מי מאיתנו לא מכיר את התחושה אחרי ארוחת הצהריים: סיימנו לאכול ארוחה כבדה עם מנת בשר ופחמימה, או סלט גדול, וכעשרים דקות אחרי אנחנו מתחילים לחוש עייפות. כדי להילחם בעייפות אנחנו נושיט את היד למשהו מתוק (כמעט תמיד). למה זה קורה, ואיך אפשר לטפל בסיטואציה בלי לפגוע בדיאטה? על כך השיבה ד"ר מאיה רוזמן למאזינים בתוכניתה השבועית ב-103FM. 

"כשאנחנו אוכלים ארוחה מאוד מאוד גדולה וכבדה וקשה לעיכול - כמו בשר עתיר שומן, סלט גדול שהקיבה צריכה ללוש, תוספת בכמות גדולה וקשה לעיכול - אז הגוף צריך להשקיע המון אנרגיה בהתכווצויות של הקיבה ובספיגה של החומרים שאכלנו. זה ממש כמו לעשות ספורט, זה מחמם את הגוף שלנו", הסבירה הדיאטנית. "מי שאוכל ארוחה גדולה וכבדה בחמסין הוא אפילו מזיע אחרי האוכל מרוב שקשה לעכל". 

ארוחת צהריים כבדה, המבורגר (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
ארוחת צהריים כבדה, המבורגר (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

אז למה זה עושה חשק למתוק? רוזמן הסבירה: "כשהרבה אנרגיה מוזרמת לקיבה שלנו, באופן יחסי בלבד, כמות האנרגיה במוח יורדת. זה גורם לנו להרגשה של עייפות ונמנום. שוקולד, וכל המתוקים נותנים למוח אנרגיה זמינה. המוח משתמש בעיקר בגלוקוז ובסוכרים. זה סוג של מעורר. אם מישהו מצא את עצמו עייף ב-16 אחרי הצהריים, הוא שותה קפה, אוכל קוביית שוקולד וחוזר לעצמו". 

אז מה עושים? אלו הטיפים של רוזמן להימנע מעייפות, וגם מעודף של קלוריות אם חשים צורך עז למשהו מתוק.

1. הקטינו את ארוחת הצהריים

כן, אפילו לרמה של ארוחה קרה. הדיאטנית הסבירה: "במקום בשר, סטייקים עם תוספות - להפוך את זה לביצה, גבינה, טונה, סנדביץ', ירקות. זה יותר קל לעיכול, ותורם לפחדות כבדות ועייפות - וגם פחות צורך במתוק".

סנדוויץ' עם גבינה (צילום: אינג אימג')
סנדוויץ' עם גבינה (צילום: אינג אימג')

2. קפה, קפה, קפה

ולא סתם קפה - קפה שחור. למרות כמה חסרונות, בקפה השחור יש הרבה קפאין והוא גורם לנו להתעורר - בלי כל כך הרבה סוכר. "למרות שהוא מוריד את ספיגת הברזל אחרי ארוחה, הוא יכול לעזור בגלל כמות הקפאין שבו".

קפה שחור (צילום: אינג אימג')
קפה שחור (צילום: אינג אימג')

3. ארטיק דיאט

מדובר בפתרון קליל, זמין ומצנן, לפי רוזמן, שגם לא צריך לספור אותו כי השפעתו על המאזן הקלורי היומי הוא נמוך. צריך לשים לב לקנות ארטיק דיאטטי מחומרים איכותיים וכמה שפחות מעובדים. גם הקרירות שלו אמורה לסייע בהתעוררות.

קרטיב או ארטיק? (צילום: Pixabay)
קרטיב או ארטיק? (צילום: Pixabay)

4. שוקולד מריר

לצד היתרונות הרבים ששמענו עליו כקינוח, בשל העובדה שיש בו כמויות גדולות של קקאו, שהוא עצמו מרכיב חיוני ביותר לגוף, הוא גם פתרון טוב ל"סגירת פינה" של משהו מתוק אחרי ארוחה כבדה (בהתחשב ולא מדובר בשוקולד מריר עם המון קלוריות).

קוביות שוקולד, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
קוביות שוקולד, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')