המתווך האמריקני בין ישראל ללבנון במשא ומתן על הגבול הימי בין המדינות והמחלוקת על מצבורי הגז, עמוס הוכשטיין, הדגיש בשיחותיו בישראל היום כי אם לא יושג הסכם בין הצדדים לפני הבחירות בלבנון שיתקיימו עוד כמה חודשים, הוא ימשוך את ידיו מהסוגיה - כך אמרו בכירים ישראלים שמעורים בנושא.

הוכשטיין, אמריקני שנולד בישראל, נכנס לאחרונה לתפקיד שליח משרד החוץ האמריקני לנושאי אנרגיה. הוא נחשב לאחד האנשים המקורבים ביותר לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ועסק בסוגיה לעומק כשכיהן באותו תפקיד בממשל אובמה.

לפני כעשרה ימים ביקר הוכשטיין בלבנון בפעם הראשונה מאז נכנס לתפקיד. הוא נפגש שם עם נשיא לבנון מישל עון, עם ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ועם בכירים נוספים. היום הגיע הוכשטיין לישראל ונפגש עם שרת האנרגיה קארין אלהרר ושורה של בכירים במשרד האנרגיה, משרד החוץ ומערכת הביטחון.

בכירים ישראלים שמעורים בתוכן שיחותיו של הוכשטיין בישראל אמרו כי השליח האמריקני הדגיש כי אין בכוונתו לחדש את המו"מ הישיר בין ישראל ללבנון שהתקיים עד לפני כמה חודשים בבסיס האו"ם בנקורה בגבול בין המדינות. הוא הדגיש כי בכוונתו לקיים כמה מסעות דילוגים בין ביירות לירושלים במהלכם יגבש הצעת פשרה אותה יציע לצדדים.

במהלך מסע הדילוגים הראשון שלו בלבנון ובישראל, הוכשטיין לא הציג עמדה או הצעה כלשהי, אלא בעיקר רצה לשמוע את עמדות הצדדים. שרת האנרגיה קארין אלהרר הדגישה בפניו כי הנושא החשוב ביותר מבחינתה הוא שמירה על הביטחון ועל האינטרסים הכלכליים של ישראל.

"הוכשטיין הדגיש בשיחות שהוא חושב שהחודשים הקרובים עד לבחירות בלבנון בחודש מרץ 2022 הם חלון הזדמנויות להשגת הסכם", אמר בכיר ישראלי. "הוא אמר כי הוא לא מתכוון להציג הצעה ששני הצדדים יהיו מרוצים ממנה אלא יותר הצעה ששני הצדדים לא יהיו מרוצים ממנה. אם תוך כמה חודשים הוא יראה שהצדדים לא מתכנסים להסכם הוא יעזוב את הסוגיה".