טכנולוגיה ישראלית ייחודית תאפשר חיסכון של עד 40% באנרגיה המושקעת בתהליכי קירור וחימום ובכך תפחית פליטות מזהמים. הסטארט־אפ הישראלי נ.א.מ טכנולוגיה, שהוקם על ידי אנדריי דובקין, פיתח טכנולוגיה מוכחת המגדילה את היעילות האנרגטית של מערכות הקירור בתעשיות כמו מזון, פארמה וחקלאות באופן שמאפשר להן לצרוך פחות אנרגיה ולפעול באופן יעיל יותר. הטכנולוגיה, Ecokor, שנמצאת בשלבי סיום לקבלת פטנט בארץ, מותקנת על גבי מערכות קירור במפעלים, מחסנים ורשתות המזון ומגדילה את תפוקת הקירור בעבור אותה צריכת חשמל, זאת באמצעות הזרמת כוח נוסף אליהן. המערכת ניתנת להרכבה גם על יחידות קירור ניידות, כמו משאיות ומכולות להובלת מזון.

"המערכת שפיתחנו מצמצמת את האנרגיה המושקעת בתהליכי הקירור באופן יעיל וחסכוני ובהשקעה נמוכה", מציין אנדריי דובקין, מנכ"ל וממייסדי החברה. "פחות אנרגיה שנצרכת שווה פחות פליטות מזהמים, ולצד התרומה הסביבתית, המערכת מקטינה את הוצאות החשמל וחוסכת כסף רב למשתמשים".

במטרה לייעל את צריכת האנרגיה ולצמצם פליטות מזהמים, מחלקת המדינה מענקי התייעלות אנרגטית בהיקף של כ־300 מיליון שקל. דובקין מוסיף: "המענקים יעודדו חברות להטמיע טכנולוגיות חסכוניות כמו שלנו ויגדילו את התרומה העולמית לסביבה, לעסקים ולציבור". בחברה מעריכים שהמערכת תסייע בחיזוק הביטחון התזונתי של תושבי אזורים בעולם הסובלים מתנאי אקלים קשים או מתשתיות חשמל רעועות. למשל, בניגריה, כ־40% מהמזון כיום נזרק כתוצאה מחוסר יכולת קירור, כך שהמערכת תאריך את חיי המדף שלו. עוד מאמינים בחברה שהטמעת Ecokor במפעלי וברשתות המזון הגדולים תוביל להוזלת עלויות המזון המקורר.

החברה, שזכתה במענק המדען הראשי במשרד האנרגיה על פיתוחה, סיימה לאחרונה פיילוט מוצלח עם תנובה שבמהלכו הותקנה המערכת במשאיות הקירור שלה. "החברה שלנו מורכבת מאנשים שרוצים לשנות את העולם ולנצח בתחום ההתייעלות האנרגטית, והשיטה החסכונית שגילינו, פיתוח כחול־לבן, יכול לעשות זאת. אני מאמין ש־Ecokor תהיה חלק אינטגרלי בכל מערכת קירור, מהמקרר הביתי ועד המקרר התעשייתי, ותסייע בפריצת הדרך להפחתת גזי החממה", מסכם דובקין.