רשת "אל-ערבייה" האמירתית דיווחה אתמול (שלישי) כי נשיא סוריה בשאר אסד עומד מאחורי הדחתו של מפקד הכוחות האיראניים במדינה ג'ואד ע'פארי. עוד דווח כי גורמים בארמון הנשיאות במדינה לא היה מרוצים ממעשיו של ע'פארי כנציג הכוחות בסוריה, וראו במעכשיו כ"הפרה של הריבונות הסורית". בין היתר, סיפרו הגורמים כי ע'פארי עסק בהברחת סחורות ובהקמה של שוק שחור של נשקים, שהיווה תחרות לשוק הסורי.

בנוסף, עיתון "אל-חדאת" הסעודי דיווח, כי הסורים האשימו את האיראנים בניצול משאבי הטבע הסורים, ניצול המשאבים הכלכליים והתחמקות מתשלום מיסים לסוריה, כל זאת למען האינטרסים האישיים שלהם. עוד נחשף, כי על רקע הטענות לתקיפות המרובות של חייל האוויר הישראלי, עפ'ארי הודע כי הציב כוחות איראניים גם במקומות שאינם הוסכמו על ידי המשטר הסורי.

כוחות צבא איראנים (צילום: WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
כוחות צבא איראנים (צילום: WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

כמו כן, נטען כי ע'פארי ביצע מספר פעולות נגד ארה"ב וישראל בניגוד להנחיות, אשר כמעט הובילו את סוריה לכניסה למלחמה אזורית לא רצויה. בין הפעולות היו תקיפות מטרות אמריקאיות במדינה ב-20 באוקטובר על ידי מיליציות הנתמכות על ידי איראן.

בתוך כך, גורם סורי הסביר כי הדחתו של ע'פארי היא מכה מוחצת לחזונו וחלומו של מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני, לתת לאיראנים לשלוט על השטח האסטרטגי שבין איראן ללבנון.