מתיחות רבה בכותל: לרחבת האתר הקדוש הגיעו הבוקר (שישי) קבוצת נשות הכותל, שטענו כי הותקפו על ידי מאבטחי הקרן למורשת הכותל. במקום נמצאים עשרות שוטרים שמאבטחים את האירוע. 

מנכ"לית נשות הכותל, יוכי רפפורט, טענה כי הותקפה על ידי מאבטחי הקרן למורשת הכותל לאחר שניסתה להכניס ספר תורה לתפילת ראש חודש כסלו. בארגון טוענים כי מאבטחי הקרן למורשת הכותל הקיפו את נשות הכותל ומנעו מהן לנוע עם ספר התורה ולהכניסו לעזרת הנשים.

חברי הכנסת מסיעות יהדות התורה תכננו להגיע לתפילה ומחאה, זאת בשל כוונת ח"כ גלעד קריב וח"כ אלון טל להגיע למקום, אולם בתום שיחה שערך נשיא המדינה, יצחק הרצוג, עם השניים, הם הודיעו כי לא יגיעו וכך גם חברי הכנסת החרדים. 

הרצוג אמר בתום השיחה כי "האפשרות שנבחרי ציבור יתעמתו ברחבה של שריד בית המקדש, המקום הקדוש ביותר ליהדות והמקום שאליו נשואות עיני כל היהודים בעולם מעוררת אצלי  חלחלה עמוקה, במיוחד כשאנו זוכרים כיצד הסתיים העימות במקום זה לפני כאלפיים שנה. שונאי ישראל רק מייחלים לתמונות מסוג זה ואני קורא לכולם לנהוג באיפוק ובכבוד הדדי בתקווה למצוא נתיבות שלום בעמינו". 

נשות הכותל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
נשות הכותל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ח"כ קריב אמר כי "אני מודה לנשיא המדינה על מאמציו למנוע עימות חסר תקדים ברחבת הכותל, ועל נכונותו להירתם לקידום פתרון המחלוקת ארוכת השנים. פעם נוספת הוכח כי ארגון נשות הכותל והתנועות הלא אורתודוקסיות הן הצד המעוניין בפשרה בסוגיית הכותל וזהו המסר שאנו נביא עימנו לפגישה עם נשיא המדינה". 

"יחד עם חברות וחברי כנסת נוספים מסיעות הקואליציה - אמשיך לעמוד לצידן של נשות הכותל, ולפעול ליישום מתווה הכותל במלואו, המהווה פשרה היסטורית והכרחית. מתווה זה הולם את ערכיהן של הקואליציה והממשלה המבקשות להביא לאיחוי השסעים בחברה הישראלית ובעם היהודי, ואנו מצפים להתקדמות מהותית ביישומו בחודשים הקרובים", הוסיף. 

ח"כ גפני: "היות וגלעד קריב השתמש בחסינותו לפגוע בסטטוס קוו הקיים בכותל המערבי, ומאחר והוא הודיע שהוא לא מגיע מחר, התייתרה ההגעה שלנו בראש חודש זה. נמשיך לשמור גם פיזית על קדושתו של הכותל המערבי."

ח"כ דרעי הוסיף וכתב כי "ערב ראש חודש כסליו שבו העם היהודי מציין את הנצחון האור על החושך, תנועת ש"ס תמשיך להיאבק בכל כוחה כנגד אלו הרוצים לחלל את קדושת הכותל, ולפגוע בזהות היהודית של המדינה". 

יו”ר ש”ס ח”כ אריה דרעי פרסם אתמול בטוויטר קריאה בנוסח זה: “הציבור נקרא להגיע בראש חודש כסלו, מחר בשעה שבע בבוקר. אני ועשרות חברי כנסת נגיע להתפלל בכותל המערבי. אני קורא לכל מי שקדושת הכותל חשובה לו להגיע להתפלל עמנו, כדי שחלילה המקום הקדוש לא יחולל”. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שיתף את הציוץ של דרעי.

בהודעה שפרסמה תנועת ש”ס נאמר כי תתקיים ברחבת הכותל "תפילה ומחאה נגד כוונת הרפורמים ונשות הכותל, בתמיכת הממשלה והקואליציה, לחלל את קדושת הכותל המערבי ולבזות את המקום שממנו לא זזה השכינה". קריאות אלה נשמעו לאחר שנשות הכותל הודיעו כי יקיימו היום ברחבת הכותל.

"צעדה עם 70 כיסויי ספרי תורה ריקים במחאה על האיסור על נשים לאחוז בספר תורה ולקרוא בו בכותל, יחד עם צנחנים שנלחמו על ירושלים במלחמת ששת הימים, תלמידי ותלמידות מכינות ותומכים נוספים". לאחר הצעדה בכוונתן לערוך במקום תפילת ראש חודש ולהיאבק על זכותן לקרוא בתורה. הן הביעו חשש לשלומן וקראו למשטרה להתערב ולאבטח אותן ואת חברי הכנסת שיגיעו להזדהות עם מאבקן.

גלעד קריב ונשות הכותל (צילום: נשות הכותל)
גלעד קריב ונשות הכותל (צילום: נשות הכותל)


בהודעה שפרסמו נכתב: "במסווה שקרי של דאגה ל'קדושת הכותל' הח"כים החרדים נוהגים באלימות ומעודדים את תומכיהם לנהוג באלימות כלפי נשות הכותל. הסתה לפגיעה במתפלל או מתפללת היא שיאו של חילול השם הנורא שהם עושים וממחישה את גודל הצביעות שלהם".

התנועה המסורתית (קונסרבטיבית) שלחה אתמול מכתב בהול לראש הממשלה נפתלי בנט, לנשיא המדינה יצחק הרצוג ולשר הדתות מתן כהנא, לקראת התפילה היום ברחבת הכותל, ובו קראה ליישום באופן מיידי של פתרון ומתווה לכותל אשר יאפשרו להרגיע את הרוחות. 
במכתב נקראים הנשיא, ראש הממשלה והשר לענייני דתות "לעשות כל אשר לאל ידם על מנת למנוע אלימות ושפיכות דמים, חס וחלילה".

עימותים בכותל המערבי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
עימותים בכותל המערבי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ח"כ איתמר בן גביר אמר: "לא ניתן שיחללו את הכותל ויפגעו ביהדות. הכותל יקר לכולנו. חרדים דתיים וחילונים וכולם רצוים בו, אולם הרפורמיות לא באות להתפלל אלא לקלקל ולתקוע אצבע בעין". עוד אמר בן גביר: "האלימות המשטרתית עברה קו אדום, השימוש באלימות נגד חרדים נועדה להשתיק מחאה נגד הרפורמים שרוצים להתסיס את הרוחות". 

ח"כ בן גביר הוסיף: "הגעתי לכותל כדי לשמור על הכותל ולומר די לאלימות המשטרתית. החרדים אינם שק חבטות שכל מי שרוצה במשטרה, יכול להכות בו ללא רחם".