כיצד משלבים טכנולוגיה עם טיפולים בתחום בריאות הנפש? בכנס "חדשנות דיגיטלית ובריאות הנפש", אשר התקיים בסוף חודש אוקטובר באוניברסיטת רייכמן, הציגו סטארטאפים ישראליים, כיצד טכנולוגיה מקומית יכולה לשפר את החיים של המטופלים ולאפשר להם לקבל טיפול גם מרחוק.

"מגפת הקורונה גרמה לעלייה בביקוש לטיפולים בתחום בריאות הנפש", אומר עו"ד רועי מלצר, ראש תחום טכנולוגיות מחשוב בקבוצת ארליך, אשר הנחה את הפאנל "העתיד של בריאות הנפש – לאן הטכנולוגיה צועדת?". הוא הוסיף כי "בשל המצב, מטפלים לא יכלו לקיים מפגשים פיזיים עם המטופלים שלהם, ונוצר קושי בקבלה לאשפוז במוסדות המתאימים בתקופת הסגרים והריחוק החברתי. כל אלו גרמו להאצה באימוץ ובשימוש בפתרונות מבוססי מחשוב, פיתוח של פתרונות חדשים וגם בזרימה של השקעות בסטארטאפים הפועלים בתחום".

הסטארטאפ Eleos Health עוזר למטפלים לקבל החלטת עבור המטופלים שלהם. הוא עושה את זה באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית המסוגלת להבין את השפה ובכך לספק תובנות כמותיות. הפיתוח של הופך תהליכים אדמיניסטרטיביים לאוטומטיים, כאשר הפתרון של החברה מאפשר כתיבה אוטמטית של הערות במהלך פגישות טיפוליות, לצד ניתוח מאות פרמטרים של הנתונים. בנוסף, הוא נותן בזמן אמת תובנות הקשורות למתן טיפול מבוסס דאטה.

רועי מלצר, ראש תחום טכנולוגיות מחשוב בקבוצת ארליך (צילום: ניר סלקמן)
רועי מלצר, ראש תחום טכנולוגיות מחשוב בקבוצת ארליך (צילום: ניר סלקמן)

ThinkUp פיתחה אפליקציה שמטרתה להחליף מחשבות לחיוביות. האפליקציה מדמה את פעילות החשיבה, ומשתמשת בכלים לשינוי דפוסי חשיבה במוח. מדובר כאמור בטכנולוגיה פשוטה, כאשר התוצר מדמה פעילות מוחית בצורה אפקטיבית ומדוייקת. באפליקצית ThinkUp המאומן מקליט בקולו מחשבות חדשות אותן ירצה לאמץ, המוח האנושי מזהה את קול המאומן ומתייחס אליו כמוכר. בנוסף, להקלטת הקול מצטרפת מוזיקה שמעוררת את המרכז הרגשי. ההנחיה להשתמש באפליקציה לפני שהולכים לישון נועדה להחלפת גלי המוח הטבעיים, וכניסה לגלי אלפא כדי לאפשר שינוי עמוק בתוך התוכנה האוטומטית שלנו, תת המודע. עם השנים והדאטה שקיבלו ב-ThinkUp, הם גילו שזמן ההקלטת המסרים החיוביים הוא הכרחי להצלחת התהליך. כאשר מקליטים ב״יום טוב״ המוח זוכר את רגע ההקלטה ויודע להחזיר את המאומן לתחושות טובות, משמע האפליקציה עוזרת לשינוי מצב הרוח.

כאמור, אם משתמשים בטכנולוגיה נכון, ונעזרים בכל הידע שנרכש עם השנים ומונגש בקלות באמצעות האפליקציה, ניתן להגיע לתוצאות מהירות תוך פרק זמן קצר. סוד ההצלחה הוא בחזרתיות ובפסיביות נטולת ההתנגדות של המתאמן. האפליקציה גם מאפשרת אימון ויזואלי ולא רק אודיטורי ומשתמשת הרבה בגירוי הרגשות של המאומן.

Circles בנויה על עקרון יסוד, לפיו כדי שאדם יוכל להתגבר על אתגרי החיים, כמו מות אדם אהוב, אתגרי הורות או גירושין, יש צורך שקולו יישמע והוא יקבל תמיכה מאנשים שממש מבינים מה עובר עליו. בכדי לממש את התפיסה, Circles רותמת טכנולוגיות מתקדמות כמו AI ו-NLP שבעזרתם היא בונה 'מעגלים' של 6-8 אנשים הסובלים ממצוקה רגשית זהה ומייצרת עבורם חווית תמיכה משמעותית בסביבה בטוחה, תומכת ואינטימית, בהנחיית מטפלים מקצועיים.

Co-Be Labs מספקת פתרון לזיהוי מוקדם ומתן מענה התערבותי פרסונלי להפרעות חרדה בקרב מתבגרים ומתבגרות. החברה מציעה בוט המבוסס על בינה מלאכותית, המנהל שיחה המדמה תהליך פסיכותרפי בין מטפל למטופל. המערכת מספקת תובנות בזמן אמת המבוססות על פרוטוקולים פסיכיאטריים ופסיכולוגים מוכרים ומתוקפים. שילוב תובנות אלה יחד עם הבנת שפת בני הנוער, מאפשר למערכת להציע דרכי התמודדות מותאמות אישית תוך כדי ניהול שיח דינאמי.