גם צלה הקטן של ישראל הוטל שלשום על הפסגה הבינלאומית בענייני לוב בפריז, כאשר ברקע נשמעו רחשים על כינון יחסים דיפלומטיים בין ירושלים לטריפולי.

בכנס השתתפו נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת איטליה מריו דראגי. ארה"ב יוצגה על יד סגנית הנשיא קמלה האריס, ורוסיה - על ידי שר החוץ סרגיי לברוב.

מטעם לוב הגיעו נשיא מועצת המדינה חאלד אל־משרי וראש הממשלה עבדל חמיד דביבה, העומדים בראש הממשל המוכר על ידי הקהילה הבינלאומית ויושב בטריפולי. עם זאת, לאירוע לא הוזמן הגנרל חליפה חפתר, שכוחותיו שולטים במערב המדינה ושהציג את מועמדותו לנשיאות בבחירות אשר אמורות להיערך ב־24 בדצמבר.

לפי מקורות בוועידה, נשקלה גם הזמנתן של ישראל, יוון וקפריסין, שכמדינות הים התיכון יש להן עניין ישיר במתרחש בלוב - אך לבסוף הוחלט שלא להזמינן.

אלא שישראל הפכה לגורם בעל משקל. זאת במיוחד לאחר שעל פי ידיעות בתקשורת הערבית, חפתר הבטיח שאם ייבחר, יצטרף להסכמי הנורמליזציה עם ישראל. הוא גם שיגר לביקור חשאי בישראל את בנו סדאם חפתר, לשיחות עם בכירים בארץ על הכרזה אפשרית על כינון יחסים – וזאת תמורת תמיכה בסיוע בשיקומה של לוב, בנוסף לסיוע ביטחוני.

לפי מקורות דיפלומטיים, הוגש עד כה סיוע ישראלי לחפתר באמצעות ובתיאום עם מצרים, שנשיאה עבדל פאתח א־סיסי השתתף אף הוא בפסגת פריז.

כעת נדמה כי גם מנהיגי טריפולי הרשמית שוקלים אפשרות זאת, כקלף נגד מתחריהם. ראש הממשלה דביבה אמר לכתב "מעריב" בפריז כי ההחלטה בשאלת כינון היחסים עם ישראל צריכה להתקבל על ידי העם הלובי, אחרי הבחירות הדמוקרטיות במדינה.

לשאלת "מעריב", מה יעשה אם הוא בעצמו ימשיך לכהן כראש ממשלה נבחר או שהבחירות יידחו, השיב: "אז אפעל לפי האינטרסים של העם הלובי ולפי החלטתו".

הנשיא אל־משרי, איש האחים המוסלמים, מתנגד לעריכת הבחירות, אף שבפריז, בלחץ המשתתפים, נתן את הסכמתו המסויגת לקיומן. לשאלה לגבי היחסים עם ישראל, השיב כי "נושא זה יידון אחר כך". עם זאת, גם הוא לא פסל את האפשרות על הסף.