היה שווה שהממשלה הזו תקום, ולו רק כדי להעביר את התקציב. היה שווה שהממשלה הזו תקום, ולו רק כדי לשבור את הטאבו ולהוכיח שערביי ישראל יכולים להשתתף במשחק הפוליטי בלי שהדבר יפגע בביטחון או באינטרסים החיוניים של המדינה. היה שווה שהממשלה הזו תקום, ולו רק כדי לנתק את החרדים, לפחות לזמן מה, מעטיניו המשחיתים והממכרים של השלטון.

הבהרה: מה שייכתב מכאן והלאה, אינו מיוחס לציבור החרדי בכללו, אלא למנהיגיו הנוכחיים. הציבור החרדי ישראלי יותר מאי־פעם. החרדים של היום מעודכנים יותר, מזדהים יותר עם המדינה, מעורבים יותר בחייה ואפשר אפילו להגזים ולהגיד שחלקם ציונים יותר מאי־פעם.

למרבה הצער, אין שום התאמה בינם לבין הנהגתם. אני לא מדבר על גדולי ישראל, המנותקים מההוויה הפוליטית היומיומית, אלא על ההנהגה הפוליטית המסואבת, בראשותם של הדינוזאורים ליצמן, גפני ודרעי. היה שווה שהממשלה הזו תקום ולו למען רפורמת הכשרות (שאפו ענק למתן כהנא), ששמה קץ לאחד המונופולים הרקובים והמושחתים ביותר שצצו כאן בשנים האחרונות. תעשייה מנופחת, שנועדה להציק למלונאים ולמסעדנים ובעצם לכולנו, להעשיר כמה אלפי משפחות ולהשליט את עקרונות האורתודוקסיה הקיצוניים ביותר על מדינה שלמה.

בניגוד לרפורמת הכשרות ורפורמת הכלים החד־פעמיים (שרק תיטיב עם החרדים, כשיפסיקו לייבב ויתחילו להתרגל למציאות החדשה), יש רפורמה נוספת שלא דובר בה עדיין והיא חשובה ודרמטית לא פחות: רפורמת ניוד המספרים הסלולריים, שמוביל שר התקשורת יועז הנדל.

כמה מילים על הנדל: הכרתי אותו (שטחית) כיועץ התקשורת של בנימין נתניהו וכעיתונאי. אחד האנשים החביבים, ההגונים והנעימים שבהם נתקלתי. עלם חמודות על מלא. מה שהביא אותי למסקנה שבפוליטיקה הישראלית הגסה והכוחנית, הוא ייכשל.

טעיתי. גם בממשלה הקודמת שהייתה משותקת כמעט לגמרי, היה הנדל היחיד שהצליח לחלץ את רפורמת הסיבים האופטיים מהבוץ שבו השקיע אותה נתניהו, ולפרוץ את המבוי הסתום. נגישות ומהירות אינטרנט הן היום תנאי לצמיחה כלכלית מהירה ופועלו של הנדל בתחום, שנמשך גם בקדנציה הזו, הוא אחד הגורמים לנתוני הצמיחה המרשימים.

צריך להוסיף לזה את סיכול כוונתו של שר הפנים הקודם, אריה דרעי, לפטור קבלנים מאספקת תשתית סיבים אופטיים כתנאי למסירת בניינים חדשים. לדרעי לא הייתה בעיה לחסום את צאן מרעיתו ובוחריו מנגישות לאינטרנט מודרני ומהיר. להפך, זוהי מטרתו בחיים. מזל שזה סוכל.

עכשיו הגענו למספרי הסלולר. גם בתחום הזה הצליח לצמוח בתוך המגזר החרדי הר גדול של שחיתות בוטה, זועקת, מקוממת. גוף שנקרא "ועדת הרבנים" מתנכל, באלימות, לבעלי חנויות סלולר שמעיזים למרוד בו. החרדים, בניגוד לנו, לא יכולים לנייד מספרי סלולר. הם קהל שבוי בידיה של קליקה מצומצמת, שנשלטת על ידי אחת החסידויות הגדולות ועל ידי פוליטיקאים שאתם מכירים מצוין. השליטה המוחלטת הזו, על קהל של חצי מיליון משתמשי סלולר, מעניקה עוצמה אדירה ומשאבי כסף אינסופיים. ובכן, הנדל עומד לשים לזה קץ.

קוראים לזה "קווים כשרים". לחרדים, כידוע, אין סמארטפון רגיל. יש להם סלולר עתיק שלא מאפשר גלישה סלולרית, ואם יש להם סלולר שכן מאפשר גלישה כזו, הוא נתון ברגולציה הדוקה של "אינטרנט כשר". הקידומת שלו קבועה ומזוהה כקידומת "כשרה". זו אחת הסיבות שמונעת מהם להחליף מספר, כי פרנסיהם יכולים לזהות, על פי המספר, אם המחייג מצויד בסלולרי כשר או שהוא "מורד" ומחזיק בסלולרי שמאפשר לו גלישה חופשית.

צריך להבהיר: לאף אחד אין רצון להעביר את החרדים על דתם או אורחות חייהם. מצד שני, מי שחושב שעל ידי הקמת חומות מלאכותיות בעידן האינטרנט והסלולר הוא יצליח לשמור על מיליוני בני אדם לא מעודכנים ולשלוט בגורלם, טועה טעות קשה. להיות חרדי או חילוני זו החלטה מורכבת בהרבה מהיכולת לגלוש בפייסבוק או להציץ ביו־טיוב. אף אחד, אף פעם, לא הצליח לשלוט בגורלם של מיליונים באמצעים מלאכותיים לאורך זמן.

הברית האוטומטית של החרדים עם הליכוד והשלטון אפשרה לאותם גורמים להמשיך את המונופול ואת השליטה המוחלטת הזו בתחום הסלולר. עד שהגיע יועז הנדל. במשך שנים אף אחד לא נגע ב"קווים הכשרים". כולם ידעו שאותן ועדות רבנים נותנות הוראה לחסימת קווי סלולר באופן שרירותי (ומנוגד לחוק), אבל אף אחד לא העז לצפצף. בתחילת הקדנציה הזו, כשהליכוד והחרדים נותקו מעטיני השלטון, יצא הנדל לשימוע בנושא הזה. הוא למד אותו והבין אותו. עכשיו הוא עושה מעשה.

הנדל ביקש חוות דעת של רשות התחרות (אף שר לפניו לא העז לבקש חו"ד כזו, כדי שלא יאולץ לפעול), וקיבל מסקנה ברורה: איסור הניוד של מספרים כשרים פוגע פגיעה קשה בתחרות, מביא לעליית מחירים, פוגע בצרכנים. יש עתירה תלויה בבג"ץ בנושא, והנדל יודיע בקרוב לבג"ץ שהתערבותו מיותרת, כי הוא מתכוון להפסיק את הנהלים הללו ולשנות את ההסדרים שהיו נהוגים עד כה.

בקרוב הוא ייצא לרפורמת הטלפונים הכשרים. אף אחד לא יפגע ביכולתם של החרדים להחזיק מכשיר סלולרי כשר. זו זכותם, צריך לכבד אותה. את המונופול צריך לנפץ. את ההגבלות וחוסר היכולת להתנייד ולהגיע למחירים הכי נמוכים, כנ"ל. אם זה יפגע ביכולת של פרנסי העדה החרדית להתחקות אחר הסלולרים של צאן מרעיתם, הם ייאלצו להתמודד עם זה. השנה היא 2021.

בניגוד לשאר הרפורמות, לרפורמת הקווים הכשרים של הנדל יש תמיכה גורפת במגזר החרדי. לא רק הציבור, גם לא מעט מהפוליטיקאים החרדים ישמחו כשהמונופול של "ועדת הרבנים" יופסק. הוועדה הזו הפכה לסיוט עבור הסוחרים, הצרכנים וכל הציבור. היכולת שלה לחסום באופן שרירותי מספרים כאוות נפשה מעבירה אנשים על דעתם.

גם המהלך הדרמטי של האפשרות לנייד מספרי סלולר ממספרים כשרים (יש קידומות קבועות) ללא כשרים, לא יקומם עליו את החרדים. רבים מהם מחזיקים היום שני מכשירי סלולר. אחד גלוי וכשר, השני לא כשר ומוסתר עמוק בכיס הפנימי של הז'קט. הם יוכלו להצטמצם חזרה למכשיר אחד. בנושא הזה תהיה מחלוקת, אבל רוב הדור הצעיר בעד.

ההתמודדות של החרדים עם המודרנה, עם האינטרנט, עם החופש ברחבי הרשת, היא סיפור מרתק. זה החל בהתנגדות גורפת, חרם מוחלט, נידוי טוטלי. זה נסדק, קועקע והתרסק. אין היום חצר רבנית בלי אתר אינטרנט. אין גמ"ח בלי אפשרות לתרום ברשת. החרדים מתחילים להבין שהחומות נפלו.

במקום לצעוק געוואלד, הם פשוט צריכים לעשות כמה התאמות, להבין שאנשים אינם כבשים פועות, להשקיע יותר בחינוך ואולי אפילו להבין שגם לימודי ליב"ה אינם שמד ופוגרום. אם כל זה יקרה, ליועז הנדל יהיה בזה חלק לא מבוטל. ורק בשביל זה היה שווה שהממשלה הזו תקום.