במלאת 83 שנה לליל הבדולח יזם האיגוד האירופי היהודי, המאגד את הקהילות היהודיות במדינות החברות באיחוד האירופי, אירוע בהשתתפות יותר מ־160 שרים, חברי פרלמנט ובכירים במערכות החינוך. בין המשתתפים, הנוכחים ומרחוק, בכנס שנפתח אמש: שר התרבות של מרוקו מוחמד מהדי בן סעיד, ושרי החינוך ומזכירי מדינה מבריטניה, גרמניה, הונגריה, קרואטיה ויוון.

יו"ר האיגוד ומארגן הכנס הרב מנחם מרגולין פתח את האירוע בהתקפה חריפה על היחס לקהילות היהודיות באירופה היום. "האנטישמיות לא נעלמה, היא בעלייה מתמדת", אמר, "ועכשיו המדינות אוסרות שחיטה כשרה ומונעות חיים יהודיים מלאים. אנחנו וילדינו איננו יכולים ללכת בטוחים בלבושנו המסורתי ברחוב. מדוע אנחנו צריכים לבקש שיגנו עלינו?".

יו''ר האיגוד האירופי היהודי, הרב מנחם מרגולין (צילום: באדיבות EJA)
יו''ר האיגוד האירופי היהודי, הרב מנחם מרגולין (צילום: באדיבות EJA)


סגנית נשיא הפרלמנט האירופי רוברטה מטסולה הודתה בכישלון הקולקטיבי של אירופה למנוע את תחיית האנטישמיות, ואמרה שמוטלת עליה החובה לדאוג שמה שקרה לא יקרה שוב. "להיות אנטישמי פירושו להיות אנטי־אירופי", אמרה.

ראש הממשלה נפתלי בנט שיגר ברכה לבאי הכנס, שבה אמר בין השאר כי "כואב לי כאן בירושלים. כשיהודי מותקף בפריז, אנו מרגישים את הכאב כאן בישראל. כשיהודים נרצחים בפיטסבורג, כל העולם היהודי מתאבל ביחד. אנחנו עם אחד, אנחנו מגבים אתכם ואנחנו ננצח ביחד. כל עוד ישראל תישאר חזקה, יהודים ברחבי העולם יהיו חזקים. יהודים לא צריכים להילחם באנטישמיות לבד וזו הסיבה שהמפגש הזה הוא בעל משמעות כה גדולה".

למרות הייצוג הנאה מהיבשת, בכנס לא היה שום נציג של ממשלת המדינה המארחת. יש שקשרו זאת למצב היחסים המתוח בין פולין וישראל על רקע חוק הרכוש של ניצולי השואה. הנואם הפולני היחיד בסעודת הערב החגיגית היה סגן נשיא הסנאט הפולני מיכל תומאש קמינסקי, ידיד ותיק של ישראל והקהילות היהודיות, שאיננו חבר מפלגת השלטון. נציגת לשכת הנשיא עמדה, עם זאת, לקרוא בסעודה מכתב ברכה של נשיא פולין אנדז'יי דודה לנאספים. גם ישראל לא יוצגה בדרג המדיני, והאורח המרכזי מהארץ הוא יו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו.

במקביל, העולם ידליק היום אור כסמל לאחדות ותקווה, כחלק מהיוזמה העולמית של ארגון מצעד החיים לציון ליל הבדולח. מסרים מיוחדים נגד אנטישמיות ושנאה של מנהיגים ושורדי שואה, אנשי דת ותלמידים מרחבי העולם, יוקרנו על חומות ירושלים ועל מבני ציבור ובתי תפילה בפריז, ורשה, בודפשט וסלוניקי.

היום במוזיאון העם היהודי: אירוע זיכרון לליל הפרעות

ארגון יוצאי מרכז אירופה הוא בין היחידים שיציינו הבוקר בארץ את יום השנה ה־83 לליל הבדולח, ליל הפרעות נגד היהודים בגרמניה ובאוסטריה. במעמד שגרירת גרמניה בישראל ד"ר סוזנה ואזום ריינר, יקיים הארגון במוזיאון העם היהודי בתל אביב טקס זיכרון ויום עיון שיכלול בין היתר הרצאה של שורד השואה שאול שפילמן.

שאול שפילמן, ניצול ליל הבדולח (צילום: מתוך אלבום פרטי)
שאול שפילמן, ניצול ליל הבדולח (צילום: מתוך אלבום פרטי)


"כילד בן 7 אני זוכר שהיינו בדירתנו בעלטה גמורה על מנת שלא להיראות ולא למשוך תשומת לב, כאשר שמעתי צרחות וראיתי אנשים שהוכו באכזריות. כמובן שהיו אלו יהודים", הוא מספר. "בוצעו גם מעצרים ויהודים נשלחו לדכאו. מהחלון ראיתי שמיים אדומים מלהבות, כאשר נשרפו בתי הכנסת של וינה".

דבורה הברפלד, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה, אומרת: "בלילה שבין 9 ל־10 בנובמבר 1938 התחולל פוגרום כנגד היהודים ברחבי גרמניה ואוסטריה שבמהלכו המון משולהב היכה ורצח יהודים, הצית מאות בתי כנסת ובתי עסק וחילל קברים יהודיים. ליל הבדולח נתפס כשלב חדש ברדיפת היהודים ואולי אף כראשיתה של השואה.

"השואה הנוראית שהתרגשה על העם היהודי היא מעבר לכל בינת אנוש, ודווקא בשל כך עלינו כיהודים וישראלים להיות סמל ואות למוסר ולרגישות אנושית. ארגון יוצאי מרכז אירופה הוא בין הגופים היחידים בארץ המקפידים לשמר את זיכרון ליל הפוגרום ולהנכיח אותו לציבור הישראלי. חובתנו היא לשמר את זיכרון האירוע, ללמוד את לקחי התהליכים שהובילו לפוגרום ולעודד שיח ומחשבה ביקורתית למען דורות העתיד".