חמישה טיפים שחייבים לאמץ: מי מאיתנו שמנסה לשמור על אורח חיים בריא ולרדת במשקל נתקל בבעיה הזו - המחוג נתקע על אותו המספר. גם הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, נתקלת הרבה במשפט "נתקעתי, אני עושה דיאטה ולא יורד/ת במשקל". אז מה לדעתה צריך לעשות במקרים האלה, ולמה בכלל אנחנו לא מצליחים לרדת במשקל? לדבריה, "אין כזה דבר 'נתקעתי'". 

"הישארות על משקל קבוע אומרת דבר אחד בלבד - מי שתקוע אוכל בדיוק אבל ממש בדיוק את כמות הקלוריות שהוא שורף", אמרה הדיאטנית בתוכניתה השבועית. "אם אוכלים יותר ממה ששורפים - עולים במשקל, אם אוכלים פחות ממה ששורפים - יורדים במשקל, ואם אוכלים בדיוק מה ששורפים 'תקועים' על אותו משקל". אז מה עושים? אלה הסיבות שבגללה רוזמן חושבת ש"נתקעים".

1. בעיה רפואית

ייתכן כי צריך להיוועץ ברופא/ת משפחה, מחשש שיש חוסר או עודף במרכיבים מסויימים בדם שעלול ליצור בעיות בחילוף החומרים ובכך גם בירידה במשקל. רוזמן הסבירה מה הבעיות הנפוצות: "תת פעילות בלוטת התריס, חוסר בויטמין B12 שגורם לשריפת קלוריות נמוכה. אפשר לראות את זה בבדיקת דם". עם זאת הדגישה רוזמן כי "לפעמים יש בעיות רפואיות אחרות", לכן מומלץ להיוועץ ברופא/ה.

2. הגוף "התרגל" לדיאטה

"אם הכל בסדר בבדיקות הדם, אז צריך לשים לב לזה", הוסיפה הדיאטנית המומחית. "אנשים שעשו הרבה מאוד דיאטות במהלך החיים שלהם, גרמו לגוף להתרגל למצב של דיאטה, ובכך לשרוף פחות קלוריות", היא ציינה. "זה אומר שהם מגיבים פחות טוב לדיאטה. אז נכון שיורדים מאוד מאוד מאוד לאט, אבל כשאוכלים תפריט מדויק של כ-1,000 קלוריות, אז ברוב המקרים יורדים".

"אני לא ממליצה כמובן לקחת פחות מ-1,000 קלוריות ביום ולעשות 'כסאח'", אמרה עוד, "אלא להוסיף פעילות גופנית שעוזרת לשריפת קלוריות מוגברת. פילאטיס זה מהמם אבל זה לא מה שיתרום לנו לשריפת קלוריות מוגברת, וגם לא צעידה נחמדה בחוץ. צריך משהו שחוזרים מזיעים וסחוטים".

אישה בדיאטה (צילום: אינג אימג')
אישה בדיאטה (צילום: אינג אימג')

3. "מעגלים פינות"

רוזמן ציינה סיבה נוספת ועיקרית לבעיות של מטופלים שלה בירידה במשקל: "אלה שמעגלים פינות, לא שמים לב, מדחיקים". מה הכוונה? הדיאטנית הסבירה: "אחרי כל כך הרבה זמן שאנשים מתעסקים עם הדיאטה נמאס להם להקפיד על כל דבר. אבל חשוב לזכור שכף אורז שטועמים בעמידה, כפית השוקולד שמלקקים ששוכחים לספור, אולי השמן שלא מודדים בסלט - כל אלה זה בדיוק כמה מאות הקלוריות שאנחנו מנסים לחסוך".

4. חוסר ידע

"הרבה אנשים בטוחים שהם יודעים לספור, אבל הם לא, והם צורכים הרבה יותר קלוריות ממה שנדמה להם", הסבירה רוזמן. "למשל, טעות מאוד נפוצה שאני נתקלת בה - כף טחינה. כשאומרים כף טחינה בסלט, הכוונה כף טחינה אחרי שהיא מדוללת במים, לא כף טחינה גולמית שמכילה מעל 200 קלוריות. או למשל זיתים - זה לא ירקות, זה מנת שומן, צריך לספור את זה גם. אז הרבה אנשים אוכלים בערך כפול ממה שהם חושבים, אז זה לא מפתיע שהם לא יורדים במשקל".

טחינה (צילום: אינג אימג')
טחינה (צילום: אינג אימג')

5. הורסים את הכל בסוף שבוע

"זה אמנם יפה מאוד לשמור במשך השבוע כמו שצריך, אבל אם מקלקלים הכל בשבת כי לא סופרים בשבת, ורוצים להנות בשבת ונחים בשבת ואין דיאטה בשבת, בדיוק יכול לגרום לעלייה של חצי הקילו שירדנו בכל השבוע, עולים אותו בחזרה, ואז נשארים על אותו המקום", סיכמה הדיאטנית.

לבסוף, רוזמן חתמה עם מסר מלא מוטיבציה: "אז אין תירוצים, לא צריך להתפנק, לא צריך להאשים את הגוף או את אלוהים - ולמי שרציני, אני יכולה להבטיח לכם שתמיד יש תוצאות".