חוק הפיקדון עוד לא נכנס לתוקף והמשק טרם נערך כראוי לצעד זה, אבל העיריות כבר אוספות את המחזוריות. בתחילת החודש הבא תיכנס לתוקפה החלטת המשרד להגנת הסביבה להרחבת חוק הפיקדון, שלפיה הציבור יחויב בדמי פיקדון על מכלי משקה גדולים (בין 1.5 ל־5 ליטרים) ולא רק בגין מכלי שתייה אישיים.

בדיקת "מעריב" מגלה כי כבר לפני מספר שבועות כלובי המחזורית החלו להיעלם בהדרגה מהרחובות במקומות שונים בארץ, אף שעוד לא ניתן להחזיר את הבקבוקים תמורת פיקדון.

דודי מחדרה מספר: "זה היה טקס משפחתי וחינוכי להפריד את בקבוקי הפלסטיק ולרדת למחזורית, אבל גילינו שלקחו את המחזוריות מכל השכונה". גם אייל מתל אביב סיפר כי "למצוא מחזורית באזור המגורים שלנו הפך בתקופה האחרונה למשימה לא פשוטה בכלל".

מהבדיקה עולה כי בחלק מהמקומות קבלני האיסוף הפסיקו באופן חד־צדדי את עבודתם והפכו את הכלובים למפגע סביבתי, ובמקרים אחרים הרשויות החליטו לצמצם כבר עתה את נוכחות המחזוריות. גם המרכולים לא ערוכים לשינוי, וברשתות הגדולות לא נראה זכר להצבה מבעוד מועד של אוטומטים, כנהוג בעולם המפותח, שיאפשרו קליטה מהירה של הבקבוקים תמורת הפיקדון - זאת למרות שנה שלמה של זמן היערכות.

ארגון אדם, טבע ודין פנה אתמול במכתב למנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן, שבו הם מתריעים כי "מדי שנה נמכרים בישראל כ־750 מיליון מכלי משקה גדולים. דמי הפיקדון עליהם יסתכמו במיליוני שקלים מדי שנה, וללא הערכות ראויה סכומי כסף נכבדים אלו עשויים לרדת לטמיון או יגיעו לידי גורמים אינטרסנטיים שאינם הצרכנים".

עוד נטען במכתב, שמתפרסם לראשונה ב"מעריב", כי "בידי המשרד להגנת הסביבה מצויים כל הכלים הכלכליים, ההסברתיים וברמת האכיפה, כדי לקדם פני רעה ולמנוע מצב זה". בארגון דוחקים בשרה תמר זנדברג לתמרץ את המרכולים לרכוש מכונות איסוף כדי שלא לפגוע בהירתמות הציבור להחזרת הבקבוקים ולמנוע את השלכתם לאשפה הרגילה, להפנות תקציבים ראויים לאכיפת החוק ולצאת בקמפיין הסברה.

בתגובה לדברים נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי "המלצנו לעיריות להשאיר את המחזוריות ולהוציאן רק במהלך הרבעון הראשון של 2022 על מנת לאפשר לציבור מקום להשליך מכלים שעוד לא מסומנים כפיקדון. המשרד עוקב אחר היערכות הקמעונאים הגדולים ברכש או השכרה של מכונות לקליטת מכלי משקה, אשר יוצבו בחודשים הקרובים".