חברת Helios הישראלית, הפועלת בתמיכת סוכנות החלל הישראלית, חתמה על הסכם מיוחד עם חברת OHB הגרמנית לעריכת ניסוי בייצור חמצן על אדמת הירח. הדבר יתאפשר בזכות הטכנולוגיה המיוחדת שמפתח הליוס, שבמסגרתה ניתן לייצר חמצן ומתכת מחול הירח וכוכבי לכת אחרים. מטרת הפרויקט היא להתגבר על אחד האתגרים המשמעותיים בקיום מושבות עתידיות מחוץ לכדור הארץ.

כאמור, החללית של OHB נבנית יחד עם התעשייה האווירית בישראל, על בסיס הניסיון שנרכש בפרויקט בראשית, ומתוכננת לבצע שורה של ניסיונות והטסת מטענים ייחודיים לירח עבור סוכנות החלל האירופאית וחברות באירופה וברחבי העולם.

"אנחנו מפתחים כיום שתי מערכות טכנולוגיות - הראשונה מייצרת בעצם חמצן על הירח", סיפר יונתן גייפמן, מנכ"ל הליוס, "חמצן הוא חומר חשוב וקריטי מאוד עבור המשימות המתוכננות לירח בשנים הקרובות, שכן הוא משמש לתדלוק של הרקטות". הוא ציין כי "החמצן מהווה כ־70% מהמשקל הכולל של הרקטות, כך שזהו החומר שצריכים הכי הרבה ממנו במשימות מהסוג הזה".

לדבריו, ייצור חמצן על הירח הוא יכולת קריטית מאוד כדי שהמשימות העתידיות לירח יהיו אפשריות ולא יקרות מדי לביצוע. "אנחנו לוקחים את החול והאבנים שנמצאים על הירח - והופכים אותם לחמצן", הסביר, "כיום, אנחנו עובדים עם שלוש משימות שונות המתוכננות לשנים הקרובות - בהן המשימה עם גרמניה - ובמהלכן נוכל להדגים את הטכנולוגיה שלנו על הירח ולראות כיצד היא פועלת".

גייפמן סיפר על המערכת השנייה אשר החברה מפתחת בימים אלה, טכנולוגיה אשר נולדה בעקבות המחקר על יצירת החמצן על הירח. "מדובר בטכונלוגיה המאפשרת ייצור פלדה בצורה זולה ויעילה יותר מבחינה אנרגטית, ומבלי לגרום ליצירת גזי חממה.

"תעשיית הפלדה מהווה כ־10% מכלל פליטת גזי החממה כיום", הוא מדגיש, "ומעבר לייצור פלדה באופן שאנחנו מציגים מסייע לסביבה בצורה משמעותית, כמעט כמו מצב שבו כל המכוניות בעולם היו הופכות לחשמליות. מדובר בפריצת דרך טכנולוגית וגורמים בתעשיית הפלדה באירופה מתעניינים בפיתוח".