהרותיו של דודיק הן "שוות ערך לפרישה מבלי להכריז על כך. בוסניה ניצבת מול האיום הקיומי הגדול ביותר מאז תום המלחמה", כתב שמידט והוסיף כי מעשיו של הבכיר הסרבי "מסכנים לא רק את השלום והיציבות של המדינה והאזור, אלא עלולים גם להוביל לביטול הסכם השלום עצמו אם הקהילה הבינלאומית לא תגיב".

שמידט גם לא פסל את האפשרות של עימותים אלימים בין המשטרה הסרבית־בוסנית לבין כוחות אכיפת החוק הלאומיים. לדבריו, "חוסר תגובה למצב הנוכחי יסכן את ההסכם, בעוד שלחוסר היציבות בבוסניה יהיה השלכות אזוריות נרחבות. הסיכויים לפילוג נוסף ולעימות ממשיים ביותר".

הסכם דייטון, שנחתם בנובמבר 1995, סיים יותר משלוש שנים של מלחמת אזרחים בבוסניה והרצגובינה, אחת הקשות במלחמות שפרצו עם התפרקות יוגוסלביה ואשר כללה מראות של רצח עם ופשעי מלחמה שלא נראו באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, ובראשם הטבח בסרברניצה. ההסכם הביא להקמתה של בוסניה והרצגובינה כיישות מדינתית אחת שמורכבת מרפובליקת סרפסקה הסרבית ומהפדרציה הקרואטית־בוסנית, כאשר הנשיאות מורכבת מנציגי שלוש הקהילות.