התקרית המדינית בה נעצרו בני זוג ישראלים שצילמו את ארמונו של ארדואן במהלך טיול בטורקיה היא רק החוליה האחרונה בשרשרת ארוכה של יחסים מדיניים סוערים, שידעו עליות ומורדות רבים. הנה הרשימה המלאה: 

  • נובמבר 1956 – בעקבות "מבצע קדש" מחזירה טורקיה את הציר הטורקי מתל אביב.
  • נובמבר 1980 – טורקיה מורידה את דרג היחסים בעקבות אישור חוק יסוד "ירושלים" בכנסת.
  • נובמבר 1988 – טורקיה מכירה במדינה הפלסטינית שעל כינונה הכריזה המועצה הלאומית הפלסטינית.
  • אוגוסט 1999 – משלחת של פיקוד העורף מסייעת לנפגעי רעש אדמה בטורקיה ומחלצת את הילדה הישראלית שירן פרנקו.
  • נובמבר 2002 – מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמית מנצחת בבחירות, ורג'פ טאיפ ארדואן נבחר לראש ממשלה. ראש ממשלת ישראל אריאל שרון שולח ברכה.
  • דצמבר 2008 – ארדואן תוקף בחריפות את ישראל בעקבות מבצע עופרת יצוקה, ומאשים אותה בפשעים נגד האנושות.
  • ינואר 2010 – "תקרית הכיסא הנמוך": סגן שר החוץ דני אילון השפיל את שגריר טורקיה בישראל לעיני המצלמות, כשהושיב אותו על כיסא נמוך. טורקיה זעמה - ואילון התנצל.
  • מאי 2010 – חיילי צה"ל השתלטו בכוח על האונייה מרמרה שהפליגה לעזה והרגו תשעה מנוסעיה, מרביתם חברי ארגון IHH.
  • מרץ 2013 – ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח בתיווך נשיא ארה"ב ברק אובמה עם ארדואן ומתנצל "על משגים שאולי נעשו" בתקרית המרמרה. סוכם על נורמליזציה, השבת השגרירים וביטול הליכים משפטיים נגד חיילי צה"ל.
  • יולי 2014 – במהלך מבצע צוק איתן ארדואן גינה את ישראל בחריפות והאשים אותה ב"רצח עם". אלפי מפגינים תקפו את נציגויות ישראל בטורקיה. משרד החוץ פינה את משפחות הנציגים ופרסם אזהרת מסע לטורקיה.
  • יוני 2016 – ישראל וטורקיה חותמות על הסכם פיוס, שכולל העברת 20 מיליון דולר לקרן עבור משפחות הטורקים שנהרגו במרמרה, החזרת השגרירים וכן הגעת ספינות לנמל אשדוד עם סיוע הומניטרי מטורקיה לרצועת עזה, מניעת פעילות טרור של חמאס מטורקיה ועוד.
  • מרץ 2016 – בפיגוע התאבדות באיסטנבול נרצחו גם שלושה תיירים ישראלים ונפצעו 11.
  • מאי 2018 – טורקיה החזירה את השגריר מתל אביב וגירשה את שגריר ישראל, במחאה על הרג מפגינים פלסטינים בגדר הגבול ברצועה. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד קרא לנתק מגע עם משטר ארדואן ולהכיר ברצח העם הארמני.
  • אוקטובר 2021 – טורקיה מדווחת על מעצר "15 סוכני מוסד".
  • נובמבר 2021 – זוג תיירים ישראלים, נטלי ומורדי אוקנין, נעצרו לאחר שצילמו את ארמונו של ארדואן באיסטנבול.

זוג העצורים בטורקיה (צילום: אגד)
זוג העצורים בטורקיה (צילום: אגד)

בישראל חוששים: "ההסתבכות עלולה להעמיק, ומי יודע מתי וכיצד תסתיים"

מעצרם של בני הזוג הישראלים נטלי ומורדי אוקנין הוארך אתמול בטורקיה "עד תחילת המשפט", שטרם נקבע מועד לתחילתו. על פי הפרטים שפורסמו בטורקיה, בני הזוג היו במסעדה במגדל התקשורת החדש של איסטנבול – המבנה הגבוה ביותר בעיר שנחנך בשנה שעברה – וצילמו תמונות של איסטנבול. בין השאר, הם תיעדו את מעונו הפרטי של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן למרגלות המגדל. 

בתקשורת הטורקית דווח כי אחד המלצרים שמע אותם מדברים ביניהם ומראים את התמונות אחד לשני והדבר עורר את חשדו. הוא מיהר ליצור קשר עם המשטרה ויחידות ללוחמה בטרור עצרו את בני הזוג, אחרי שעדכנו את צוות האבטחה של הנשיא הטורקי. יחד עם השניים נעצר גם אזרח טורקי, שפרטיו לא פורסמו, ונמסר כי המלצר במסעדה טען שהאיש ניהל שיחה חשודה עם בני הזוג. 

שירות הביון הטורקי קיבל את הפיקוח על החקירה והעצורים נחקרו על ידי הצוותים ללחימה בטרור של משטרת איסטנבול. שלשום הם הובאו לבית המשפט בעיר, שם הודיעה התביעה כי הם מואשמים בעבירות של "ריגול פוליטי וצבאי". גורם מדיני המעורב במצב אמר כי אם המהלך הדיפלומטי לא יצלח ויישאר בין כותלי בית המשפט, "ההסתבכות עלולה להעמיק, ומי יודע מתי וכיצד תסתיים". 

נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח אמש עם בני משפחתם של בני הזוג. הרצוג ביקש לעודד ולהרגיע אותם והדגיש כי הוא פועל יחד עם שר החוץ יאיר לפיד ומשרדו ככל שניתן לשובם הביתה במהרה של בני הזוג אוקנין. הנשיא חזר והדגיש את העובדה שלבני הזוג אין קשר מכל סוג לסוכנות כלשהי של המדינה וכי הוא משוכנע בחפותם.

במהלך השבת שוחח גם לפיד עם בני המשפחה ועדכן כי משרדו פועל לשחרורם של בני הזוג בכל הדרגים. גם לפיד הדגיש שהשניים אינם עובדים עבור אף סוכנות ישראלית. משרד החוץ נמצא בקשר רצוף עם המשפחה מרגע שנודע דבר מעצרם ומעדכן אותם באופן שוטף במאמצים הנעשים לשחרורם. 

עו"ד ניר יסלוביץ', המייצג את המשפחה, נחת אתמול באיסטנבול וייפגש עם עורכי דין מקומיים, כדי לנסות להביא לשחרורם של בני הזוג. מקום שהייתו לא נמסר בעקבות הנחיות דרגים מדיניים.

בני המשפחה שנותרו בארץ מרגישים "שבורים", כלשונם. "שבת קשה מאוד, כל פעם שאנחנו רואים את התמונות שלהם אנחנו מתחילים לבכות", סיפרו. "אנחנו תלויים באוויר, זו הרגשה נוראית. אנחנו מרגישים שהמדינה מפקירה אותנו", סיפרה אורלי, אחותו של מורדי.

היום תשיק המשפחה קמפיין גיוס המונים למימון המאבק המשפטי שלהם. הכספים שייאספו ישמשו גם למימון הנסיעות והשהות שנכפתה על בני הזוג, נהגי אגד המתגוררים במודיעין. בתוך כך קיבלו בני המשפחה ייעוץ להקטין את מידת החשיפה התקשורתית שלהם.