מעונות יום שיקומיים הם מסגרת החינוך הראשונה והקריטית ביותר להתפתחותם ורווחתם של פעוטות עם מוגבלות, ובמסגרתם הם אמורים לקבל טיפולים פרא־רפואיים בתקצוב משרד הבריאות. 

בפועל המעונות מתמודדים עם מצוקת כוח אדם של מטפלים, ומתקשים לתת את המענה לילדים - וזאת בשל עיוות מפלה המובנה בתקצובם. נכון להיום, התקציב שניתן באמצעות קופות החולים למעונות השיקומיים הוא 96 שקל לשעת טיפול, הכוללת עלות שכר שעתית, עלות מעביד, עלות הדרכות, עלות השתלמויות, החזר נסיעות ועוד. 

לעומת המעונות, היחידות להתפתחות הילד של קופות החולים עצמן מתוקצבות באמצעותן בתעריף של 165 שקל לשעה - פער עצום של כ־40%, המייצר מצוקת כוח אדם למעונות היום. 

מדובר בתוצר של מדיניות לא שוויונית ומפלה לטובת הקופות, שאחראיות בעצמן על חלוקת הכסף, מה שלא משאיר ברירה להורים רבים אלא לפנות לטיפולים בקהילה, לא פעם בהשתתפות עצמית גבוהה, או בשוק הפרטי למי שידו משגת - טיפולים שאותם זכאים ילדיהם לקבל במעונות. 

ועד מפעילי מעונות היום השיקומיים העביר פנייה דחופה לשר הבריאות ניצן הורוביץ, לפני הגשת עתירה לבג"ץ, בדבר תיקון מדיניות התקצוב המעוותת והנגועה, לטענתם, בניגוד עניינים. בוועד מדגישים כי הקופות קיבלו גם תקציבים נוספים לטובת טיפולים פרא־רפואיים לילדים, כאשר מפעילי המעונות נאלצים לייצר משאבים בעצמם, כדי להשלים את החסר בתעריף לצורך גיוס מטפלים.

מנכ"לית המרכז לטיפול וחקר באוטיזם - עמותה לילדים בסיכון, הנמנית עם ועד מעונות היום השיקומיים, עו"ד ציפי נגל אדלשטיין, אומרת: "מדיניות התקצוב הקיימת של משרד הבריאות גורמת למצוקה כבדה בהעסקת מטפלים במעונות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הפנייה התקבלה במשרד הבריאות. מדובר בנושא מורכב מקצועית, משפטית ותקציבית, והוא בבחינה. מענה ישלח לפונים, כמקובל".