מדענים מנסים לבנות חיישן שיזהה איפה כותבים או מדווחים או משדרים על משפט נתניהו, מאז שההאשמות נגדו נשמעות מגוחכות יותר ויותר כל יום באולם בית המשפט. עוד לא מצאו חיישן שיכול לזהות דיווח כזה מפאת הנדירות שלו בטבע. אומנם יש דיווחים צנועים בהיקפם, אבל באמת צריך לטרוח להגיע אליהם אם אתה ישראלי ממוצע שצורך את התקשורת המרכזית, וקודם לכן לא יכול היית להימלט מעוד ועוד דיווחים על השחיתויות לכאורה של נתניהו.

עכשיו צריך להוכיח אותן, זה כנראה משעמם בעיני התקשורת. אין עניין לציבור מסוים בקריסת האשמות, רק בהאשמות. אחד מעורכי הדין העוסקים בנושא סיפר שאבא שלו שאל אותו: “מתי מתחיל המשפט?”, “אבא, המשפט מתנהל כל יום”, הוא ענה. הפעם זו לא המצאה של דמיון פרוע. זה קרה באמת.

מי שרוצה לדעת יכול להקשיב לכמה גיבורי עיתונות שחברו יחד כדי לשדר את המתרחש במשפט באופן ישיר. נזכיר את שמותיהם כי מגיע להם ועוד איך: כנרת בראשי, אבי וייס, דוד פורר ואלי ציפורי, אשר יושב באולם בית המשפט ומעביר להם בכתב את המתרחש. הם משדרים באינטרנט את מה שאומרים עדי התביעה, העדים שהביאה הקטגוריה כדי להוכיח שנתניהו אשם בקבלת סיקור אוהד, או בהיענות חריגה, ושוב ושוב מתברר שאין עדי הגנה טובים יותר מאשר עדי התביעה האלה. מדוע שאר תושבי ישראל לא זכאים לשמוע את הדרמה הזו? היש תסריט מרתק יותר?

מדוע אבי וייס לא נמצא כל ערב באולפני החדשות כדי לחלוק את הידע האדיר שלו בפרשה המשפטית הזו, הן כאיש משטרה לשעבר והן כמומחה לטלקומוניקציה שהיא נושא ההאשמה?

העובדות המרתקות האלה מהמשפט נמצאות במינון מאוד נמוך בחדשות שאתם מקבלים למוח. הסיבה ברורה לי: זה משחק לידיים של מי שלא מאמין להאשמות נגד נתניהו, ויותר מכך, זה מפריע לשלוותו של מי שרוצה לראות את נתניהו מורשע, ולא מעניין אותו עכשיו איך הוא יורשע. השאלה אם יש אמת בהאשמות או שהן המצאות איננה השאלה העיקרית או שאלה בכלל בעיני הציבור הזה, שכל מה שמעניין אותו זה רק לא ביבי.


זו מחלה חברתית בעיניי. אם מחפשים וירוס - זה הווירוס. השבוע הוטחה בשפת הסימנים, שהיא שפה ברורה וצלולה, האשמה כלפי ח”כ עמיחי שיקלי. ח”כ שירלי פינטו מימינה טענה שהוא וירוס. טעות. שיקלי לא וירוס – הוא ויראלי. שיקלי לא וירוס – הוא החיסון. מצד שני, ברור שמשהו לא בריא מתחולל בהתבטאויות חברי הכנסת של ימינה. הם נדבקו בווירוס השנאה הלא רציונלית לנתניהו ולבוחריו, זאת אומרת לרוב העם היהודי היושב בציון.

התסמינים שלהם חמורים אפילו יותר מאשר ניתן היה לצפות. הדבר בא לידי ביטוי השבוע בראיון של חבר כנסת אחר מימינה, ח”כ יום טוב כלפון. הוא התראיין אצל אראל סג”ל במהדורת החדשות של ערוץ 20, והראיון הגיע לסערת רגשות. אחרי שח”כ כלפון האשים את סג”ל שהוא מציג תעמולה והוא שופר, אמר: “הרי אני נולדתי בחוץ לארץ כי העם הזה הוגלה לפני אלפיים שנה. למה? כי נלחמנו בתוכנו. שנאת חינם, וככה חרב בית המקדש”.

יום טוב כלפון (צילום: נועם מוסקוביץ')
יום טוב כלפון (צילום: נועם מוסקוביץ')


והוא אמר עוד: “איבדנו את המדינה הזאת לפני אלפיים שנה בגלל שנאת חינם, ואתם פה הנציגים של אותה שנאת חינם. כנראה שזה עבר בדנ”א, וזה הגיע אליכם”.

ובכן, בסיעה של שישה מנדטים יש אחת שמומחית לווירוסים ואחד שמומחה לדנ”א. עם זאת, אני רוצה להעיר לח”כ כלפון, שכה רגיש לשנאת חינם, שהוא יושב בממשלה שכולה ועיקרה שנאת חינם. “רק לא ביבי” אלה מילים נרדפות לשנאת חינם. אתה הרי יודע, ח”כ כלפון, שאתה יושב בממשלה שהמפלגות בה מחרימות את נתניהו חרם מוחלט. חרם זה אפילו יותר מסתם שנאה. נתניהו לא מחרים אותן.

אתה יושב בממשלה שתלויה לחלוטין בחברי כנסת ממפלגות ערביות, לא יהודיות. אולי, אם אתה כל כך נזהר מלחזור על שגיאות ההיסטוריה, תזכור מה באמת הביא לחורבן: העובדה שאחד האחים היהודים שרבו ביניהם, אריסטובולוס והורקנוס, קרא לרומאים להיכנס לארץ היהודים, ונשען עליהם כדי להשיג יתרון על אחיו שהוא שנא.

את שנאת החינם הזו אנחנו רואים עכשיו בממשלה, במערכת החוק, ובמידה רבה גם בתקשורת שמתעלמת מהסיפורים הכי חשובים במשפט, כי הם לא משרתים את השנאה ועלולים להחליש אותה.