"ככל שזה תלוי בנו - נעביר את השלטון": מפלגתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, ימינה, צוללת בסקרים וגוררת ביקורות רבות מימין וממפלגות האופוזיציה בפרט. האם יש סיכוי שהלחץ הזה יוביל לפירוק הממשלה? חבר המפלגה והשר לשירותי דת, מתן כהנא, שוחח על כך הבוקר (שלישי) עם גדי נס בתוכניתו ברדיו צפון 104.5FM, ותקף: "מופנית כלפינו מכונת תעמולה ארסית".

על הביקורת הציבורית והתקשורתית סביב מפלגתו אמר השר: "אני בהחלט לא אוהב את חלק מהדברים שנאמרים עלינו בתקשורת. ביקורת נגד הממשלה והפגנות נגד הממשלה הם דברים סופר-לגיטימיים, זו מדינה דמוקרטית, ואני תומך בכל מי שרוצה להביע את דעתו. הייתי שמח אם זה היה מתבצע בצורה קצת יותר מאוזנת ומעודנת, אבל אני לא יכול לריב עם אנשים על סגנון".

"צריך לראות שזה לא גולש להסתה", התייחס כהנא לסערה שהתעוררה סביב יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן, גם היא ממפלגתו. "אתמול היה איזה סרטון שמציג את חברת הכנסת ויו"ר הקואליציה סילמן בתחנת דלק, שמישהו מכה אותה ונותן לה אגרופים. זה דברים שהם כבר חציית קו אדום. אני קורא לכולם להתנהג בצורה דמוקרטית".

סילמן ולפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סילמן ולפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאן פניה של מפלגתו מועדות, והאם יש סיכוי לביטול הרוטציה? כהנא מבטיח שלא כך פני הדברים: "פניה של ימינה לארבע שנים, בשנתיים הקרובות כמפלגת השלטון ואחרי זה מפלגה דומיננטית בתוך ממשלת האחדות, שתוביל את ישראל אל אתגרי העתיד, תשמור על העקרונות שלה, תשמור על ההתיישבות, תשמור על זהותה היהודית של המדינה, אפילו תשפר את זהותה היהודית של המדינה".

על המשכיות הממשלה והעברת השלטון החליפי למפלגתו של שר החוץ, יאיר לפיד, אמר: "אני יודע שככל שזה תלוי בימינה, נעשה הכל כדי שכך יהיה, נעמוד בסיכומים שלנו עם החברות האחרות בקואליציה, זאת הכוונה שלנו. אנחנו פועלים כדי שכך יהיה, אנחנו נחושים להעביר את השלטון בעוד שנתיים את ראשות הממשלה ליאיר לפיד, ובעזרת השם כך יהיה. בנושא הזה אין לי כותרת. פוליטיקה זה עולם מורכב, אני יודע שאנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי לעמוד בסיכומים, ובהחלט נתאמץ על זה".

"אמרו נגדנו דברים נוראיים"

על הפגנת הימין שהתרחשה בשבוע שעבר בכיכר הבימה בתל אביב אמר כהנא: "יש ימין ויש שמאל, וזה בסדר גמור שיש ימין ויש שמאל, וזה בסדר גמור להתנגד לממשלה. אבל, למשל אותה הפגנה שהייתה לפני שבוע, חלק מהדוברים שם אמרו דברים נוראיים, לא במקום".

הפגנת הימין (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת הימין (צילום: אבשלום ששוני)

"יש מכונת תעמולה ארסית שמופנית נגדנו, שמנסה לצייר אותי כאנטיוכוס וכרפורמי, ונלחמת בגלל שהזיזו אותם ממוקדי הכוח" המשיך. "אני מקבל את זה באהבה. אני בוחר לא להיעלב. אני משוכנע שהצעדים שאני עושה יחזקו את זהותה היהודית של ישראל, יקדשו שם שמיים, יאפשרו לאנשים לשמור על ההלכה בצורה יותר טובה במדינת ישראל, וזו השאיפה שלי. אני לא עובד אצל החרדים, אני עובד אצל עם ישראל, ואני עושה הכי טוב שאפשר".

"לאיראנים אין מה לחפש פה"

"ביטחון הפנים של מדינת ישראל הוא בהחלט חלק מהביטחון הלאומי שלנו" אמר עוד חבר מפלגת ימינה. "את המאבק שלנו בפשיעה בחברה הערבית, אנחנו הכרזנו עליה בקול גדול, ואנחנו מתכוונים גם לעשות אותה. אני שמח שהשר לביטחון פנים באמת נחוש להוציא את התוכניות לפועל", הוסיף בהקשר חשיפת המבצע לתפיסת אמצעי הלחימה בקרב אירגוני הפשיעה בחברה הערבית.

תפיסת האמל''ח הגדולה בהיסטוריה (צילום: דוברות המשטרה)
תפיסת האמל''ח הגדולה בהיסטוריה (צילום: דוברות המשטרה)

על התקיפות בסוריה המיוחסות לישראל בתקשורת הזרה אמר: "אני לא רוצה להתייחס ספציפית למקרה כזה או אחר. אני רק יכול להגיד שמאז שראש הממשלה נפתלי בנט נכנס לתפקידו כשר הביטחון הוא קבע דרך חדשה להתמודד עם ההתבססות האיראנית מסביבנו, והוא הגדיר שאנחנו לא נסכים לה. ובאמת, לאיראנים אין מה לחפש מסביבנו, שיחזרו למקום ממנו הם באו. אין להם מה לחפש סביב גבולותינו, ואנחנו צריכים להיות נחושים ואקטיביים כדי למנוע מהם להתבסס בסביבה".

"בכפייה לא נקרב אף אדם ליהדות"

על הרפורמה שהוא מנהיג בתחום הכשרות, ועל מתווה הכותל שנחשב לאחד האתגרים הבאים של הממשלה אמר השר לשירותי דת: "כשאתה מתחקר את 73 השנה האחרונות, את המלחמה הבלתי מתפשרת על כל צד וצד בסטטוס קוו הלא-קדוש, אז אתה רואה שהמלחמה הזו גם גרמה לזה שהזהות היהודית הולכת ומדרדרת מדכי אל דכי, ושום דבר ממה שהיה לפני 73 שנה לא רלוונטי היום".

"אנחנו רואים את זה גם במסחר בשבת, במקומות בילוי בשבת, בזה שאנשים בוחרים שלא להתחתן כדת משה וישראל, בכל פרמטר שתבחר יש צלילה ספיראלית בזהות היהודית של המדינה, וגם המלחמה הזו גורמת להעמקת השסע והקיטוב במדינת ישראל", הוא הוסיף. "אני רוצה להתייחס לדברים האלה בדרך אחרת. אני חושב שבכפייה לא נגרום לבן אדם אחד להתקרב ליהדות, אני חושב שהיהדות היא מתנה ענקית שהקדוש ברוך הוא נתן לנו, ואם נראה את הצדדים היפים שלה, אנשים פשוט יבחרו מרצונם החופשי להתקרב ליהדות".