סבו של איתן בירן מסתבך: איטליה הוציאה צו מעצר בינלאומי לשמואל פלג, סבו של הילד איתן בירן, ניצול תאונת הרכבל, לאחר שזה הואשם כי חטף אותו לישראל שלא כדין, כך דיווח אתמול (רביעי) היומון האיטלקי "קוריירה דלה סרה". לפי הדיווח, צו מעצר הוצא גם לנהג גבריאל אבוטבול אלון, בן 50, המתגורר בקפריסין.

העיתון ציטט מדברי התובע האיטלקי, שטען כי "הסב תכנן איך להוציא את הילד מאיטליה ברגע שהבין שהוא כבר לא יוכל לקבל את החזקה עליו במדינה". התובע הוסיף כי פלג, "בשיתוף גבריאל אלון, יישם תוכנית אסטרטגית ומתוכננת שאפשרה לו לקחת את הילד עמו לישראל". 

התובע ציין כי נעשה שימוש ב"טכניקות ביון צבאיות ומודיעיניות" במהלך ה"מבצע", והוסיף כי מדובר גם בשותפות "חשודה". לדבריו, בשחזור שעשו החוקרים האיטלקים חצתה המכונית בה נסעו האיש ונכדו את גבול איטליה-שוויץ בקיאסו מבלי לעבור בדיקות. 

דודתו של איתן בירן, איה, בדיון בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
דודתו של איתן בירן, איה, בדיון בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, פלג נאשם כי חטף את איתן בן ה-6 מאיטליה לפני כחודשיים והעביר אותו לישראל שלא כדין וללא אישור דודתו של הילד, איה בירן, המחזיקה במשמורת בהתאם להחלטת בית המשפט האיטלקי.

איתן היה הניצול היחיד מפגיעת רכבל בחודש מאי שבה נהרגו הוריו, אחיו הקטן וקבוצת סבא וסבתא רבא. לאחר הטרגדיה, משמורתו הוטלה על דודתו מצד אביו איה בירן, שהתגוררה בסמוך למשפחתו של איתן בעיר פאביה.

בספטמבר, כאמור, העביר פלג את הילד לישראל שלא כדין ותבע עליו בעלות. משפחתו של איתן הגיעה לישראל והגישה תלונה ותביעה נגד הסב, ובסוף אוקטובר בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קבע כי איתן יישאר באיטליה עם דודתו, ולא יעבור לחזקת הסב.

בנוסף נקבע כי בבואו של הסב עם הקטין ארצה הרחיק הסב את הקטין ממקום מגוריו הרגיל, הרחקה שלא כדין במשמעות האמנה, ובכך הפר את זכויות המשמורת של הדודה על הקטין.

בית המשפט גם לא קיבל את טענת הסב כי לדודה אין זכויות משמורת על הקטין לצורכי האמנה. וקבע כי די בזכויות שניתנו לדודה במסגרת מינויה כדי לראותה כבעלת זכויות משמורת לצורך האמנה, אשר הופרו על ידי הסב. 

נציין כי צו המעצר מגיע לאחר שבתחילת החודש משפחת פלג הגישה ערעור על החלטת בית המשפט לענייני משפחה, שקבע כי עליה להשיב את איתן לאיטליה.