מחלקת ההלכה של מכון צומת בראשות ראש המכון הרב מנחם פרל נפגשה בביתו של אחד מחשובי הפוסקים והרבנים בציונות הדתית, הרב יעקב אריאל, להתייעצות הלכתית בנושא הבנייה המודרנית. במהלך הפגישה הציג הרב פרל בפני הרב אריאל את מדריך הבנייה של מכון צומת, הסוקר את הבעיות העלולות להיות כיום במערכות הבית בעקבות הבנייה המודרנית ואת הפתרונות ההלכתיים בנושא.  

הרב מנחם פרל אמר כי "בשנים האחרונות עסקנו במכון 'צומת' בפיתוח פתרונות הלכתיים לכל מערכות הבית. בבנייה המודרנית של בתים ודירות, משולבות כיום טכנולוגיות חדשניות רבות כבר ברמת התכנון והבנייה. במקרים רבים מצוידות מערכות אלו בחיישנים אלקטרוניים רגישים, ה'עוקבים' אחר הדיירים, ומגיבים בפעולות חשמליות בהתאם, וכך למעשה עלול המשתמש להפעיל מערכות חשמליות בשבת, מבלי שהוא אפילו מודע לכך".

הרב יעקב אריאל השיב כי "המכשור המודרני מורכב מרכיבים שונים הסמויים מן העין הרגילה והשימוש בהם בשבת עלול להיות כרוך בחילול שבת. פתיחת ברז מים, הדחה בשירותים, פינוי אשפה, פתיחת חלון או דלת עלולים לכלול מלאכות האסורות בשבת. אפילו מכשיר הפועל אוטומטית עלול להכשילנו בחילול שבת".

לדבריו, "במעלית שבת, מזגן, מד מים, מעקב קבוע אחרי עוברים ושבים הפועלים מאליהם, עדיין תיתכן השפעה של האדם, גם ללא כוונה, על הפעלתם או העצמתם. לא הכול אסור, אך גם לא הכול מותר, לכן שומה עלינו להתעניין, לשאול ולברר. מי שרוכש, או שוכר דירה, צריך לברר אם כל מערכות המים והחשמל, האשפה, הדלתות והחלונות פועלות בהכשר. הדרך לכך פשוטה, לדרוש מהקבלנים ומכל מי שמתקין מכשירים חשמליים תעודת כשרות טכנולוגית מגוף מוסמך". 

מדריך הבנייה של מכון צומת עוסק בארבעה תחומים עיקריים: מערכות חימום והסקה, תשתיות הדירה ובניין המגורים, מערכות מיגון ואבטחה ומוצרים ומערכות שימוש פנים- דירתיות.

יו"ר חברת הנדל"ן ציפחה אינטרנשיונל עו"ד שלום וסרטייל ציין בדבריו כי "קיים צורך שלשכת עורכי הדין תקדם חוק בשיתוף שר הבינוי והשיכון ומכון צומת, לפיו כל מכרז היוצא על ידי רמ"י או על ידי אלה שמחזיקים בלמעלה מ- 93% מהמקרקעין במדינה, יחייב את הזוכה לעמוד בבנייה בדרישות מכון צומת שיוכנו בהקדם".

עו"ד וסרטייל הוסיף וציין כי משאב הקרקע בישראל מצומצם ולכן בונים יותר ויותר רבי קומות. בפועל, בנין רב קומות מחייב התייחסות והתאמות בתחומים רבים, כדי שציבור שומר תורה ומצוות יוכל לגור בו בתחומים הבאים - משאבות מים, דחסן-אשפה, תאורה אוטומטית בלוביים ובחדרי המדרגות, מערכת חימום מים תרמוסיפונית, מצלמות הבטחה, מדי-מים דיגיטליים, שעונים אסטרונומיים, וכמובן מעלית שבת... בנוסף עם התקדמות הטכנולוגיה, נבנים בתים חכמים, מערכות הפועלות מתוך אייפד בשליטה מרחוק, וחיישנים למיזוג אויר, מערכות אזעקה, נעילה ופתיחת תריסים ועוד ועוד שמצריכים התייחסות. זאת בנוסף להתאמה שנדרשת ברמת מכרזי הפיתוח שיחייבו בוסטר, משאבת לחץ ועוד על פי הנחיות ואישור מכון צומת".

עוד ציין וסרטייל כי "משאב בקרקע שייך לכלל הציבור. האוכלוסייה החרדית, הדתית והמסורתית לפי נתוני הלמ"ס מהווה ביחד למעלה מ- 50% מהאוכלוסייה היהודית במדינה, 46% מהאוכלוסייה הכללית. לא יתכן שיהיה ולו מכרז אחד שיש מגזר שמנוע מלגור בו בשל מוגבלות בהפעלת הבניין מבחינתו בשבתות ובחגים. יותר ויותר מכרזים אינם מתאימים לא לציבור החרדי ולא לדתי. המונח 'מוגבלות' אינו פרי המצאתו של המחוקק בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מתשע"ג 2013, אלא בציווי למשה רבנו בהר סיני, הַגְבֵּל אֶת הָהָר וְקִדַּשְׁתּוֹ' בו נתנה לנו השבת....וממנו העתיקו שאר העמים".